پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۸۳۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌های مهارتی بوده که هدف آن تربیت نیروی مهارتی برای کشور است اما این دانشگاه در راه نیل به این هدف تغییر مسیر داد

شعارسال:دانشگاه جامع علمی-کاربردی یکی از دانشگاه‌های مهارتی بوده که هدف آن تربیت نیروی مهارتی برای کشور است اما این دانشگاه در راه نیل به این هدف تغییر مسیر داد.

مدتی است بحث ادغام دو دانشگاه مهارتی کشور یعنی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و جامع علمی-کاربردی نقل محافل شده است.

فارغ از اهداف و سیاست‌های جدای این دو دانشگاه، نگاه عمده به این مسئله بر مبنای خروجی و عملکرد آن‌هاست. نگارنده به هیچ وجه قصد قضاوت درباره ادغام یا عدم ادغام این دو دانشگاه ندارد و صرفاً درصدد بررسی موضوعی است که در موضوع ادغام دانشگاه مهارتی به‌درستی دیده نشده است.

چند روز پیش رئیس دانشگاه علمی-کاربردی استان قزوین اذعان کرد: «بر اساس رصد دانشگاه‌های علمی-کاربردی کشور، حدود ۷۰ درصد دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه علمی- کاربردی مشغول به کار شده‌اند و این آمار برای ما آمار پایینی است چرا که انتظار داریم ۱۰۰ درصد دانشجویان فارغ‌التحصیل وارد بازار کار شوند.

با استناد به این نکته مطرح‌شده و جامعه‌شناسی مختصر دانشجویان این دو دانشگاه، به نظر می‌رسد آمار ارائه‌شده به درستی تحلیل نشده است. برای تحلیل درست این مسئله توجه به میانگین سنی دانشجویان در کنار روند حرکتی دانشگاه جامع علمی-کاربردی راهگشاست. علی‌رغم فرهنگ غلط مدرک‌گرایی، دانشگاه جامع علمی-کاربردی قرار بود بر اساس سیاست‌های ابلاغی خود نیروی مهارتی خاص تربیت کرده و وارد بازار کار کند اما پس از مدتی این مسئله در عمل آن تغییر یافت و دانشگاه علمی-کاربردی عمدتاً بدنه‌ای از شاغلان و کارمندان جامعه را به خود جذب کرد، یعنی دانشگاه عملاً به محل تحصیل شاغلان تبدیل شد. نیم‌نگاهی به میانگین سنی دانشجویان و بالاتر بودن آن از میانگین سنی دانشجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای مؤید این مطلب است.

در مجموع به نظر می‌رسد باید بررسی عمیقی در رابطه با آمار و کیفیت دانشجویان دو دانشگاه انجام گیرد. فارغ از نگاه‌های اجتماعی به دانشگاه‌های ذکرشده، شاید زمان آن رسیده تا این دانشگاه‌ها آمار شفافی را از میزان دانشجویان خود در اختیار جامعه بگذارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار20 آبان 97، کد خبر: 324799، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۱
0
0
م.آ75
متاسفانه دوستان تونستن از میزان بیکاران جامعه کم کنند به اینصورت که ایجاد اینجور دانشگاها میزان دانشجو بیکار رو افزایش میده نه بیکار رو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین