پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۶۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
چندین سال است که وزارت نیرو به اسم ساماندهی به الگوی مصرف برق خانوار، اقدام به وضع تعرفه های تصاعدی برای مشترکین پر مصرف نموده و بشکلی غیرعامدانه حریم های شرعی ، قانونی و عقلانی را زیر پا گذاشته و در حق مشترکین اجحاف می کند. شاید متن زیر تلنگری بر مدیران محترم این وزارتخانه وارد کرده و شرایط را برای محاسبه عادلانه بهای برق مصرفی فراهم کند.
شعار سال : چندین سال است که وزارت نیرو به اسم ساماندهی به الگوی مصرف برق خانوار، اقدام به وضع تعرفه های تصاعدی برای مشترکین پر مصرف نموده و بشکلی غیرعامدانه حریم های شرعی ، قانونی و عقلانی را زیر پا گذاشته و در حق مشترکین اجحاف می کند. آخرین مورد ان هم فرمایشات چند روز پیش وزیر محترم نیرو بود که فرمودند :
افزایش تعرفه مشترکان پر مصرف آب و برق در دستور کار هیات وزیران قرار دارد و پیش بینی می شود ، تا آخر فصل پاییز، این مصوبه نهایی و به مردم اطلاع رسانی شود. 

شاید متن زیر تلنگری بر مدیران محترم این وزارتخانه وارد کرده و شرایط را برای محاسبه عادلانه بهای برق مصرفی فراهم کند. برای شفاف تر شدن موضوع، روند گزارش را بر پایه سوالات متوالی منتج به هدف ، قرار داده و دنباله گیری می کنیم.

* طبق صحبت های آقای حقی فام(معاون توانیر در حاشیه هجدهمین نمایشگاه صنعت برق ایران) قیمت تمام شده برق 110 تومان و قیمت تکلیفی 66 تومان است (بدون احتساب یارانه اختصاص داده شده در روند تولید). جناب وزیر بفرمایند، میزان یارانه تخصیص داده شده به تولید برق،چقدر است و چرا باید هزینه تولید برق در کشوری همانند کشور ایران(کارگر ارزان، نفت و گاز نسبتا رایگان و ...)، اینقدر بالا باشد؟

* جناب وزیر بفرمایند میزان بهره وری ما در روند تولید برق،چند درصد است و چرا بهره وری در این صنعت پائین می باشد؟ آیا هزینه بهره وری پائین تولید برق ، می بایست از جیب مصرف کننده تامین شود؟

* جناب وزیر بفرمایند، میزان هدر روی برق در روند انتقال(از مبدا تولید یا نیروگاه تا قبل از کنتور مصرف کننده)، به چه میزان می باشد و چرا این درصد بالا از پرت انرژی در کشور وجود دارد؟ آیا هزینه این بی تدبیری یا نقصان را باید مصرف کننده نهایی بپردازد؟

* جناب وزیر بفرمایند میزان مصرف بدون پرداخت هزینه(در طیفی از برق دزدی تا مستثنیات قانون)، در کشور چقدر است؟ آیا هزینه این موارد را هم باید مصرف کنندگان بپردازند؟

* جناب وزیر بفرمایند متراژ واحدهای مسکونی در کجای محاسبات تصاعدی مصرف برق مورد توجه قرار گرفته است؟ آیا منزلی که 180 متر متراژ دارد با منزلی که 60 متر متراژ دارد، باید به یک میزان برق مصرف کند؟ مسلما در غالب موارد، متراژ بالاتر، با بعد خانوار بیشتر و نیازمندی به تامین انرژی بیشتر مواجه است، کدام فرمول محاسباتی شما این مورد را نشان می دهد و بدان حساس است؟

هرچند منطقه بندی(پهنه بندی کشور) ، نوع مصرف(خانگی، صنعتی،کشاورزی و ....) نوع سکونتگاه(شهری، روستایی) و .....، در روند محاسبه نرخ برق مصرفی مدنظر قرار گرفته است،چرا به دسته بندی متراز مسکن و ماه سال(نه فصل سال)، توجه نشده است؟

* آقای وزیر بفرمایند چه اقدامات موثری برای کاهش مصرف انرژی در لوازم خانگی پر مصرف یا بدمصرف در قالب حمایت از خانوار انجام داده اند(همانند الگوی استفاده از لامپ های کم مصرف و ترویج آن)؟ مگر وزارت فخیمه مطلع نیست که بخش اعظم مصرف انرژی در فصل تابستان توسط کولرهای آبی و گازی، صورت می پذیرد. اقدام موثر ایشان برای جایگزینی این وسایل با وسایل کم مصرف تر یا حمایت و تشویق تولید کنندگان لوازم خانگی کم مصرف ، چه بوده است؟

* ..... 
جناب وزیر عزیر، تعرفه گذاری و مصاحبه تصاعدی نرخ تعرفه ها و بالا بردن قیمت پایه برق مصرفی و ......، از جمله راهکارهایی است که نیازمند علم و تجربه مدیریتی نیست. هر فرد کم اطلاع و بی تجربه ای می تواند این روش ها را اعمال نموده و بالنده به عملکرد خود باشد، مهم این است که مدیری ، بتواند بازی با جمع صفر را کنار نهاده و ارزش آفرینی کند. 
از مدیری همچون شما، انتظاری جز ارزش آفرینی و کنار نهادن بازی با جمع صفر، نمی رود. افکار عمومی بشدت منتظر توضیحات شیوای حضرتعالی در خصوص الگوی محاسبه هزینه تصاعدی برق مصرفی، با توجه داشت و حساسیت به مسئله متراز سکونتگاه ها می باشد.خواهشمندیم در روند پاسخگویی به سوالات ما ، به موارد زیر توجه کنید :

- ما می دانیم تصویر سازی از ارزان نگاه داشتن انرژی، نوعی زیر فرش بردن هزینه ها و پنهان کردن آن بشکلی ظاهری بوده و بصورت غیر مستقیم و مستقیم،مجددا از مصرف کننده گرفته می شود.

- ما می دانیم وانمود کردن به واقعی سازی قیمت به بهانه افزایش درآمد دولت، جریانی یکطرفه بوده و برگشتی معنادار برای طبقات محروم ندارد.

- ما می دانیم ، بازندگان آزاد سازی قیمت ، در درجه اول دهک های بالا و شرکت های انرژی بر هستند. نیازی به وارونه جلوه دادن داستان و منت گذاری بر طبقات محروم نیست.

- ما می دانیم که قیمت واقعی انرژی در یک کشور را نمی توان صرفا با مقایسه با سطوح بین المللی بدست آورد و تا حد زیادی به قدرت خرید مردم کشور و درآمد سرانه آنها بستگی دارد.

- ما می دانیم که به کرات بحث عدم بهره وری و کارامدی تولید و توزیع برق به فراهم نبودن زیرساخت ها و امکانات نسبت داده می شود، سوال اینجاست که بعد از ده ها سال،چرا این مقدمات و زیر ساخت ها فراهم نشده است.

- ما می دانیم که با چوب افزایش قیمت صرف، نمی توان باعث ساماندهی الگوی مصرف شد. این نوع ساماندهی اجباری، در بیشتر موارد استخوان مصرف کننده را خرد می کند.

- آقای دکتر اردکانیان، ما خیلی چیزهای دیگر را هم می دانیم. اما از شما انتظار داریم ، اگر در مباحث مطرح شده، رگه هایی از حقیقت و سودمندی می بینید، آنها را پذیرفته و با کمترین مقاومت نابجا، اجرایی کنید.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 
(بخشی از مطالب بشکل غیر مستقیم از مقاله نقدی بر نقدهای اصلاح یارانه انرژی در ایران برداشت شده است) 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
0
1
اگر تعبیر شما از لفظ قانونی نیست ، این است که، قانون باید در خدمت شهروند باشد و پشت قانون باید عقلانیت باشد، شاید بتوان قبول کرد.
اما اگر منظور شما از قانونی نیست، این باشد که قانونی در این خصوص وجود ندارد یا محاسبه هزینه بشکلی دلبخواه انجام می شود، این تعبیر اشتباه است.
بائی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
0
1
تحلیل خوبی است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین