پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۹۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
جامعه شناسی پویا تغییرات و تطورات اجتماع را در طول زمان، بررسی و علل، اثار و نتایج ان را تبیین می کند. مثلا به مطالعه خانواده ایرانی از اغاز تاکنون می پردازد و دگرگونی های ان را مشخص و علل این دگرگونی ها را بیان می کند و در این تحقیق از تاریخ بهره می گیرد.
شعار سال : جامعه شناسی پویا تغییرات و تطورات اجتماع را در طول زمان، بررسی و علل، اثار و نتایج ان را تبیین می کند. مثلا به مطالعه خانواده ایرانی از اغاز تاکنون می پردازد و دگرگونی های ان را مشخص و علل این دگرگونی ها را بیان می کند و در این تحقیق از تاریخ بهره می گیرد.

از لحاظ پویایی اجتماعی، هیچ جامعه ای چه ابتدایی و چه متمدن، از دگرگونی برکنار نیست. لیک در برخی جوامع، مرتبه ها با شیب تندتری از جوامع دیگر تغییر می کنند. بدون تردید مقوله توسعه پایدار ملازم مشارکت زنان، پویایی اجتماعی و نواوری در اجتماع است و از ذات زندگی اجتماعی بشر سرچشمه می گیرد.

لیک جامعه ایستا، جامعه ای است که در ان معمولا به امر توسعه همراه با مشارکت زنان و نواوری، ارزش و بهایی قائل نیست و اخلاق اجتماعی، اسیر جامعه انومیک و فاقد هویت و عرف است، مردان فسیلی که خزانه سنت های بازدارنده به شمار می ایند، جامعه را ایستایی راهبری و هدایت می کنند، لذا جامعه با تحرک اجتماعی مثبت و سازنده و بالنده و توسعه محور بیگانه است و اصولا کارها به نحوی استاتیک انجام می گیرد.

در مقابل جامعه ایستا، جامعه پویا جلوه نمایی می کند. نمونه ان جوامع توسعه یافته امروزی است؛ که پیوسته در دست تغییر و اصلاح ساختار و روش در جهت پیشبرد و تحکیم امر توسعه هستند، سنت های بازدارنده، قدر و منزلت و وجاهتی ندارند، مشارکت زنان، عدالت اجتماعی، تحرک اجتماعی، تفکر انتقادی، ابتکار و خلاقیت و رعایت حقوق شهروندی و هنجارهای اجتماعی محترم شمرده می شوند، تفاوت و تبعیض چندانی بین مردان و زنان در سیاست گذاری اجتماعی نیست، بیش از هر چیز افکار نو و مردان و زنان جوان، محور فعالیت اجتماعی می باشند و زندگی پر تحول جامعه، همه کس را با انگیزه مثبت به تکاپو وامی دارد.

تحولات و دگرگونی یکی از بارزترین پدیده های اجتماعی است، اصلاح و دگرگونی های مداوم اجتماعی، تغییرات صنعتی و تکنولوژیک، پیشرفت های چشمگیر علمی، تغییر مناسبات اقتصادی و دگردیسی و گوناگونی های نگرش ها، باورها، ارزش ها و هنجارهای فرهنگی، پدیدارهای عامی اند، که سراسر تاریخ بشر را با مشارکت مستعد و هم وزن زنان و مردان فراگرفته است، نادیده گرفتن این همه، از فقد بزرگ نظری و روش شناختی در رویکرد و انگاره ایستایی اجتماعی پرده بر می دارد.

مع الوصف، حکمرانان کنونی کشور به مشارکت زنان در جامعه نه بدیده چالش و نگرش تهدید بلکه یک فرصت اجتماعی مبتنی بر توسعه نگاه کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازکانال مدرسه تجارت

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین