پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۶۹۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی در استان خراسان رضوی از جمله محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سال 96 عملکرد استان خراسان رضوی بسیار خوب بوده و آنها توانسته‌اند علیرغم تمام مشکلاتی که بر سر راه وجود داشته کار خود را انجام داده و رشد 15 درصدی ارزش کالاهای صادراتی را در این سال رقم بزنند
شعار سال : بررسی‌ها نشان از این دارد که برخی از بازارهایی که سابق بر این مقصد مهمی برای کالاهای خراسان رضوی بوده‌اند هم اکنون از دست رفته و سایر بازارها هم شکننده بوده و در معرض تهدید هستند.
 تجارت خارجی یکی از مواردی است که در همه کشورها و استان‌ها  یکی از موارد بسیار مورد توجه برای سنجش شاخصه‌های اقتصادی است تراز تجاری و نوع صادرات و واردات از موضوعات بسیار مهمی است که برای سیاستگذاری‌های اقتصادی باید به آن توجه کرد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی در استان خراسان رضوی از جمله محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سال 96 عملکرد استان خراسان رضوی بسیار خوب بوده و آنها توانسته‌اند علیرغم تمام مشکلاتی که بر سر راه وجود داشته کار خود را انجام داده و رشد 15 درصدی ارزش کالاهای صادراتی را در این سال رقم بزنند.
در سال 96 مجموع ارزش کالاهای صادراتی بیش از یک میلیارد و 900 میلیون دلار بوده و کشورهای عمده هدف صادرات افغانستان، عراق، هنگ کنگ و قزاقستان بوده‌اند و مهم‌ترین کالاهای صادراتی و وارداتی استان خراسان رضوی در سال 96 در جداول زیر آمده است.

کالاهای صادراتی خراسان رضوی سال 96





کالاهای وارداتی به خراسان رضوی در سال 96



این آمار در پایان بهار امسال دچار تغییراتی می‌شود؛ البته تراز تجاری استان همچنان مثبت و معادل 418 میلیون دلار بوده و میزان صادرات در خراسان رضوی نسبت به بهار سال 96 از نظر وزنی 14 درصد و از نظر ارزشی 17 درصد رشد داشته است.

در طول بهار سال 97 همچنان زعفران مهم‌ترین کالای صادراتی استان بوده و کشورهای عمده مقصد کالاهای صادراتی استان خراسان رضوی افغانستان، ترکمنستان و عراق و مهم‌ترین کشورهای واردکننده کالا به این استان ترکیه، امارات متحده عربی و فدراسیون روسیه بوده است مهم‌ترین کالاهای صادراتی و وارداتی در بهار سال 97 در خراسان رضوی در جدول‌های زیر آمده است.

کالاهای وارد شده به خراسان رضوی در بهار 97



کالاهای صادراتی خراسان رضوی در بهار 97


لیست این کالاها نسبت به انتهای سال 96 نشان می‌دهد که تغییر آنچنانی در ساختار تجارت خارجی خراسان رضوی رخ نداده و تنها فدراسیون روسیه به لیست مهم‌ترین کشورهای واردکننده کالا به خراسان رضوی اضافه شده است.
در پایان تابستان امسال نیز گزارشات گمرکی خراسان رضوی روند مناسبی را نشان می‌دهند ناظر گمرکات خراسان رضوی اعلام کرده که میزان صادرات در خراسان رضوی نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل از نظر وزنی 33 درصد و از نظر ارزش دلاری 32 درصد رشد داشته که با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی این رشد مثبت ارزیابی می‌شود.
برخی از کارشناسان مانند فضل‌الله احتشام‌نیا نایب رئیس خانه معدن خراسان رضوی بر این باور است که بالا رفتن قیمت دلار به نفع صادرکنندگان بوده و آنها توانسته‌اند از نظر قیمتی با افراد دیگر حاضر در بازار جهانی رقابت کنند.
در جدول‌های زیر می‌توان کشورهای هدف صادرات و واردات خراسان رضوی را از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه دید.

کشورهای طرف معامله واردات در خراسان رضوی تا پایان تابستان 97




کشورهای عمده هدف کالاهای صادراتی خراسان رضوی تا پایان سال 97

 

همچنین در جدول‌های زیر می‌توان به ترتیب عمده کالاهای وارداتی و صادراتی در خراسان رضوی را مشاهده کرد.

کالاهای صادراتی خراسان رضوی تا پایان تابستان امسال





کالاهای وارداتی خراسان رضوی تا پایان تابستان امسال




این آمارها هم نشان از این دارد که حتی تا نیمه امسال هم ترکیب محصولات صادراتی و کشورهای هدف واردات و صادرات تفاوت چندانی نداشته‌اند و تا نیمه سال 97 مهم‌ترین محصول صادراتی همان زعفران است و کفپوش‌ها هم در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد.
همین روند به نسبت تا پایان مهر ماه امسال ادامه پیدا می‌کند امید جهانخواه ناظر گمرمات خراسان رضوی با اشاره به آمارهای موجود می‌گوید: در طول 7 ماهه امسال تراز تجاری خراسان رضوی مثبت و معادل یک میلیارد و 112 میلیون دلار و میزان صادرات در وزن نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل 34.4 درصد در وزن و 29 درصد در ارزش دلاری رشد داشته است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین واردات استان خراسان رضوی در 8 ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از نظر وزن یک درصد کاهش داشته واز نظر ارزش 2 درصد افزایش داشته است.
مهم‌ترین کالاهای صادراتی و وارداتی و مهم‌ترین کشورهای طرف صادرات و ورادات خراسان رضوی نیز در جدول‌های زیر آمده است.

                                            




کشورهای عمده وارد کننده کالا به خراسان رضوی تا پایان مهر ماه




   اقلام عمده وارداتی به  خراسان رضوی تا پایان مهر ماه امسال
           



اقلام عمده صادراتی خراسان رضوی تا پایان مهر ماه امسال



آمار بالا نشان از این دارد که تجارت خارجی استان خراسان رضوی نسبتا مسیر ملایمی را طی می‌کند و این در نوع خود هم می‌تواند آسیب و هم فرصت باشد البته به نظر می‌رسد بخش آسیب آن وزن بالاتری دارد با توجه به ثابت بودن بازارهایی که خراسان رضوی در آن شرکت دارد باید گفت که در سال 96 بازاری به نام هنگ کنگ و قزاقستان برای محصولات خراسان رضوی وجود داشته که هم اکنون این کشورها در آمارهای مهم تجارت خارجی در خراسان رضوی جایی ندارند به عبارت دیگر بازارهای که می‌توانستند جایگاه مهمی در تجارت خارجی ما داشته باشند از دست رفته‌اند.
شکننده و یکسان بودن بازارهای تجاری خراسان رضوی همواره مورد تأیید بوده که باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کرد زمانی برنامه‌هایی برای بازارسازی در عمان و آفریقای شمالی وجود داشت که به نظر می‌رسد این اقدامات تا کنون نتیجه‌ای نداشته است.
به هر حال گرچه آمارها نشان از رشد صادرات دارد اما به تحلیل غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران این رشد در صادرات نباید ما را خوشحال کند چون با توجه به اینکه برای آن برنامه‌ریزی نشده ممکن است به سرعت هم از بین برود و به عبارت دیگر باید مشکلات آن را ریشه‌ای حل کرد.

شعار سال، بااندکی اضافات وتلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 14 آبان 1397، کدخبر: 1868723،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
0
خیلی چیزها از سایر مرزها وارد کشور شده و بعد وارد استان گردیده است. لذا این اطلاعات کامل نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
0
0
ع.ق74
ای کاش واقعا اون قضیه بسته بندی زعفرانهای ما توسط اسپانیایی ها و برندسازی برای خودشون هم زودتر حل بشه تا ما خودمون از نهایت ظرفیتمون استفاده کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین