پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۴۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
مشاور رئیس‌جمهور گفت: سرمایه‌های کشور مثل کَره‌ روی دوغ است که اگر آب شود باید به خوردن نان و دوغ اکتفا کنیم؛ درحالی‌که با نان و دوغ، توسعه اتفاق نمی‌افتد!

شعار سال: اکبر ترکان مشاور عالی رئیس‌جمهورقبل‌ازظهر امروز که به‌‌عنوان اولین سخنران در افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس مدیریت بین‌المللی استراتژیک سخنرانی می‌کرد، با اشاره به سوابق حضور خود در دستگاه‌های مختلف در دوران‌های تحریم گفت: درحال‌حاضر با تحریم‌های مختلفی روبه‌رو هستیم. زمانی با وجود تحریم‌ها قطعات مختلف اف۱۴ یا قطعات هلی‌کوپترهای کبرا به‌دست ما می‌رسید. این درحالی بود که با توجه به شرایط جهانی در آن زمان، راه‌حل‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود داشت.

ترکان با اشاره به اینکه هر چه جلوتر می‌رویم، شرایط سحت‌تر می‌شود، افزود: با اشاره به تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا این امکان فراهم است که یک کانتینر را در هر جای دنیا بررسی و از محتویات داخل آن باخبر شوند.

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها امروز نسبت به گذشته سخت‌تر و پیچیده‌تر است، توضیح داد: نرخ رشد اقتصادی در کشور ما، نرخ رشد کمی است.

مشاور عالی رئیس‌جمهور با بیان اینکه نرخ بیکاری در کشور ما بسیار بالاست، افزود: در کشور ما ۳,۵ میلیون نفر بیکار وجود دارند و با حداکثر ظرفیت اقتصادی موجود، در سال می‌توانیم نهایتاً ۷۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کنیم. این درحالی‌است که تعداد افراد نیازمند به شغل جدید در هر سال بیشتر از تعداد شغل‌های جدید ایجاد شده هستند، به‌این‌ترتیب بیکاران جدید نیز به انباشته بیکاران سال‌های قبل اضافه می‌شوند.

ترکان با اشاره به اینکه جدای از تحریم، اقتصاد ما همواره مبتلا به مشکلات نظام بانکی نیز بوده است، اظهار کرد: در پیام رئیس مجلس، آقای لاریجانی دیدیم که مهم‌ترین نکته سوق پیدا کردن نقدینگی به‌سمت دولت بود که این خواسته همه دست‌اندرکاران بخش اقتصاد کشور است.

وی با تأکید بر اینکه نقدینگی به‌سمتی می‌رود که نرخ بازگشت بالایی داشته باشد، اذعان کرد: در تلاطمات ارزی کشور در بهار سال جاری، شاهد سوق پیدا کردن نقدینگی به بازار ارز به‌جای بازار سرمایه بودیم.

مشاور عالی رئیس‌جمهور با اشاره به صحبت‌های رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در مورد سود سپرده‌ها گفت: سپرده‌ها در نظام بانکی ما هفت درصد سود خلق می‌کنند اما بانک‌ها ۲۰ درصد سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند.

ترکان با طرح این این سؤال که بانک‌ها مابقی این سود را از کجا تأمین می‌کنند.، افزود: با ارزیابی‌های غیرواقعی، موضوع زیان‌ده بودن فعالیت خود را می‌پوشانند و به این نحو خلق پول می‌کنند.

وی با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه در صنعت، این عدد و رقم‌ها نیست، تأکید کرد: در صنعت نرخ سود در بهترین حالت بیشتر از ۱۴ درصد نیست و در نتیجه سرمایه‌گذار پول خود را به‌جای سرمایه‌گذاری در صنعت، در بانک‌ها قرار می‌دهد و این‌گونه بازار پول مقابل بازار سرمایه قرار می‌گیرد. در ابتدای دولت یازدهم حجم نقدینگی ۶۰۰ هزار تومان بود اما امسال حجم نقدینگی به ۱۶۵۰ هزار میلیارد ریال رسیده است. اگر تولید در اقتصاد کشور سه برابر شده باشد، این رشد نقدینگی قابل قبول است اما با توجه به تولید ناخالص داخلی، این موضوع اتفاق نیفتاده است.

مشاور عالی رئیس‌جمهور تشریح کرد: اتفاقات بهار امسال در بازار ارز کشور ریشه در افزایش نقدینگی داشت.

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم کاهش ارزش پول ملی را کنترل کنیم، باید از افزایش نقدینگی جلوگیری کنیم، تصریح کرد: چالش اصلی ما در اقتصاد فعلی بازار پولی کشور است که مقابل بازار سرمایه قرارگرفته است.

مشاور عالی ریاست‌جمهوری بااشاره به میزان مصرف بنزین در دولت یازدهم، اذعان کرد: در ابتدای دولت یازدهم ۶۱ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کردیم. این درحالی‌است که امروز میزان مصرف بنزین ما به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

ترکان بیان کرد: باید متناسب با مصرف انرژی در کشور، ثروت خلق شود، درغیراین‌صورت انرژی‌سوزی صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه باید مصرف انرژی را کاهش دهیم، ادامه داد: ۸۰ میلیارد دلار به قیمت جهانی در کشور ما، نفت و گاز مصرف می‌کنیم و این رقم نسبت به ثروتی که خلق می‌کنیم هماهنگی ندارد.

مشاور عالی ریاست‌جمهوری بااشاره به صنعت ساختمان افزود: صنعت ساختمان نسبت به صنایع دیگر وابستگی کمتری به بیرون از کشور دارد. این درحالی‌است که این صنعت درحال‌حاضر با ضعف‌هایی هم روبه‌رو است و می‌توانیم به‌عنوان یکی از راهکارهای مقابله با تحریم و ایجاد اشتغال و تولید، از صنعت ساختمان استفاده کنیم و این کمک مؤثری برای گذر از تحریم خواهد بود.

ترکان با بیان اینکه سومین راهکار برای دور زدن تحریم‌ها، توجه به موضوع صنعت گردشگری آن‌هم گردشگری داخلی است، اذعان کرد: با گردشگری داخلی توزیع درآمد در دهک‌های پایین جامعه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته دهک‌های درآمدی جامعه به‌این‌گونه بود که دو دهک کم‌درآمد و شش دهک متوسط و دو دهک پردرآمد وجود داشت، توضیح داد: این ترکیب درآمدی در جامعه درحال‌حاضر تغییر کرده است، به‌گونه‌ای که چهار دهک کم‌درآمد و فقیر شده‌اند و چهار دهک متوسط نیز درآمدشان نصف شده است و درنهایت دو دهک پردرآمد، همچنان به‌جای خود باقی هستند. نحوه توزیع درآمد جامعه جابه‌جا شده است و باید کاری کنیم که دهک‌های بالایی پردرآمد، درآمدشان را در حوزه گردشگری داخلی خرج کنند.

مشاور عالی ریاست‌جمهوری با بیان اینکه حوزه دانش‌پایه ظرفیت‌های خوبی را برای عبور از تحریم‌ها ایجاد کرده است، توضیح داد: باید به فکر استفاده از استعدادهای برجسته در حوزه صنایع توسعه‌ای باشیم.

ترکان با تأکید بر اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز جدید به مدارس وارد می‌شوند و از آن‌ها حدود ۸۰۰ هزار نفر دیپلم گرفته و از این تعداد ۵۰ هزار نفر در رشته‌هایی که پایه توسعه کشور هستند وارد می‌شوند و از این میان در نهایت تنها پنج هزار نفر هستند که عصاره همه سرمایه‌ها و تلاش‌های ما در این سیستم آموزشی هستند که امکان قرار گرفتن در صنایع توسعه‌ای و پیشران را پیدا می‌کنند که باید از آن‌ها برای آینده کشور استفاده کرد. مثل کره‌ای که روی دوغ بسته می‌شود؛ اگر حواس‌مان به استفاده صحیح و مناسب از آن کره باارزش نباشد، حیف و میل شده و دیگران از آن استفاده می‌کنند و در انتها باید به خوردن نان و دوغ اکتفا کنیم؛ درحالی‌که با نان و دوغ، توسعه اتفاق نمی‌افتد!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 28 آبان 97، کد مطلب: 327122: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
ع.ق74
به به!
میبینیم کسی که معتقد بود ما جز در آبگوشت بزباش تخصصی دیگه ای در کشور نداریم داره از سرمایه ها حرف میزنه!
شما آبگوشتتو میل کن و به بالا رفتن صنعت موشکی و نانو و هسته ای و ... نگاه کن و کیف کن.نظریه نده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین