پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۶۷۰۲۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کسب‌وکار و معیشت ایرانیان در سال 1397 به دو دلیل مهم و آشکار "برگشت تحریم‌های آمریکایی" و همچنین تداوم سیاست‌های ناکارآمد و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی نادرست در بدترین شرایط قرار دارند.
شعارسال: اکثریت ایرانیان در نیمه نخست امسال دست‌کم 50 درصد از قدرت خرید خود را ازدست‌داده‌اند و برای برخی از گروه‌های کم‌درآمد تهیه نیازهای اساسی نیز سخت شده است. دولت با ارائه دلار 4200 تومانی راه نفوذ تورم شتابان به‌سوی برخی کالاها را که در حوزه غذا بودند را سد کرد اما اقلام دیگر که 70 درصد هزینه‌های خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند با شتاب به آسمان صعود کرد و تنگدستی و حسرت برای ایرانیان به ارمغان آورده است. چرا چنین شده است و آیا با رفع موضوع تحریم روزگار ایرانیان خوش خواهد شد؟ کارشناسان اقتصادی و سیاسی باور دارند که ایران با مسائل حل نا شده پرشماری مواجه است که راه پیشرفت را برای شهروندان سد کرده‌اند و باید به‌سوی حل آن‌ها پیش برویم. گروه تحقیقاتی آینده بان در پنجمین پروژه آینده‌پژوهی خود با همکاری شماری از نهادها 100 مسئله ایران را در بخش‌های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی سلامت ،محیط‌زیست ،علم و فناوری و اقتصادی با استفاده از دیدگاه خبرگان استخراج کرده است. در گزارش منتشرشده این گروه پژوهشی که با همکاری اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن و کشاورزی ایران چاپ‌شده است مسائل حل نا شده اقتصادی با 21 مسئله در صدر سایر مقوله‌ها قرار دارد. مسائل حل نا شده سیاسی با 17 مسئله حل نا شده در مقام دوم قرار دارد. به گزارش این نهاد پژوهشی ده‌ها نفر از خبرگان درباره هرمساله از مسائل حل نا شده اقتصاد ایران نظر دادند و برخی از مسائل سال 1396 را حذف و مسائل تازه‌ای به فهرست اضافه کرده و به هرساله بر اساس اهمیت امتیاز دادند . بر همین اساس ناهنجاری ساختاری اقتصاد ایران با بیشترین امتیاز ازنظر اهمیت و عدم قطعیت در صدرقراردارد. یک معنای این اهمیت در این است که اگر این مسئله حل شود شاید چند مسئله دیگر حل شوند و بالعکس . یعنی اگر این مسئله یعنی ناهنجاری‌های ساختاری حل نشوند احتمال حل سایر مسائل کمتر خواهد شد. بر اساس رأی خبرگان ایرانی در این پژوهش این است که مسائل اصلی اقتصاد ایران به ترتیب اهمیت به شرح زیر است.

بحران صندوق‌های بازنشستگی

بحران بیکاری

بیکاری

بحران بانک‌ها

بودجه دولت

تورم

حجم بالای بدهی دولت

تقابل کسب‌وکارهای سنتی و نوپا

رکود اقتصادی

سرمایه‌گذاری اقتصادی داخلی و خارجی

قاچاق و فربگی اقتصاد زیرزمینی

توسعه انفجاری بازار فناوری اطلاعات

بازار جهانی انرژی

مشکلات زیرساختی ناوگان حمل‌ونقل

سیاست‌های خصوصی‌سازی و پیامدهای آن

موانع بازآفرینی و نوسازی شهری

موانع کسب‌وکار

نرخ ارز

ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی نهادهای حاکمیتی خارج از دولت

فقر و نابرابری فزاینده و تنگناهای معیشتی

چالش‌های توسعه گردشگری

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد پس از ناهنجاری‌های ساختاری اقتصاد ایران که واجد اهمیت 88 درصدی در مسائل اقتصادی است دومساله بیکاری و فقر و نابرابری فزاینده و تنگناهای معیشتی با 86درصدو 85 درصد اهمیت بالاترین درجه اهمیت را نزد خبرگان به خود اختصاص داده‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24 ، تاریخ انتشار: 14 آبان 1397 ، کدخبر: 400093 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین