پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲
با رای دیروز کمیسیون های شورا و اجتماعی عملاً آخرین امیدها برای ماندن محمدعلی افشانی در کرسی شهرداری تهران به پایان رسید. حال نوبت شورای شهر تهران است برای بار سوم شهردار تهران را انتخاب کند. این در حالی است که تهران تا کنون دو سرپرست نیز داشته است.
شعارسال: ظاهراً ماراتن عجیب و غریب برای حفظ افشانی در بهشت به پایان رسید. حالا شورای شهر تهران و اصلاح طلبان باید به فکر انتخاب گزینه جدید باشند. دیروز در آخرین تلاش برای حفظ شهردار فعلی تهران در منصبش، دو کمیسیون شورا و اجتماعی به بررسی استفساریه ای برای استثنا کردن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان پرداختند و هر دو کمیسیون آن را رد کردند. این در حالی است که فوریت این طرح هم قبلاً در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده بود اما بلافاصله در دستور کار دو کمیسیون مجلس قرار گرفته بود.

بنا به گفته های رئیس کمیسیون اجتماعی، بررسی استفساریه مربوط به مستثنی شدن شهرداران از قانون منع به کارگیری بازنشستگان در این کمیسیون با 17 مخالف از 20 نماینده رد شد.

در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز که به عنوان کمیسیون فرعی اقدام به بررسی طرح کرده بود این استفساریه سرانجامی به جز مخالفت نداشت و نمایندگان این کمیسیون، شهردار تهران را هم ردیف معاونان رئیس‌جمهور ندانستند. بنابراین افشانی تا 26 آبان فرصت دارد در شهرداری تهران باقی بماند.

اما در این مدت تلاش های سنگین و عجیبی و غریبی از طرف اصلاح طلبان و برخی اعضای شورای شهر تهران جهت حفظ افشانی در منصب شهرداری با وجود تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان صورت گرفت. اقداماتی که اگر قرار بر گفتن باشد حدیث مفصلی خواهد شد. اما به صورت اجمالی و خلاصه برای توصیف تلاش های شبانه روزی برای حفظ افشانی می توان به توییت دیروز محمود صادقی، عضو فراکسیون امید و از اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. در این باره صادقی در توییتر نوشت: از ظهر امروز{منظور دیروز و پیش از بررسی استفساریه در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی} شاهد صحنه‌های عجیب و زننده‌ای در راهروهای مجلس هستیم؛ نوعی لشگرکشی خویشاوندی و قومیتی برای لابی با نمایندگان جهت استثنای شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان!

البته نماینده تهران تلاش های صورت گرفته را صرفاً به لشگرکشی قومیتی و خویشاوندی تقلیل داده و گرنه هر فردی که اخبار هفته های اخیر را در حد ناچیزی مطالعه کرده باشد نقش پررنگ برخی اعضای فراکسیون امید را نمی تواند ندیده باشد که سردمدار هدایت حفظ شهردار تهران بودند.

این در حالی است که به گفته سید فرید موسوی، نماینده تهران در اردیبهشت ماه و هنگام انتخاب افشانی برای شهرداری تهران به شوراهای شهر گفته شده بود که از انتخاب افراد بازنشسته اجتناب شود.

دوباره شورای شهر تهران و انتخاب شهردار

به نظر می رسد با اتفاقی که دیروز در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی رخ داد اعضای شورای شهر تهران چاره ای جز انتخاب دوباره شهردار ندارند. چنان چه حجت نظری، عضو جوان شورای شهر تهران و هم حزب محمدعلی افشانی یعنی حزب اعتماد ملی به این موضوع اشاره می کند. نظری در توییتر در این باره نوشت: استفساریه قانون منع بکارگیری بازنشستگان مورد موافقت نمایندگان کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت. هرچند معتقدم این مصوبه کاهش بخشی دیگر از اختیارات محدود شوراهاست، اما همواره مطیع قانون هستم و به عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر به رای نمایندگان مجلس احترام می‌نهم.

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر هم با اشاره به رای منفی کمیسیون اجتماعی مجلس به استفساریه استثناء شدن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: با توجه به رای منفی ... کمیسیون اجتماعی مجلس به استفساریه، شورای شهر طبق زمان‌بندی‌ای که قبلا اعلام کرده بود، روز سه‌شنبه (۱۵ آبان) فرآیند انتخاب شهردار را از سر خواهد گرفت. وی افزود: سه‌شنبه، ۱۵ آبان در صحن علنی از لیست بلندی که تهیه شده است، رای‌گیری می‌شود و ۵ گزینه تصدی پست شهرداری تهران معرفی خواهند شد تا جهت ارائه برنامه در صحن شورا حضور پیدا کنند.

بنا به گزارش رسانه ها لیست اولیه ای که توسط اعضای شورای شهر تهران تهیه شده مبتنی بر این افراد است: محسن هاشمی، علی اوسط هاشمی، سید کامل تقوی نژاد، الهه کولایی، سمیع الله حسینی مکارم، علی مقدس زاده، علی ربیعی، مناف هاشمی، سید محسن پورسیدآقایی، معصومه ابتکار، حجت الله میرزایی، رضا اردکانیان، عباس آخوندی، مصطفی سلیمی، نصرالله جهانگرد، شهیندخت مولاوردی، مصطفی موسوی لاری، ایرج معزی، مصطفی سالاری، جواد امام، حمید امامی، غلامرضا انصاری، رسول کشت پور، ابراهیم شیخ، صادق خرازی، محمد ابراهیم انصاری لاری، پیروز حناچی، محمدرضا واعظ‌مهدوی، محمودرضا خواجه نصیر و علی اصغر احمدی.

البته با توجه به صف بندی های سیاسی در شورای شهر احتمال اینکه دوباره رقابت های جناحی موجب شود سرپرست برای شهر تهران انتخاب شود وجود دارد.

در این بین یکی از گزینه هایی که برخی از اعضای شورا( بیشتر طرفداران حزب اتحاد ملت) بدنبال واگذاری کرسی شهرداری به آن هستند عباس آخوندی است. وزیری که بعد از پنج سال وزارت از دولت کناره گیری کرد اما متاسفانه طبق عادت برخی مسئولان به جای پاسخگویی درباره عملکرد ضعیف خود، این روزها در قالب چهره ای طلبکار جلوه گر شده است. وزیر سابقی که اتفاقاً این روزها درباره مسائل و افراد مختلف هم اظهارنظر می کند اما در دوران وزارتش کمترین تحمل را نسبت به ارزیابی و نقد داشت.

از این رو باید گفت شورای شهر تهران بعد از انتخاب دو سرپرست و دو شهردار در معرضی آزمونی مهم قرار گرفته است. بدون شک شورای شهر زمانی در انتخاب گزینه مناسب برای شهرداری تهران موفق خواهد بود که چهره ای پاسخگو، معقول، منطقی و متخصص در حوزه شهری که دارای مقبولیت و توانایی رایزنی با نهادهای مختلف باشد انتخاب کند. اگر غیر از این باشد به احتمال قریب به یقین می باید مدتی دیگر به فکر انتخاب گزینه دیگری باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 14 آبان 1397 ، کدخبر: 3970813187 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین