پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
قهر زود هنگام عربستان و آمریکا برای ترامپ مشکل‌ساز شد، به گفته رسانه‌های عرب‌زبان، سعودی‌ها دیگر اعتمادی به ترامپ ندارند و در جهت سرپیچی از قول‌و قرارشان با ترامپ مصمم به کاهش تولید نفتی خود هستند.واشنگتن می گوید: این معافیت‌ها عقب نشینی ما نبوده بلکه، برای کمک به متحدانی بوده که که ممکن بود برای یافتن بازار جایگزین دچار دردسر شوند و پومپئو نیز در پنجم نوامبر گفته بود که قطع فوری صادرات نفت ایران می‌تواند موجب بروز شوک به بازار و جهش قیمت نفت شود .

شعار سالزمانی که ترامپ تصمیم به بازگرداندن تحریم‌های ایران نمود، بی شک برای جبران کاهش عرضه نفت ایران، روی قول و قرارهایی که با عربستان مبنی بر افزایش میزان تولید نفت این کشور بسته بود هم حساب کرده بود.

عربستان اما، با آغاز تحریم‌ها و باخبر شدن از معافیت هشت کشور برای خرید نفت از ایران، از ترامپ هم رودست خورد، ترامپ از پیش به سعودی ها هشدار لازم را نداده بود و سعودی‌ها که از این اقدام آمریکا به علت احتمال ایجاد عرضه مازاد در بازار ناخشنودند اکنون قصد دارند تولید اوپک و متحدانش را به میزان ۱.۴ میلیون بشکه در روز معادل ۱.۵ درصد تولید جهانی کاهش دهند.

واشنگتن می گوید: این معافیت‌ها عقب نشینی ما نبوده بلکه، برای کمک به متحدانی بوده که که ممکن بود برای یافتن بازار جایگزین دچار دردسر شوند و پومپئو نیز در پنجم نوامبر گفته بود که قطع فوری صادرات نفت ایران می‌تواند موجب بروز شوک به بازار و جهش قیمت نفت شود .

اما نکته‌ای که در این میان وجود داشت و براین اختلاف دامن زد این بود که، همزمان با فشار آمریکا به عربستان برای شفافیت درخصوص قتل خاشقجی، اعطای این معافیت ها برای خرید نفت ایران صورت گرفت، و این تنش را بین این دو کشور بیش از پیش نمود .

گفتنی است، از تابستان سال جاری عربستان تلاش می‌کرد اوپک و روسیه را قانع کند تا همزمان با اعمال تحریم ها یک میلیون بشکه به تولید خود بیفزایند. و در همان بحبوحه بود که بهای نفت برنت در اثر نگرانی ها از کاهش عرضه به ۸۶ دلار رسید اما اکنون این قیمت به ۶۶ دلار رسیده است.

هر چند منابع آگاه می‌گویند این معافیت‌ها تنها به این دلیل بوده است که ، ترامپ قصد داشت پیش از انتخابات میان دوره ای، بهای نفت کاهش پیدا کند به همین دلیل در ماه نوامبر به هشت کشور معافیت ۱۸۰ روزه برای واردات نفت ایران اعطا کرد و از همان ابتدا هم عربستان تنها بازیچه دست ترامپ برای ایجاد جو در زمان پیش از آغاز تحریم‌ها بوده است و خواهد ماند و پیش‌بینی می‌شود که به زودی صادرات نفت عربستان به آمریکا به کمترین سطح تاریخی خود برسد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نفتی ها تاریخ انتشار 27 آبان 97، کدخبر: 4249، www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۱
0
0
ع.ق74
دعوای کفتارها!
این همه ابرقدرت پوشالی و پولدارای مفتخور با هم نشستن و نقشه کشیدن
مثل چیز تو گل موندن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین