پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۴
«تبریز، شهر بدون گدا»، جمله‌ای که به‌کرات شنیده‌ایم و ممکن است متعجب هم شده باشیم. مگر می‌شود در شهری متکدی پیدا نشود آن هم در این برهه زمانی که مشکلات زیادی گریبانگیر همگان است. در شرایطی که تکدی گری به یکی از آسیب‌های اجتماعی مبدل شده، بررسی و واکاوی مسیری که تبریز پیموده تا به شهر بدون گدا تبدیل شود، حائز اهمیت است. دلیل کم‌ بودن تعداد متکدیان تبریز را شاید بتوان به طرح‌های مختلف خیریه‌‌ها ربط داد. مثل آنهایی که مردم را به تهیه مایحتاج نیازمندان و جهیزیه برای نوعروسان به جای فرستادن دسته‌گل برای مراسم سوگواری دعوت می‌کنند؛ خوشبختانه این کار یکی از مواردی است که میان فعالیت‌های مختلف خیریه‌های تبریز، خوب جا افتاده و هنوز نیز انجام می‌شود. چه خوب است که شهر بدون گدا را به لایه لایه شهرهایمان تعمیم دهیم و از گداپروری حمایت نکنیم.

شعار سال«محسن ارشد زاده»، مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی درگفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه تبریز هم مانند تمام شهرها، افراد نیازمند دارد که از بین آنان ممکن است یک عده متکدی حرفه‌ای نیز باشند، افزود: جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان تبریز را یک مؤسسه به عهده دارد که بیش از 50 سال است در این زمینه فعالیت می‌کند.

معرفی متکدیان به مؤسسه خیریه

وی با بیان این جمله که گداپروری در فرهنگ تبریزی‌ها نیست و جایگاهی هم ندارد، یادآور شد: اگر در خیابان‌های شهر گدایی دیده شود، هر شهروند تبریزی معرفی وی به مؤسسه مذکور را از طریق شماره تلفن‌هایی که این مؤسسه اعلام کرده از وظایف خود می‌داند. این مؤسسه هم با نشانی که فرد تماس گیرنده به آنها می‌دهد به‌دنبال فرد متکدی می‌رود و وی را بعد از بررسی‌های لازم در صورت نیاز تحت حمایت خود قرار می‌دهد. همچنین این مرکز از طرف دادگستری هم حکم قضایی برای دستگیری متکدیان خلافکار دارد که اگر متکدی با آنها همکاری نکند از طریق دستگاه قضایی دستگیر شده و در صورتی که نیاز مالی واقعی داشته باشد به او کمک می‌شود.

حمایت بهزیستی از متکدیان نیازمند

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بخشی از این افراد هم در صورت نیاز و براساس بررسی‌ها، تحت حمایت بهزیستی هم قرار می‌گیرند، گفت: برای تعدادی از آنان مستمری ماهانه در نظر گرفته می‌شود و اگر نیاز به وام یا سرمایه‌ای برای کار کردن داشته باشند هرچند اندک هم باشد، مؤسسه به آنان می‌دهد. برخی اوقات مؤسسه یادشده سالمندان مستمند را بعد از شناسایی و بررسی‌های انجام شده به بهزیستی معرفی می‌کند و ما نیز آنان را پذیرش و به مراکز شبانه روزی معرفی می‌کنیم. معمولاً سالانه 100 مورد پذیرش سالمند داریم.

حمایت از کودکان کار

وی درباره ساماندهی کودکان کار در تبریز گفت: بهزیستی، تعدادی از کودکان کار را هم در صورتی که واقعاً نیاز به کار داشته باشند و هدف خانواده‌ها از اشتغال آنان تنها سودآوری نباشد تحت پوشش قرار می‌دهد. در حقیقت جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار یا کودکان خیابانی به عهده ماست که با همکاری شهرداری، دادگستری و نیروی انتظامی انجام می‌شود. کودکان کار در تبریز معمولاً

10تا 15 ساله هستند که سالانه 100نفر از آنان را جمع‌آوری کرده و تحت پوشش قرار می‌دهیم.

به گفته مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، سال گذشته یکهزار و 860 نفر متکدی در شهر تبریز از سوی مؤسسه یاد شده جمع‌آوری و ساماندهی شدند.

کمک نگرفتن از دولت، خط قرمز ماست

«سیروس نائبی توتونچی»، مدیرعامل مؤسسه حمایت از مستمندان تبریز هم در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره شروع فعالیت این مؤسسه، گفت: این مؤسسه از سال 51 با یک حجره کوچک در بازار از سوی بازاریان تبریز راه‌اندازی شد و کارش را شروع کرد از آن موقع تاکنون هم فقط با کمک‌های مردمی اداره شده است. وی درباره اینکه خط قرمز فعالیت شما در این مؤسسه چیست، افزود: کمک نگرفتن از دولت، خط قرمز مؤسسه است. هدف ما در مؤسسه جلوگیری از گدایی و آبروریزی و حمایت از خانواده‌های درمانده و آبرومند است. در این راستا حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست، بیماران سرطانی، تهیه جهیزیه کامل برای خانواده‌های نیازمند و تحت پوشش و جلوگیری از تکدی گری از وظایف اصلی ماست.

جلوگیری از تکدی گری

به گفته نائبی تهیه سالانه 600مورد جهیزیه کامل برای نوعروسان خانواده‌های آبرومند و نیازمند جزو حیطه فعالیتشان در شهر تبریز است. همچنین جلوگیری از تکدی گری و جمع‌آوری گدایان از سطح شهر از وظایفشان است و این کار «برند» مؤسسه محسوب می‌شود زیرا شعار ما این است که «به متکدیان پول ندهید و آنان را به ما معرفی کنید

وی درباره همکاری دیگر ارگان‌ها با آنها نیز اظهار داشت: در این زمینه 6 نفر از نیروی انتظامی با ما همکاری می‌کنند که روزانه 2 نفر از آنان با خودروی ون در سطح شهر اقدام به گشتزنی می‌کنند و در صورت مشاهده متکدی در شهر، وی را به مؤسسه منتقل می‌کنند. ما هم بعد از بررسی‌های لازم از فرد متکدی در صورت نیاز به کار، برای اشتغال به جاهایی که سراغ داریم، می‌فرستیم یا اگر نیاز مالی داشته باشد کمکش می‌کنیم. گاهی فرد متکدی از قشر سالمند است که معمولاً بعد از بررسی و تحقیق از خانواده وی در صورت نیاز کمک می‌کنیم.

معرفی متکدی سودجو به دادگاه

نائبی خاطرنشان کرد: فرد متکدی چه جوان و چه سالمند، در صورتی که نیاز مالی نداشته باشد و تنها با هدف سودآوری اقدام به این کار کرده باشد تا 3 بار به وی اخطار داده می‌شود که این کار را رها کند، در صورت ادامه به دادگاه معرفی می‌کنیم. اما در حالی که متکدی سالمند و نیازمند هم باشد و خانواده‌ای نداشته باشد، وی را به خانه‌های نگهداری از سالمندان که می‌شناسیم و با ما نیز همکاری می‌کنند، منتقل می‌کنیم. در مجموع تمام هم و غم ما این است که از گداپروری حمایت نکنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران تاریخ انتشار 21 آبان 97، کدخبر: 489204، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین