پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
با مصوبه جدید دولت، پس از ثبت سفارش حتما باید از طریق سیستم بانکی ارز مورد نظر از کشور خارج شود. به معنای دیگر نه با ارز دولتی و نه با ارز آزاد، نمی‌توان تجهیزات مورد نیاز پزشکی را وارد کشور کرد.
شعارسال: با شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا و قطع کامل تبادلات بانکی میان ایران و کشورهای اروپایی، بسیاری از وارد کنندگان کالا با مشکلات بسیاری از جمله تامین ارز و نرخ ارز مواجه شدند. واردکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی که از این قاعده مستثنی نیستند، موانع بسیار زیادی را روبروی خود می‌بینند.

محمد پيام، فعال حوزه توليد و واردات تجهيزات پزشکی به رویداد۲۴ گفته است: شرکت‌های وارد کننده تجهیزات پزشکی متولی تامین و تجهیز مراکز درمانی به لوازم پزشکی و ملزومات آن هستند و قاعدتا باید در صف اول دريافت تسهیلات ارزی و گمرکی باشند اما با تمام تلاش‌های وزارت بهداشت، متاسفانه همكاران بنده در اين صنف همچنان با مشكلات عديده ای روبرو هستند.

پيام، با اشاره به شرایط سخت واردات لوازم و تجهيزات پزشکی به کشور گفت: مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کردند کمیته‌ای برای تخصیص ارز به کالاهای پزشکی تشکیل می‌دهند، اما واردکنندگان کماکان با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

باید ارز تخصیصی به کالاهای درمانی را از کالاهای دیگر مانند گوشی جدا می‌کردند

محمد پیام معتقد است از همان ابتدا باید مسئله تخصیص ارز کالاهای اساسی مانند دارو و لوازم پزشکی که با جان و سلامت مردم در ارتباط است از کالاهایی مانند گوشی موبایل، خودرو ، كالاهاي لوكس و ... جدا می‌شد. حتی همان زمان هم اعلام شد که بسیاری از شرکت‌های واردكننده گوشی ميليون‌ها يورو ارز دولتی دریافت کرده‌اند و بعد از آن هم مشخص نشد که ارزهای دولتی که دریافت کرده‌اند را برای چه کاری اختصاص داده‌اند.

این واردکننده تجهیزات پزشکی می‌گوید: عمده مشکلی که با آن مواجه هستیم در کنار مسائل بانکی که با طرف خارجی برای انتقال ارز و تقبل دریافت پولمان توسط بانک‌های خارجی داریم، ابتدا تامین ارز و بعد از آن نرخ ارز است. برای تخصیص ارز، وزارت بهداشت گروه کالا‌های پزشکی را در گروه ۱ تقسیم‌بندی کرد، اما با تصمیم وزارت صنعت معدن و تجارت ما به گروه ۲ منتقل شدیم. اکنون فقط گروه‌های بسیار اندک و خاصی می‌توانند با ارز دلار ۴۲۰۰ تومان کالا وارد کنند، که پیش بینی می‌شود این ارز هم حداکثر تا یکی دوماه آینده عملا وجود خارجی نداشته باشد. گروه ۲ که ما نیز جزئی از آن هستیم می‌توانند از درآمد ناشی از صادرات مواد پتروشیمی کالای خود را با ارز نیمایی (۹۵۰۰ تومان) وارد کشور کنند که امروز به هر دلیلی بانک مرکزی در تخصیص آن کمی کندی دارد.

نه به صورت آزاد و نه به صورت دولتی، نمی‌توانیم کالاهای مورد نظر را وارد کشور کنیم

پيام با اشاره به اینکه ما اکنون تجهیزات پزشکی را به صورت آزاد (بدون انتقال ارز) هم نمی‌توانیم وارد کشور کنیم، خاطرنشان کرد: در گذشته سیستمی تحت عنوان «بدون انتقال ارز» داشتیم كه این روال تا چند ماه قبل نیز فعال بود و به این شکل بود که از طریق صرافی يا اعتباری كه نزد كمپاني خارجي داشتيم یا از طریق منابع دیگری که در خارج از کشور مهيا بود، می‌توانستیم ثبت سفارش را انجام دهیم و جنس خود را وارد کنیم. اما اکنون پس از ثبت سفارش حتما باید از طریق سیستم بانکی ارز مورد نظر از کشور خارج شود. به معنای دیگر نه با ارز دولتی و نه با ارز آزاد، نمی‌توانیم به‌راحتی تجهیزات مورد نیاز پزشکی را وارد کشور کنیم.

او گفته است: از بیمارستان‌ها اطلاعاتی دارم که متاسفانه حتی با کمبود دمپایی، دستکش و سایر لوازم مصرفي مواجه هستند و ناچارند به دليل محدوديت كالا يا هزينه‌های گزاف با ملاحظات بيشتری اقلام موجود را استفاده کنند. لوازمی که باید به صورت یکبار مصرف مورد استفاده قرار بگیرد، چندین بار استفاده می‌شود و ممكن است ناخواسته عفونت‌هايی را برای بیماران به همراه داشته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 19 آبان 1397 ، کدخبر: 153611 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین