پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
همچنان برجام یا همان توافق هسته ای میان ایران و آمریکا در دو کشور با حاشیه، واکنش و انتقاد و نقد روبرو است. اما این که آمریکایی ها دستاورد آن را برای خود ناچیز و کم ارزش بدانند جای شگفتی است.

شعارسال: هر دو طرف تحلیل ها و برداشت های خود را از نتایج برجام دارند اما این که آمریکایی ها در رسانه های خود تحلیل می کنند که یک معامله بدی انجام شده و آمریکا ضرر کرده است نشان از یک سناریوی تازه دارد.

مجله امریکایی کامنتری در همین زمینه نوشته است: به نظر می رسد برجام یا توافق هسته ای با ایران به معامله بدی ختم شده که هزینه های آن بالا رفته و همین طور بیشتر می شود و شرایط تازه ای پیدا می شود که پیش از مواجهه بررسی نشده بود.

این نشریه آمریکایی جان کری و دیگر مقامات این کشور را به خاطر برجام یا دروغگو می خواند یا در بهترین حالت خود، مفاد برجام و توافق را منحرف کننده می داند.این نشریه در ادامه یادداشت خود به مسائلی که در برجام دروغ گفته شده اشاره می کند و می نویسد؛

-بازرسان همه دسترسی های لازم را خواهند داشت؟ این طور نیست.

-این توافق باعث افزایش امکان بازرسی و تایید برنامه هسته ای ایران می شود؟ یکی باید این را به آژانس بین المللی انرژی اتمی می گفت.

-توافق هسته ای جلوی واردات تسلیحات تهاجمی مانند آخرین مدل های جنگنده توسط ایران را خواهد گرفت؟ نه، جان کری فراموش کرد معنی "تهاجمی" را معین کند و نتیجتاً به طور ضمنی به ایران اجازه داد با فهرست خرید عظیمی به سراغ چین و روسیه برود.

-منع موشک های بالستیک هم کاملاً بارز است که آن چنان منعی هم نداشت.

-همین طور اصرار کری که تحریم های مربوط به تروریسم و حقوق بشر ایران همچنان باقی می ماند.

- و دسترسی ایران به دلارهای آمریکا را هم فراموش نکنید.

بر اساس توافق هسته ای که اجرای آن منوط به پذیرفتن پروتکل الحاقی از سوی ایران و آن هم البته داوطلبانه است، بازرسی های آژانس از مراکز هسته ای ایران بر اساس چارچوب ها و ضوابط توافق شده انجام خواهد شد که فراتر از گذشته و پیش از دستیابی به توافق هسته ای است. مگر آن که آمریکایی ها اکنون انتطارات بیشتری از توافق هسته ای با ایران داشته باشند که غیر ممکن است.

درباره بند دوم یادداشت نویس کامنتری این نکته اهمیت دارد که فعالیت های هسته ای ایران تاکنون صلح آمیز بوده و در چارچوب قوانین بین المللی و آژانس انجام شده است و اکنون هم که مذاکرات ایران و 1+5 به سرانجام رسیده تنها برای این بود که به جهان و افکار عمومی دنیا ثابت کند فعالیت های هسته ای اش صلح آمیز است و تأیید برنامه هسته ای ایران به عنوان یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی و یکی از کشورهایی که توانایی غنی سازی با هر درصدی را دارد، کوچکترین و پیش پا افتاده ترین حقی است که به ایران داده شده است.

به ظن نویسنده منع موشکی ایران یکی دیگر از دروغ هایی است که جان کری از نتایج برجام به آمریکایی ها گفته است که البته دروغ هم گفته است. گرچه این یکی از خواسته های راهبردی آمریکایی ها در برجام بود اما از همان ابتدا، پیشرفت های موشکی، آزمایش و رزمایش موشکی و کلاً حوزه دفاعی و نظامی خط قرمز جمهوری اسلامی ایران بود. البته این بخش نهایت خواسته ای است که آمریکایی ها خواهان آن بوده اند. محدودیت برای پیشرفت های دفاعی و نظای ایران به ویژه موشکی، اما مقاومت ایران آمریکایی ها را وادار به عقب نشینی کرد.

تحریم های مربوط به اتهام حمایت از تروریسم و مسائل حقوق بشر همچنان علیه ایران باقی است و کری یا دیگر مقامات آمریکا دروغی در این زمینه نگفته اند ضمن این که دسترسی ایران به دلار آمریکا همچنان بسته است که این موضوع هم باعث مشکلاتی بر سر راه اجرای برجام شده است.

اما این ظاهر ماجرا است چرا که مخالفت های آمریکایی ها با برجام به خاطر این است که امتیازات بیشتری از ایران بگیرند. در حالی که ما از آعاز اجرای رسمی توافق هسته ای تاکنون تعهدات خود را مو به مو اجرا کرده ایم و به تعبیری نقد داده ایم اما نسیه را هم هنوز نگرفته ایم.

در عمل هم هنوز چیزی عاید ایران نشده است این موضوعی است که مقامات کشورمان هم به آن اشاره می کنند. اما نکته مهم در چنین فضا سازی هایی از سوی آمریکا تنها به خاطر دروغ هایی نیست که جان کری یا دیگر مقامات این کشور به افکار عمومی خود گفته اند بلکه زمینه سازی برای دبه ای است که قرار است پس از پایان دوران ریاست جمهوری اوباما و استقرار دولت تازه، خواه دمکرات خواه جمهوریخواه رونمایی شود.

این دبه ها به بهانه هایی از جمله ایجاد محدودیت نظامی و دفاعی، به ویژه موشکی، تحولات منطقه از جمله بحران سوریه و عراق، موضوع حقوق بشر ادامه خواهد داشت. ضمن این که سیاست های تحریک کشورهای عربی منطقه علیه ایران با شدت بیشتری از سوی آمریکا دنبال می شود.

برجام نه تنها باعث برچیده شدن دشمنی ها علیه ایران نشد، بلکه کینه و عقده سران مرتجع عربی منطقه را علیه ایران گشود و آمریکا هم با تحریک، به این دشمنی ها دامن زد.

اکنون هم که زمزمه پیروزی ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به گوش می رسد، زمینه برای اجرای سیاست های ضد برجامی او از هم اکنون آماده می شود.

او با توافق هسته ای با ایران مخالف است و گفته که رئیس جمهور آمریکا شود برجام را پاره خواهد کرد. البته شاید چنین واکنشی از سوی دونالد ترامپ علیه توافق هسته ای فرصت سازی برای جمهوری اسلامی ایران باشد و یک فرصت سوزی برای آمریکایی ها.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 20اردیبهشت1395، کدخبر: 171461: www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین