پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۹۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین و آمریکا، برای تأمین منابع آبی خود و جلوگیری از سیلاب ها و رواناب های فصلی، به سرمایه گذاری بر اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه های آبخیز روی آورده اند.اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه های آبخیز(به عنوان بستر تولید) مزایای فراوانی برای کشورها دارد؛ آبخیزداری باعث حفظ و بهبود تنوع زیستی، ارتقاء و بهبود معیشت جوامع محلی، جلوگیری از بروز سیلاب، کاهش اثرات خشکسالی، افزایش بهره وری در منابع طبیعی، بهبود کیفیت آب شرب و کشاورزی، کاهش آثار تغییرات اقلیمی، مهار بیابانزایی و احیای اراضی بیابانی، استقرار پوشش گیاهی، مهار و جلوگیری از فرسایش خاک، احیای مراتع، دستیابی به کشاورزی پایدار، جلوگیری از سیل های تخریب کننده، جلوگیری از مهاجرت روستائیان، افزایش جمعیت تولیدی، تامین منابع آبی می شود.

شعارسال: اجرای عملیات آبخیزداری در حوضه های آبخیز(به عنوان بستر تولید) مزایای فراوانی برای کشورها دارد؛ آبخیزداری باعث حفظ و بهبود تنوع زیستی، ارتقاء و بهبود معیشت جوامع محلی، جلوگیری از بروز سیلاب، کاهش اثرات خشکسالی، افزایش بهره وری در منابع طبیعی، بهبود کیفیت آب شرب و کشاورزی، کاهش آثار تغییرات اقلیمی، مهار بیابانزایی و احیای اراضی بیابانی، استقرار پوشش گیاهی، مهار و جلوگیری از فرسایش خاک، احیای مراتع، دستیابی به کشاورزی پایدار، جلوگیری از سیل های تخریب کننده، جلوگیری از مهاجرت روستائیان، افزایش جمعیت تولیدی، تامین منابع آبی می شود.

بدین منظور توجه به اجرای عملیات آبخیزداری و سرمایه گذاری در این بخش در سراسر جهان طی چند سال اخیر با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

اختصاص ۱ میلیارد دلار برای اجرای عملیات آبخیزداری در آتلانتای آمریکا

طی کنفرانسی که در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا آمریکا برگزار شد مسئولین این شهر بر لزوم اجرای عملیات یکپارچه آبخیزداری جهت تامین منابع آبی خود با کمک مردم محلی تاکید کردند.

شهر آتلانتا آمریکا سال هاست که با کمبود منابع آبی دست و پنجه نرم می کند و بیشتر خطوط لوله این شهر قدیمی هستند و از کار افتاده اند. به همین منظور مسئولین این شهر با اختصاص بودجه ای چند میلیون دلاری درصدد ارتقاء و احیای زیرساخت های طبیعی هستند.

کیشا لانس باتوم، شهردار آتلانتا در این باره گفت: از سال ۲۰۱۶ تاکنون درصدد هستیم با اجرای عملیات یکپاچه آبخیزداری و احداث چند نیروگاه تصفیه آب، آب شرب و کشاورزی شهروندانمان را تامین کنیم و در آینده نیز قصد داریم با اختصاص بودجه ای ۱ میلیارد دلاری این مشکل را در شهر ریشه کن کنیم.

سرمایه گذاری چین در اجرای عملیات آبخیزداری برای کاهش تنش آبی

از طرف دیگر چین نیز به دلیل افزایش جمعیت و بحران آبی قصد دارد با سرمایه گذاری گسترده روی حوضه های آبخیز خود، از این مشکل بکاهد؛ به طوری که آن ها برای این امر حساب ویژه ای روی نهادهای بین المللی جهت تامین مالی باز کرده اند.

به همین منظور پنجشنبه هفته گذشته بانک جهانی اعلام کرد با اعطای ۳ وام به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار به چین جهت بهبود مدیریت منابع آبی موافقت کرده است.

مسئولین بخش آب چین اعلام کردند این وام ها را جهت بهبود خدمات آب رسانی شهری و روستایی، مدیریت آلودگی آب و تصفیه آب فاضلاب و اجرای عملیات یکپارچه آبخیزداری در حوضه های آبخیز استاندهای ژجیانگ، جیانگشی و لیائونین استفاده خواهند کرد.

مسئولین چینی در این باره اذعان کردند که از مردم محلی و نوآوری هایشان در اجرای عملیات آبخیزداری جهت بهبود مدیریت منابع آبی، تامین منابع آب و مقابله با تغییرات گسترده آب و هوایی، استفاده خواهند کرد. آن ها معتقدند کمبود آب یکی از مهمترین چالش های موجود در توسعه پایدار چین است که باعث هزینه های اقتصادی، زیست محیطی و بهداشتی و همچنین ایجاد شکاف های شهری و روستایی در زمینه تامین منابع اولیه آب برای این کشور شده است.

جلوگیری از خسارات هنگفت سیلاب ها از طریق آبخیزداری در کشورهای شرق آسیا

در چند سال اخیر در دیگر مناطق شرق آسیا از جمله مانیل فیلیپین، جاکارتای اندونزی و هانوی ویتنام نیز علاوه بر احیای پوشش گیاهی و جنگل های خود از این روش برای جلوگیری از سیلاب های فصلی و نفوذ پذیری باران های موسمی به دل خاک استفاده می کنند تا از خسارات هنگفت جاری شدن سیل بکاهند.

نویسنده: امین محمودی


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری آنزان نیوز، تاریخ انتشار: 26آبان 1397 ، کدخبر:842 www.anzan-news.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
0
0
س.ح75
باز هم ایران داره عقب میافته
حواستون باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین