پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۷۶۶۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره با پیروزی دموکرات ها در مجلس نمایندگان همراه بود. در این رقابت دموکرات ها به بسیج اقلیت ها و زنان در مقابله با ترامپ دست زدند. استعفای جف سشنز بلافاصله بعد از اعلام نتایج می تواند نشان دهنده نگرانی رئیس جمهور آمریکا از تبعات پیروزی دموکرات ها باشد.از سوی دیگر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا با دستاوردهای چشمگیری برای زنان و اقلیت‌ها همراه بوده است. برای نخستین بار یک آمریکایی ایرانی‌تبار به مجلس نمایندگان راه یافت. بدون شک وقوع چنین اتفاقاتی به نوعی می تواند در راستای مخالفت با سیاست های ترامپ تفسیر شود.

شعار سال: نتایج انتخابات میان دوره‌ای آمریکا نشان می‌دهد که دموکرات‌ها اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را در اختیار گرفتند. این در حالی است جمهوریخواهان موفق به حفظ اکثریت خود در مجلس سنا شده‌اند. رای دهندگان آمریکایی روز سه شنبه برای انتخاب ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان، یک سوم اعضای مجلس سنا و شماری از فرمانداران ایالت‌های مختلف به پای صندوق های رای رفتند.

جمهوریخواهان در دو سال اول ریاست‌جمهوری ترامپ هر دو مجلس را در دست داشتند اما با خارج شدن کنترل مجلس نمایندگان کارها برای ترامپ می‌تواند دشوارتر از قبل شود. با این پیروزی، دموکرات‌ها این امکان را پیدا می‌کنند تا در این مجلس جلوی برنامه‌های ترامپ را بگیرند و مانع از اجرای آنها شوند. آنها همچنین از طریق کمیته‌های مختلف می‌توانند بر عملکرد دولت او نظارت کنند. البته در نهایت این که چند نماینده دموکرات در مجلس باشند مهم است. هر چه قدر تعداد نماینده‌ها بیشتر باشد، کار برای دموکرات‌ها راحت‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا با دستاوردهای چشمگیری برای زنان و اقلیت‌ها همراه بوده است. برای نخستین بار یک آمریکایی ایرانی‌تبار به مجلس نمایندگان راه یافت. بدون شک وقوع چنین اتفاقاتی به نوعی می تواند در راستای مخالفت با سیاست های ترامپ تفسیر شود.

تاثیر نتایج انتخابات بر آینده برجام

با مشخص شدن نتایج انتخابات میان‌ دوره‌ای آمریکا و اکثریت یافتن دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، گمانه‌زنی‌ها پیرامون میزان تاثیر این نهاد بر سیاست خارجی آمریکا شدت یافته است.

به گزارش یورو نیوز به نقل از رویترز، دموکرات‌ها از اکثریت‌ تازه بدست آمده خود بر مجلس نمایندگان استفاده خواهند کرد تا سیاست خارجی دونالد ترامپ را دستخوش تحولاتی کنند. با این حال الیوت آنجل که در دور جدید به ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواهد رسید گفته است که درباره ایران دموکرات‌ها نمی‌توانند تغییر خاصی در وضعیت فعلی صورت بدهند.

هر چند دموکرات‌ها حائز اکثریت مجلس نمایندگان شده‌اند، با این حال قدرت آن‌ها محدود است چرا که برای تصویب نهایی طرح‌های خود نیاز به تایید نهایی سنا دارند که تحت تسلط جمهوری‌خواهان است. از طرف دیگر هرچند دموکرات‌ها از خروج آمریکا از برجام ناراضی هستند با این‌ حال تا زمانی که جمهوری‌خواهان کاخ سفید را در دست دارند، آنان تغییر چندانی نمی‌توانند در سیاست خارجی ایجاد کنند.

الیوت آنجل که از دموکرات‌های مخالف توافق هسته ای با ایران بود اما می‌گوید که باید دولت ترامپ بیشتر از نزدیک با متحدان مهم‌اش نظیر اعضای اتحادیه اروپا کار کند. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم کاری که باید انجام دهیم این است که آسیبی که به روابطمان با متحدین‌مان وارد شده ترمیم کنیم

استعفای جف سشنز

جف سشنز، دادستان کل آمریکا، روز چهارشنبه ۱۶ آبان به درخواست رئیس جمهوری آمریکا از سمت خود استعفا داد. دونالد ترامپ در توئیتر خود، کناره‌گیری سشنز را اعلام کرد.

خداحافظی جف سشنز پس از انتخابات میان‌دوره‌ای در این کشور قابل پیش‌بینی بود. جمهوریخواهان آمریکا در پایان انتخابات روز سه‌شنبه، اکثریت خود را در مجلس سنای این کشور حفظ کرده ولی بیشتر کرسی‌های کنگره را از دست دادند.

جف سشنز در نامه استعفای خود نوشته است که به درخواست رئیس جمهوری از سمت خود کناره می‌گیرد. دونالد ترامپ اعلام کرد که «جانشین دائمی» جف سشنز را متعاقبا معرفی خواهد کرد. وی در توییتر خود نوشته است که تا آن زمان ماتیو وایتکر، رئیس دفتر آقای سشنز موقتا سرپرستی دادستانی کل یا همان وزارت دادگستری آمریکا را بر عهده خواهد داشت.

عبدالله شهبازی در این باره معتقد است: در پی پیروزی حزب دمکرات در انتخابات مجلس نمایندگان و نگرانی شدید ترامپ جنگ بر سر تحقیقات مولر آغاز شد. ترامپ که نگران ادامه تحقیقات رابرت مولر درباره نقش روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ است، ساعاتی پیش جف سشنز، دادستان کل آمریکا، را برکنار کرد. ‌خانم نانسی پلوسی، که به احتمال قریب به یقین رئیس مجلس نمایندگان خواهد شد، در توئیتی اخراج دادستان کل آمریکا را سنگ‌اندازی در راه تحقیقات رابرت مولر خواند و توئیت ۲۴ سپتامبر خود را پین کرد که خواستار وضع قانونی برای حمایت از تحقیقات مولر و کشف حقایق [درباره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶] شده بود.

بدینسان، جنگ بر سر تحقیقات مولر، بسیار زودتر از آنچه تصور می‌رفت، آغاز شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری الف  تاریخ انتشار 17 آبان 97، کدمطلب: 3970817045، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین