پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
بازار سرمایه روزهای بسیار سختی را پشت‌سر می‌گذارد. همه نماگرهای اصلی بازار گواهی بر حال و روز بد این بازار است. حتی بسیاری از متغیرهای کیفی بازار نیز که کمتر از آن سخن به میان می‌آید، در شرایط نامناسبی قرار دارند.

شعارسال: کاهش ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاران در دو سال اخیر بسیار زیاد بوده، به نحوی که در بهترین حالت تنها به تغییرات منفی شاخص کل از ارزش دارایی آنها نسبت به دو سال پیش افت داشته است و این در حالی است که در تعداد قابل ملاحظه‌ای از صنایع با افت به مراتب بیشتری همراه بوده است. تلویزیون ملی که در روزهای مثبت بازار همواره آمادگی پوشش اخبار رشد شاخص و رکودشکنی‌ها را دارد، این روزها حاضر شده، تا در روزهای منفی هم پوشش اخبار بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار دهد. البته لازم به ذکر است که مسئولان بورس هم از قاعده رفتار تلویزیون ملی تبعیت کردند و فقط در روزهای مثبت حاضر به مصاحبه هستند. برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب چهارشنبه، اول مهر، به موضوع مشکلات بازار سرمایه اختصاص داشت که موضوع برنامه به سمت اینکه چرا عزم ملی، درباره حمایت از بازار شکل نگرفت، هدایت شد. هرچند پاسخ‌های نماینده سازمان در نوع خود جالب و تا حدودی منطقی بود، اما واقعا سؤال اینجاست، چرا این عزم ملی درباره حمایت بازار ایجاد نشد؟ آیا دلیل آن شناخت‌نداشتن دولتمردان از کارکردهای بازار سرمایه و مزایای آن است؟ قبل از بررسی پرسش‌های فوق لازم است، اشاره موکد شود که این بحث که شاخص بورس تهران گویای وضعیت بازار و اقتصاد نیست، کاملا نادرست است. شاخص بورس تهران هر چند کارایی کامل را ندارد، اما در بلند مدت اطلاعات درستی را ارائه می‌کند و قابلیت اتکا دارد. به نظر می‌رسد دو رفتار در بازار ما موجب شده تا مسئولان دولتی از اوضاع نامناسب و شرایط بد بازار سرمایه آگاه نشوند و همچنین رکود بازار را هم طولانی مدت نمود. این دو پدیده «بلوک‌زنی» و «حبس کردن قیمت سهام» است که یکی موجب می‌شود بازار نتواند عزم ملی را به خودش جذب کند و دیگری نیز موجب ‌شود تا رکودی که می‌توانست در چند ماه به پایان برسد به یک رکود دامنه‌دار حدود دوساله تبدیل ‌شود. پدیده بلوک‌زدن که هر بار توسط مسئولان بورس تکذیب می‌شود، با توجه به قابل ردیابی‌بودن، این بلوک‌زدن‌ها، توهینی به شعور سرمایه‌گذاران قلمداد شده است و از طرفی اجازه نداد تا شاخص رقم واقعی را نشان دهد. به‌عبارت‌دیگر هرروز درصدی از شاخص منفی با انجام معاملات پرحجم در قیمت مثبت توسط مسئولان بورس جبران می‌شود و کاهش کمتری را نشان می‌دهد. این عامل قطعا در گزارش‌های آماری که در اختیار مسئولان ارشد و تیم تصمیم‌سازی اقتصادی قرار می‌گیرد، اطلاعات نادرستی در اختیار قرار داد و اجازه نداد تا عمق شرایط بد به اطلاع آنها برسد. از طرفی حبس قیمت سهام شرکت‌ها در محدوده چهار یا پنج درصدی هر چند اجازه نمی‌دهد قیمت با سرعت زیاد افت کند، اما موجب می‌شود با سرایت این روزهای منفی به روزهای بعد، قیمت یک سهم کاهش بیشتری را تجربه کند. بنابراین رکود دوساله بورس محصول تسری نواسانات قیمت‌ها است که بورس اجازه نداد این اتفاق صورت گیرد. البته قطعا مدیران بورس با آثار منفی حبس قیمت کاملا آشنا بودند که دامنه نوسان را از چهار به پنج درصد افزایش دادند. در مجموع باید گفت، مسئولان بازار سرمایه چه در دوره مدیریت قبلی و چه در مدیریت جدید با عملکرد نامناسب خود جلوي ایجاد عزم ملی برای جلوگیری از ایجاد بحران را گرفتند و حتی با رفتار خود همراهی بسیاری از فعالان بازار سرمایه را نیز از دست دادند. پیشنهاد می‌شود مسئولان بورس با حذف معاملات بلوکی در بازار عادی و افزایش دامنه نوسان شرایط را بهبود دهند.


محمد یوسفی‌نژاد

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت ساري‌نيوز، تاریخ انتشار ‌شنبه 4 مهر 1394، کد مطلب: 10946 : www.sarinews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
کاملا صحیح گفتید تمام مشکلات این زمینه از حبس قیمت های نااگاهانه صورت می پذیرد
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
من که با نظر دوستمون مخالفم..واقعا اینطوری نیست...مشکل از جای دیگه ای اب میخوره
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
از بس احتکار زیاده وفساد بین مسیولین بالار فته انتظار ارز مردم نباید داشت م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
مردم با این اوضاعی که پیش اومده دیگه عزمی براشون نمونده که بخوان همت کنن متحد بشن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین