پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
دسترسی به آب‌های آزاد و نزدیکی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و میادین نفتی بزرگ اهمیت ارتباطی اروندرود را دوچندان کرده است به گونه‌ای که مسئولان کشور بیشتر به توسعه اقتصادی این رودخانه با پاکسازی و لایروبی آن روی آورده‌اند، زیرا این کار برای توسعه ارتباطات اقتصادی و تجاری بسیار اهمیت دارد. همین موضوع موجب شد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 92 به این موضوع اشاره کند و آن را یکی از وعده‌های خود برای پایان دادن به مشکلات خوزستان قرار دهد.

شعار سال: تا روزهای پایانی دولت یازدهم از لایروبی اروند خبری نشد تا رئیس‌جمهوری دوباره در جمع مردم اهواز در ورزشگاه تختی بگوید: «اروند را به صورتی درمی‌آوریم که بتواند نه‌تنها مشکلات کشتیرانی و آبادانی را بلکه بخشی از بیکاری را که شما به‌حق برای آن شعار سر می‌دهید، رفع کند

حالا دوباره این موضوع نقل محافل شده است و مردم آبادان و خرمشهر امیدوارند خیلی زود این وعده عملی شود. گرچه عده‌ای از کارشناسان معتقدند براساس قوانین موجود، لایروبی رودخانه‌های مرزی باید با مجوزی باشد که 2کشور برای یکدیگر صادر می‌کنند به همین دلیل لایروبی اروندرود به نظرات وزارتخانه‌های دفاع 2‌کشور ایران و عراق بستگی دارد. اما نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید تعلل وزارت امور خارجه ایران عامل به سرانجام نرسیدن این پروژه است.

کم‌کاری وزارت خارجه

نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: جابه‌جا شدن خط تالوگ (خط مرز آبی میان ایران و عراق) بزرگ‌ترین مشکل در لایروبی نشدن اروندرود است. این خط به سمت کشور عراق پیشروی کرده و عراق خواهان بازگشت ایران به قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر (قراردادی میان کشورهای ایران و عراق با وساطت الجزایر که خط مرزی ایران و عراق را در آب‌های اروندرود تعیین کرده) است.

عبدالله سامری تاکید می‌کند: رفع این مشکل، با توجه به شرح وظایف وزارت امور خارجه، به این وزارتخانه برمی‌گردد و باید زودتر انجام شود.

لایروبی در گرو تصمیمات بین‌المللی

معاون عمرانی استاندار خوزستان هم در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: مساله اروند بین ایران و عراق مشترک است. ایران برای لایروبی این رود آمادگی دارد، اما طرف عراقی هنوز برای این کار آمادگی خود را اعلام نکرده است.

فرامند هاشمی‌زاده با بیان این‌که هماهنگی‌هایی از سوی وزارت امور خارجه ایران با کشور عراق در حال انجام است که زودتر کار عملیاتی برای لایروبی اروندرود آغاز شود، می‌افزاید: وزارت راه و شهرسازی باید از طریق سازمان بنادر و کشتیرانی موضوع لایروبی اروندرود را دنبال کند و توافقاتی را انجام دهد.

هاشمی‌زاده عملیات لایروبی اروندرود را یک پروژه ملی می‌داند که عملکرد منطقه‌ای دارد و ادامه می‌دهد: استانداری‌های خوزستان و بصره تفاهم‌هایی در این زمینه داشته‌اند، اما همه آن‌ها بعد از تفاهم وزارت امور خارجه ایران و عراق قابلیت اجرایی پیدا می‌کنند. وی ابراز امیدواری می‌کند توافق‌های بین‌المللی برای لایروبی اروندرود در زمانی کوتاه انجام ‌شود.

آخرین لایروبی

یک کارشناس کشتیرانی به همشهری می‌گوید: آخرین باری که اروندرود لایروبی شد، سال 56 بود که 2 کشور ایران و عراق در قالب قرارداد 1975 الجزایر آن را انجام دادند.

عبدالکریم دریس می‌افزاید: آبراه بین‌المللی اروندرود تا پیش از جنگ تحمیلی یکی از پرترددترین رودخانه‌های منطقه بود اما پس از آن دوران، وجود شناورهای مغروقه فراوان موجب شد کشتیرانی در اروندرود با حداقل ظرفیت آن انجام شود. وی با بیان این‌که آمار دقیقی از تعداد لنج‌های مغروقه در اروندرود وجود ندارد، عنوان می‌کند: به دلیل وجود لنج‌های مغروقه ته اروندرود، عمق این رودخانه و تناژ کشتی‌هایی که در آن تردد می‌کنند، کاهش یافته است و علاوه بر آن، خطر زیادی این کشتی‌ها را تهدید می‌کند. این کارشناس کشتیرانی بیان می‌کند: تا پیش از سال 56 تردد کشتی‌های 80 هزار تنی در آبراه اروندرود امکان‌پذیر بود، اما اکنون تردد کشتی‌های 10 هزار تنی در آن به سختی امکان‌پذیر است. وی ادامه می‌دهد: شناورسازی مغروقه‌هایی که سال‌ها در قعر اروندرود بوده‌اند و صدها تن گل و لای روی آن‌ها انباشته شده است کار فوق‌العاده سخت، زمان‌بر و پرهزینه‌ای است که به تخصص و تجربه بسیاری نیاز دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری تاریخ انتشار 20 آبان 97، کدخبر: 37068، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین