پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
تخریب باغ‌ویلاها در بسیاری از نقاط کشور در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری معتقدند، این اقدام موجب نمی‌شود ابنیه تخریب شده دوباره به اراضی کشاورزی تبدیل شود‌.

شعارسال: مدتی است اخباری در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر می‌شود که با دستور مسئولان تعدادی از باغچه‌ها، ویلاها و باغ‌ویلاها در برخی از مناطق استان تهران به‌ویژه در روستاها تخریب شده است‌. در این خصوص چند سوال در ذهن مردم ایجاد می‌شود، اولاً این‌که چگونه اجازه داده شده این باغ‌ها و ویلاها در زمین‌های کشاورزی بدون مجوز ساخته شده و بعد از سال‌ها حکم تخریب آن‌ها صادر می‌شود، آیا در هنگام ساخت متولیان امر، به‌ویژه بخشداری‌ها و فرمانداری نمی‌توانند جلوی این ساخت و سازها را بگیرند‌. نقش دهیاری‌ها و شوراهای روستا در این خصوص چیست؟ بخشداری‌ها که دارای پلیس ساختمانی هستند و جهاد کشاورزی نیز تیم گشت در این‌خصوص دارند، برای پیشگیری از این تخلفات چه اقداماتی انجام می‌دهند‌. یکی از ساکنان روستای ییلاقی و خوش آب و هوای «یوسف رضا» از توابع بخش مرکزی شهرستان پیشوا در این خصوص گفت: ساخت یک‌منزل به‌ویژه یک باغچه در خارج از روستا اقدامی نیست که از دید مسئولان نهادهای نظارتی پنهان بماند‌. وی افزود: چرا باید بعد از سال‌ها حکم تخریب این منازل و باغچه‌ها صادر شود‌.

مأموران از ابتدا نباید اجازه ساخت غیرمجاز دهند

ضعف بخشداری‌ها یا احیاناً فساد اداری را می‌توان علت بخشی از این ناهماهنگی‌ها و تناقضات دانست و در برخی از موارد مشاهده شده است، صاحب این باغچه‌ها در هنگام ساخت مبالغی را پرداخت کرده‌اند‌. فرماندار پیشوا در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که چرا این باغچه‌های بدون مجوز ساخته شده‌اند که حالا باید تخریب شوند، اظهار داشت: کوتاهی و کم‌کاری مسئولان و متولیان در این امر مهم‌ترین دلیل است، که نمی‌توان از آن به سادگی گذشت، اما صرف ساخت یک باغ یا باغچه نمی‌تواند دلیلی بر مجاز و قانونی بودن یک ساخت و‌ساز باشد‌. حسین عباسی ادامه داد: گاهی ممکن است، دهیار یا حتی بخشدار چراغ سبز نشان داده باشند و فرد اقدام به ساخت غیرمجاز کند، اما خود سازنده ملک که قطعاً می‌داند این زمین کشاورزی است و باید برای تغییر کاربری اقدام و موافقت کشاورزی را اخذ می‌کرده است‌. صرف این‌که احتمالاً یک دهیار یا مسئول دیگری از خطای وی چشم پوشی کرده یا شفاهاً به او گفته برو بساز، دلیلی برای قانونی بودن این ساخت و ‌ساز نیست و در این صورت علاوه‌بر دهیار، سازنده ملک نیز مقصر است و می‌دانسته که غیرقانونی می‌سازد، اما اگر برگه مجوزی از دهیاری برای ساخت داشته باشد، در این صورت تنها دهیار تقصیر دارد‌.

وی در پاسخ به این پرسش که چه سازکاری برای جلوگیری از ساخت چنین املاک و ویلاهای غیرقانونی در نظر گرفته شده است، گفت: از زمانی که من به این سمت منصوب شدم، ستاد مقابله با ساخت‌و‌ساز غیرمجاز در پیشوا به‌طور مرتب تشکیل جلسه داده است و هر دستگاه را که در این خصوص مسئولیتی دارد، موظف کرده‌ایم تا به دقت بر این ساخت و سازهای غیرقانونی نظارت داشته باشد و به اندازه مسئولیت هر دستگاه بازخواست صورت خواهد گرفت‌. عباسی افزود: گشت‌های مراقبتی به‌شدت در حال انجام است و از ابتدای امر که مصالح ساختمانی در محلی تخلیه می‌شود، مأموران در محل حاضر شده و با علم بر این‌که این مصالح برای ساخت و ‌ساز استفاده خواهد شد، مدارک و مجوزهای لازم را از مالک مطالبه می‌کنند و اجازه ساخت و‌ ساز به وی داده نخواهد شد و این اطمینان را می‌دهم که هر مسئولی از هر اداره‌ای یا حتی در بخشداری یا دهیاری‌ها در زمینه این ساخت و ‌ساز کوتاهی کند، باید پاسخگو باشد و برخورد ما قاطع خواهد بود‌. وی در پاسخ به این سوال که ساخت ویلا یا باغچه در برخی مناطق مورد مطالبه و نیاز مردم است، چه راهکاری برای پاسخگویی به این نیاز در نظر گرفته شده است، گفت: باید این مطالبات از راه قانونی و با رعایت اصول صورت بگیرد، تغییر کاربری انجام شود، آسیبی به زمین‌های کشاورزی نرسد و در چارچوب قانون باشد‌.

دولت قبلی طرحی مبنی‌بر ساخت باغ‌ویلا برای هر ایرانی مطرح کرد

زمانی که فردی ده‌ها و چه بسا چند میلیارد تومان هزینه می‌کند تا ملکی را به‌صورت غیرمجاز بسازد، باید از خودمان سوال کنیم، ابتدا می‌توانستیم جلوی این تخلفات را بگیریم یا خیر و آیا تخریب این ملک راه مناسبی است‌. عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای نیز خصوص خلأ قانونی مواجهه با باغ‌ویلاها در مناطقی از کشور گفت: ما خلأ قانونی در این رابطه نداریم، قانون هست، اما اجرا نمی‌شود، ما قانون کم نداریم، ولی باید بپذیریم، در اجرای قانون مشکل داریم‌. سیدحسین نقوی حسینی با تأکید بر این‌که اصل بر حفظ زمین‌های کشاورزی است، گفت: طبق قانون جهاد کشاورزی باید با تمام توان برای حفظ زمین کشاورزی بکوشد و با هرکس که زمین کشاورزی را از بین ببرد برخورد کند، درباره ساختن این باغ‌ویلاها دولت قبلی یک طرح ارائه کرد که هر شهروندی می‌تواند یک باغ‌ویلا به متراژ یک هزار متر مربع برای خود ایجاد کند، توجیه هم این بود که در باغ‌ویلا نیز سبزی/ کاری، درختکاری و بهبود هوای سبز رخ داده و به نوعی آبادانی به همراه دارد‌.

تخریب باغ‌ویلاها کمکی به بازگشت زمین به اراضی کشاورزی نمی‌کند

وی گفت: اما اقدام به ساخت این باغ‌ویلاها به هرحال زمین کشاورزی را خرد می‌کند و جهاد کشاورزی که مسئول حفظ زمین کشاورزی است، به محض این‌که مشاهده کرد در منطقه‌ای که آجر، لوله یا مصالح ساختمانی تخلیه می‌شود، بلافاصله باید اقدام و از ساخت و ‌ساز جلوگیری کند، نه این‌که اجازه دهد، بعدها باغ‌ویلا ساخته شده و در هرکدام از آن‌ها از ۱۰ میلیون الی چند میلیارد تومان هزینه شود و سپس در پی تخریب آن برآید‌. نقوی حسینی افزود: این راه صحیح اجرای قانون نیست، قانون وجود دارد، اما در اجرای آن کوتاهی صورت می‌گیرد و این کوتاهی سبب وارد آمدن خسارت می‌شود وگرنه ما ابهام قانونی یا خلأ قانونی نداریم‌. وی با بیان این‌که جهاد کشاورزی باید در زمانی که فرد شروع به احداث باغ‌ویلا می‌کند، جلوگیری کند و اجازه ساخت ندهد، افزود: اما حالا که این ویلاها ساخته شده و پر از درخت میوه بوده و منطقه را زیبا کرده است، تخریب سودی نداشته، بلکه ضرر دارد، این تخریب به ایجاد زمین کشاورزی کمک نمی‌کند، بلکه صدمه بیش‌تری به این زمین‌ها وارد کرده و چهره منطقه را نازیبا می‌کند، مسلم است که این ساختمانی که تخریب شده دیگر به زمین کشاورزی تبدیل نمی‌شود‌. قطعاً هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی پیشگیری از ساخت و‌ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی کم‌تر از تخریب این باغ‌ها است، از سوی دیگر مسئولان امر باید با بررسی‌های دقیق متوجه شوند چه چیزی باعث شده است که این باغچه‌ها ایجاد شود و باید شجاعانه اعلام کنیم بخشی از نیاز جامعه به ساخت و‌ساز باغچه‌ها و باغ‌ویلاها است و اگر این امر با رعایت قانون انجام شود، نه تنها به زمین‌های کشاورزی آسیب نمی‌رساند؛ بلکه می‌تواند موجب گسترش روستاهای گردشگر پذیر، ایجاد اشتغال و کسب درآمدهای پایدار برای مردم روستاها شود‌. از سوی دیگر نیز انتظار است مسئولان ضمن تقویت گشت‌های بازرسی و پیشگیری از این ساخت و سازهای غیرمجاز نسبت به حل و فصل باغچه‌ها و ویلا‌های موجود که غیرمجاز است، اقدام کنند، تخریب شاید آخرین راه برای یک اقدام غیرقانونی باشد‌.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 15آبان1397 ، کدخبر: 57408: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین