پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۶۷۴۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
در حوادثی مانند سقوط از بلندی یا بروز هرگونه مشکل جسمی در محیط مدرسه تا رسیدن اورژانس و نیروهای امدادی با هدر دادن زمانی کوتاه و در عین حال طلایی ممکن است زیان‌های جبران‌ناپذیری به فرد آسیب دیده وارد شود، در حالی که با فراگیری دوره‌های آموزش کمک‌های اولیه و افزایش حس نوع دوستی و کمک به دیگران بویژه در سنین نوجوانی هنگام بروز حوادث ناگهانی، دانش‌آموزی به تنهایی می‌تواند جان همکلاسی خود را نجات دهد.

شعار سال: به‌گفته رئیس سازمان جوانان هلال احمر در سال گذشته در یکی از شهرستان‌ها دانش‌آموزی با انجام یک آتل‌بندی ابتدایی تا رسیدن اورژانس توانست به کاهش درد دوست خود که بر اثر افتادن هنگام دویدن آسیب دیده بود، کمک کند. دانش‌آموز دیگری هم در منزل با بد شدن حال مادربزرگ پیرش سریع میزان فشار او را اندازه‌گیری کرده و با انجام کمک‌های اولیه توانست تا رسیدن پزشک جان مادربزرگ پیر خود را از مرگ نجات دهد.
شهاب‌الدین صابونچی در این باره می‌گوید: بیش از 95 درصد نیروهای هلال احمر داوطلب هستند. بر خلاف تصور عموم که هنگام بروز بحران‌هایی مانند سیل و زلزله فکر می‌کنند که نیروهای پرسنلی و سازمانی در حال امداد هستند، بیشتر نیروهای امدادی از داوطلبان هستند و تنها پنج درصد نیروها از کارمندان استخدامی این سازمان هستند. نیروهای رسمی این سازمان نیز مسئول رسیدگی به امور اداری داوطلبان هستند.
رئیس سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به اینکه اساس عملکرد سازمان هلال احمر بشردوستی است، اضافه می‌کند: نباید اذهان عمومی تصور کنند که تنها هنگام وقوع زلزله و سیل نیروهای هلال احمر فعال هستند، بلکه در مواردی مانند بحران خشکسالی اخیر و نذرآب نیز این سازمان با ورود به مسأله توانست مشکلات بسیاری از ساکنان شهرستان‌های درگیر را مرتفع کند.
به‌گفته وی در کشورهای توسعه یافته فعالیت داوطلبانه در سازمان‌هایی مانند صلیب سرخ یک امتیاز مثبت برای جذب کار و استخدام شدن در ادارات و شرکت‌هاست در حالی که در کشور ما چنین نگاهی به این مقوله وجود ندارد. باید معنای عام کمک داوطلبانه در کشور ترویج یابد و در این خصوص رسانه‌ها تکلیف سنگینی بر دوش دارند.
دکترصابونچی با بیان اینکه سازمان هلال احمر در حوزه آسیب‌های اجتماعی ورود جدی کرده است، می‌افزاید: در بحث پیشگیری از اعتیاد تفاهمنامه‌ای با ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت کشور امضا کردیم و در این خصوص کار سلبی و ایجابی انجام دادیم به این ترتیب که آموزش‌های لازم را به نوجوانان ارائه می‌دهیم و آنها هم در مدارس و کانون‌های آموزشی به همسن‌های خود آموزش می‌دهند و به‌صورت زنجیره‌ای سعی می‌کنیم در تمامی مدارس کشور در حوزه پیشگیری اطلاعات لازم را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم. در بحث ایجابی هم در کارآفرینی و توانمندسازی در زمینه استارتاپ‌ها و مشاغل خرد خانگی در استان‌های مختلف با برگزاری دوره‌های آموزشی فعالیت‌های گسترده‌ای در حال انجام است.
رئیس سازمان جوانان هلال احمر در زمینه مشاغل خانگی از ارائه محصولات به بازار خبر می‌دهد و می‌گوید: با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، کلاس‌های آموزشی شش ماهه تا دو ساله برگزار و گواهی‌های لازم به افراد ارائه می‌شود، برخی حتی به مرحله کارآفرینی هم می‌رسند و برخی دیگر جذب بازار کار می‌شوند، این افراد با قرار گرفتن در مسیر اشتغال و درآمدزایی در نهایت با حسی مثبت به نیروی داوطلب هلال احمر پیوسته و در زمینه‌های مختلف به همنوعان خود کمک می‌کنند. در حال حاضر بیش از 500 هزار نیروی داوطلب در کل کشور فعال هستند.

مقصر حادثه دبیرستان دخترانه در قزوین که بود؟
چندی پیش نوجوانی با پوشش هلال احمر برای انجام تست قند خون وارد دبیرستان دخترانه‌ای شده و از دانش‌آموزان با سوزنی اشتراکی تست گرفته است، این اقدام مشکوک که می‌توانست سبب بروز بیماری‌های خطرناکی مانند ایدز شود خانواده‌های این دانش‌آموزان را بشدت نگران کرد.
صابونچی با تأکید بر این نکته که صرف اینکه شخصی لباس نهادی را پوشیده، نباید به او اعتماد کرد، می‌گوید: با آموزش و پرورش در خصوص طرح‌های سراسری در کل کشور تفاهمنامه‌های مفصلی امضا کرده‌ایم و اگر طرحی حتی به‌صورت موردی در مدرسه‌ای خاص هم بخواهد اجرا شود، حتماً باید با سازمان مکاتبه رسمی شود. متأسفانه در خصوص مدرسه فوق‌الذکر فرد متخلف فقط لباس هلال احمر را پوشیده بود و حتی عضو سازمان هم نبود، مدیر و مسئول مدرسه عملاً در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. استفاده از عنوان هلال احمر و زیر سؤال بردن سازمان جرم است، ما در حال پیگیری‌های قضایی هستیم تا خاطیان را محکوم کرده و به سزای عمل خود برسانیم.


بـــــرش
طرح ملی دادرس چیست؟
شاید خیلی از ما اسم طرح ملی دادرس حتی به گوشمان هم نخورده باشد اما از آن جا که از اسم این طرح هم پیداست، با آموزش کمک‌های اولیه به دانش‌آموزان می‌توان جان بسیاری را نجات داد. مخصوصاً در محیط خانه که اغلب اعضای خانواده آموزش کمک‌های اولیه ندیده‌اند.
صابونچی درباره این طرح توضیح می‌دهد: طرح ملی دادرس فعلاً در دبیرستان‌ها در حال اجرا شدن است و در آن کمک‌های اولیه و امداد و نجات را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند. همه مدیران مدارس با این طرح آشنا هستند و تمامی طرح‌های اجرایی و پزشکی از جمله آزمایش‌های سراسری تحت این طرح هستند و مدیران مدارس نباید به هیچ فردی که غیر از این طرح برای هرگونه اقدامی از جمله انجام آزمایش وارد مدرسه می‌شود، اعتماد کنند. او درباره این طرح اضافه می‌کند: امروزه کیفیت آموزش در کشور ما با استانداردهای بین‌المللی برابری می‌کند تا جایی که قابلیت ارائه و عرضه آموزش‌ها را در کل دنیا داریم. در مرحله اول، گروه هدف در طرح ملی دادرس نوجوانان 13 تا 14 ساله یعنی دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم دبیرستان هستند و فعلاً روی این گروه سنی متمرکز هستیم. پس از حادثه مدرسه شین آباد پی بردیم که آموزش‌های پزشکی و امداد و نجات تا چه اندازه‌ای می‌تواند در همان دقایق اولیه‌ای که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد، در نجات جان انسان‌ها مفید باشد. در این طرح مراحلی مانند پناه‌گیری ایمن، آواربرداری، حمل مصدوم، پانسمان و بانداژ، شکسته‌بندی و آتل گیری، اطفای حریق و اسکان اضطراری مانند چادرزنی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این طرح از سال 91 شروع شده و مهرماه سال‌جاری دوره جدید این طرح را آغاز کرده‌ایم، اما متأسفانه به‌دلیل نبود بودجه کافی نمی‌توانیم طرح دادرس را در مدارس کل کشور اجرا کنیم در حالی که با اجرای این طرح می‌توان از بسیاری آسیب‌های جدی پیشگیری و در کمک به کاهش هزینه در نظام سلامت گام بلندی برداشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 14 آبان 97، شماره: 488599


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
ا.ف75
هرچی این طرح ها جدی تر و با همکاری بیشتر مدارس شکل بگیره واقعا بی نظیره! ای کاش زودتر از این ها شروع میشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین