پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۴۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
کارشناس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بابیان اینکه از هورمون در صنعت پرورش دام و طیور استفاده نمی شود، گفت: باور غلطی در جامعه وجود دارد که هورمون به مرغ تزریق می‌شود، این صحبت‌ها غیرعلمی است.

شعارسال: کارشناس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بابیان اینکه از هورمون در صنعت پرورش دام و طیور استفاده نمی شود، گفت: باور غلطی در جامعه وجود دارد که هورمون به مرغ تزریق می‌شود، این صحبت‌ها غیرعلمی است.

مرتضی نساجی بابیان اینکه گوشت مرغ که به‌صورت بسته‌بندی در بازار عرضه می‌شود، نیمچه گوشت است، اظهار کرد: نزدیک ۱۸۰ نژاد مرغ بومی در دنیا وجود دارد که برخی از این‌ها خصوصیت گوشتی و برخی دیگر خصوصیت تخم‌گذاری دارند و در 80 سال دانشمندان ژنتیک در این نژادها مختلف فعالیت‌های ژنتیکی انجام داده‌اند یک استخراج ژن خوب کردند.

کارشناس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور آبزیان، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: سال ۱۹۲۰ میلادی، اولین مرغ‌های صنعتی به بازار آمدند وقتی این مرغ‌ها وارد بازار شدند پرهایشان رنگی بود که به علت علاقه مردم ژنتیک پر هم اصلاح شد و در حال حاضر اصلاح نژاد و ژنتیک جهان به اینجا رسیده است که گله‌های صنعتی زیر ۳۰ روز بین ۲۸ تا ۳۴ روز دام نیمچه گوشتی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه جوجه و مرغ در شرایط خاص و زنجیروار تکثیر و پرورش می‌یابد و در شرایط بهداشتی به بازارها عرضه می‌شود، افزود: جوجه ۵۰ گرمی به سالن پرورش و چهار ماه بعد به کشتارگاه برده شده که بر اساس وزن و استاندارد خاصی این فعالیت‌ها انجام می‌شود.

نساجی ادامه داد: به دلیل اینکه این جوجه‌ها به وزن استانداردی برسند، باید در کنار شرایط دما، رطوبت، نور و سیستم پرورش بهداشتی، آب و غذا سالم داشته باشند.

وی بابیان اینکه این جیره‌ها و نهاده‌ها که به جوجه‌ها در این شرایط داده می‌شود بدون هورمون و موادی که برای سلامتی انسان مضر باشد، است، تصریح کرد: این کار مانند بدن‌سازان و ورزشکاران که کارشناسان تغذیه برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرده‌، است و با توجه به نژاد و سن و شرایط جوجه یک‌روزه با جوجه ده‌روزه کاملاً فرق دارد.

کارشناس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی اصفهان بیان کرد: یک سری بیماری‌هایی مانند نیوکاسل، برونشیت، گامبرو و آنفولانزا اختصاص پرندگان است و این بیماری‌ها مانند بیماری های انسانی واکسن دارد که واکسن هم جنبه پیشگیری دارد.

وی اضافه کرد: این واکسن‌ها تزریق می‌شود که گله یک پوشش ایمنی در قبال بیماری‌ها داشته باشد و عموماً هم گله‌های گوشتی تا سن ۳۰ روزگی همه واکسیناسیون می‌شوند.

نساجی با اشاره به اینکه در ایران این جوجه‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ روزبه کشتارگاه می‌روند که این دارو و واکسن تا آن زمان در بدن این موجودات وجود ندارد، گفت: آنفولانزا خط قرمز ما در دامپزشکی است و کاری به ساعت کاری و غیر کاری نداریم و وظیفه‌مان این است که تحت هر شرایطی اگر مورد داشتیم سریعاً وارد عمل می‌شویم.

وی ادامه داد: شب و روز برای ما معنا ندارد و در لحظه برخورد می‌کنیم و این نیست که تصور کنید که یک مرغ یا تخم‌مرغ بیمار به بازار، کشتارگاه می‌رسد و به سفره مردم برسد.

کارشناس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با تأکید بر اینکه این بیماری‌ها نزدیک ۲۰ سال است که در کشور وجود دارد و یک بحث عادی است، خاطرنشان کرد: این بیماری‌ها رنج معمولی دارد که در بهداشت واحد پرورش، کنترل و نظارت می‌شود.

وی با اشاره به کاهش هرساله مصرف دارو و واکسن در گله‌های پرورش صنعتی، افزود: هرساله در مصرف دارو به دلیل اینکه سال‌به‌سال در ساختارهای بهداشتی را بروز می‌کنیم، کاهش داریم.

نساجی تأکید کرد: امروز نظارت بر مرغداری‌ها به سبب شیوع همین بیماری‌ها سخت‌تر و بیشتر از گذشته شده است و استان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت مرغ و تخم‌مرغ کشور است.

وی اضافه کرد: استان در بوقلمون رتبه اول و در بحث تخم‌گذار در رتبه اول و دوم کشور است.

کارشناس بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی استان اصفهان بابیان اینکه باور غلطی در جامعه وجود دارد که هورمون به مرغ تزریق می‌شود، گفت: این صحبت‌ها غیرعلمی است و هورمونی در صنعت پرورش دام و طیور برای افزایش وزن و افزایش تولید و … نداریم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازپایگاه خبری تحلیلی صاحب نیوز، تاریخ انتشار: 29آبان 1397 ، کدخبر:923054 ،www.sahebnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین