پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
چندسال پیش در سفر به سیستان و بلوچستان در میان زنانی قرار گرفتم که تنها مطالبه‌شان از زندگی داشتن شناسنامه برای فرزندانشان بود. این زنان که در میانشان هر سن و سالی دیده می‌شد، به ازدواج مردان افغان در آمده بودند، مردانی که در قبال این ازدواج پولی نیز پرداخت کرده بودند.
شعار سال : چندسال پیش در سفر به سیستان و بلوچستان در میان زنانی قرار گرفتم که تنها مطالبه‌شان از زندگی داشتن شناسنامه برای فرزندانشان بود. این زنان که در میانشان هر سن و سالی دیده می‌شد، به ازدواج مردان افغان در آمده بودند، مردانی که در قبال این ازدواج پولی نیز پرداخت کرده بودند.

** این زنان صاحب چندین بچه شده و هیچ کدام نتوانسته بودند برای بچه‌هایشان شناسنامه بگیرند. بیشتر آنها نیز توسط همسر رها شده بودند و مرد به سرزمین خود بازگشته بود. ازدواج‌هایی که اکثرا جایی ثبت رسمی نشده و در روستا و حاشیه‌ی زاهدان صورت گرفته بود.

** به یاد دارم، یکی از آن مادران سه پسر بالای ۲۰ سال داشت و دو دختر، پسرانش را زن داده بود اما پسران با زنانشان در خانه‌ی مادر پنهانی زندگی می‌کردند. اگر نیروی انتظامی آنها را در خیابان می‌دید، دستگیرشان کرده و در افغانستان یا پاکستان رها میک‌رد. مادر به تنهایی خرج تمام فرزندانش را می‌د‌اد و می‌گفت اگر شناسنامه‌دار شوند سر کار می‌روند، سربازی می‌روند، خرج خودشان و من را هم می‌دهند.

** مادر دیگری بود با دو پسر، یک پسر سفالکاری بلد بود و دیگری کار الکترونیکی، اما هیچ کدام از این دو پسر کمک حال مادر نبودند. آنها نیز در خانه پنهان بودند تا مبادا در آن سوی مرزها رها شوند.

**زن جوانی، دست دختر کوچکش را گرفته بود و به من می‌گفت: "خانم فقط یک آرزو دارم، دختر مدرسه برود و درس بخواند، مثل من بدبخت نشود اما اگر شناسنامه نگیرم نمی‌تواند مدرسه برود، تورو خدا بگید به ما شناسنامه بدهند."

**از دیشب که معصومه ابتکار خبر از اصلاح قانون داد و گفت فرزندان زیر ۱۸ سال نیز می‌توانند از مادر خود تابعیت بگیرند تا امروز که مولاوردی نیز همین خبر را تایید کرد چهره‌ی تک تک آن مادران نگران جلوی چشمم رژه می‌رود. زنانی که گمان می‌بردند من از طرف دولت آمده‌ام برای حل مشکلات و هرچه می‌گفتم من فقط یک روزنامه‌نگارم برای نوشتن مشکلات شما، باز هم با التماس می‌خواستند به دولت بگویم که به بچه‌هایشان شناسنامه دهد.

**حال اگر این قانون از سد شورای نگهبان عبور کند و حق اعطای تابعیت از مادر به فرزند مخالف شرع تشخیص داده نشود، مشکل بخشی از فرزندان این سرزمین که مادری ایرانی دارند حل می‌شود. بچه‌هایی که نه مدرسه می‌توانند بروند، نه سربازی و نه حتی می‌توانند زندگی عادی داشته باشند.

** فارغ از آنکه اعطای تابعیت از مادر به فرزند یکی از حقوق زنان است که باید محقق شود و زن نیز باید بتواند چون مرد فرزندنش را به تابعیت کشوری که در آن متولد شده است در آورد، شناسنامه‌دار شدن این بچه‌ها می‌تواند بسیاری از معضلات امنیتی را نیز حل کند.

** چه جوانانی که نه از سر دشمنی با وطن و یا اعتقاد به گروه‌ها و جریان‌هایی چون گروه ریگی می‌پیوندند، بلکه از سر ظلم و تحقیری که در کشور خودشان به آنان روا شده، تن به چنین هویت‌یابی‌هایی می‌دهند. جوانی با مادر ایرانی که ناگهان در خیابان توسط نیروهای انتظامی بازداشت و در آن سوی مرزها رها می‌شود، می‌تواند بهترین طعمه برای این گروه‌های تروریستی باشد.

** از آن سو، چه بسیار کودکان با استعدادی که چون از پدری غیرایرانی هستند نمی‌توانند به مدرسه و دانشگاه رفته، پیشرفت کنند و در بهترین حالت در کنج خانه‌ی مادر می‌مانند. مطمئنا اصلاح این قانون و رفع این تبعیض می‌تواند به مشکلات بسیاری خصوصا در مناطق مرزنشین و خصوصا در مناطق مرزنشین شرقی پایان دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین