پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۵۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
با وجود شایعاتی که می‌گوید هیچ کس حاضر نیست میزبانی مکانیزم مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا را بپذیرد، گزارش‌ها حاکی است که فرانسه و آلمان تا کنون جزو محتمل‌ترین گزینه‌ها بوده‌اند.این سازوکار برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران طراحی شده است.

شعارسال: فرانسه و آلمان ممکن است کشور میزبان مکانیسم مالی اروپا باشد. این سازوکار برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران طراحی شده است.با وجود شایعاتی که می‌گوید هیچ کس حاضر نیست میزبانی مکانیزم مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌های آمریکا را بپذیرد، گزارش‌ها حاکی است که فرانسه و آلمان تا کنون جزو محتمل‌ترین گزینه‌ها بوده‌اند.

گاردین در گزارشی نوشت: هم فرانسه و هم آلمان ممکن است کشور میزبان ساز و کار مالی اروپا تحت عنوان SPV باشند. این مکانیزم مالی کمپانی‌های اروپایی را قادر خواهد ساخت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزنند.

اجرای این مکانیسم نشان دهنده حقانیت اتحادیه اروپا در مورد آمادگی آن‌ها برای عمل به وعده هایشان در قبال توافق هسته ایست. تحریم‌های آمریکا روز ۵ نوامبر آغاز شده و تهران بیش از گذشته منتظر راه اندازی SPV است.

کاظم سجادپور معاون وزیر خارجه ایران در این باره به گاردین گفته: هم سرعت و هم کارایی این ساز وکار زیر سوال است.

این ساز و کار ویژه مالی قرار است به عنوان یک مکانیزم تهاتری عمل کند و نه از دلار آمریکا و نه از ارز‌های مالی برای مبادلات بین اروپا و ایران استفاده نمی‌شود. در عوض این مکانیزم اعتبار لازم برای خرید و فروش را در اختیار می‌گذارد. یک شرکت ایرانی کالایی را از یک شرکت اروپایی با پشتوانه اعتبار این مکانیزم خریداری میکند.

شایعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه هیچ یک از کشور‌های اروپایی حاضر نیستند میزبانی SPV را به دلیل ترس از خشمگین کردن آمریکا بپذیرند. با این حال منابع آگاه نزدیک به این فرآیند به روزنامه گاردین گفته اند که کاندیدا‌های این امر مشخص شده اند و بحث بر سر جزییات نحوه آغاز به کار SPV است.

برای مثال هنوز باید دید یک کمپانی آلمانی که در آمریکا نیز عملیات‌هایی دارد چطور قادر است بدون اینکه تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران قرار بگیرد از این سامانه مالی بهره ببرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه روز گذشته خود از معافیت موقتی چند کشور برای خرید نفت از ایران خبر داد.

شکست اروپایی‌ها در راه اندازی SPV نشان دهنده نا توانی آن‌ها برای مقابله با واشنگتن بوده و به شهرت اتحادیه اروپا ضربه مهلکی وارد کرده است. این امر ادعای اروپا در مورد استقلال آن‌ها از دلار را نیز به سخره گرفته است.

بریان هوک رییس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در باره این ساز وکار گفته: ما تقاضا‌های زیادی را برای SPV شاهد نبودیم. پیش بینی ما این است که همکاری زیادی در مورد استفاده از این ساز وکار وجود نخواهد داشت.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اینباره گفته: تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران یک بعد اساسی از حق ایران برای بهره برداری از مزایای اقتصادی است. ایران به همه تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، ایران قبول کرده برنامه هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی محدود کند. با این حال اوایل امسال با خروج ترامپ از این توافق تحریم‌هایی که در برجام لغو شده بود طی دو مرحله علیه ایران بار دیگر اعمال شد.

کشور‌های اتحادیه اروپا مدعی اند که به تعهداتشان در برجام پایبندند و سعی میکنند راه‌هایی را برای تجارت با ایران و جلوگیری از تحریم‌ها پیدا کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری رویداد 24، تاریخ انتشار:16 آبان 1397 ، کدخبر: 153836،www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
0
0
بفرمائید بازی مکرون و اصرار مرکل با ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین