پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۱۷۱۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
زمانی که بازار با آسیب مواجه می‌شود، طبیعتا تنها یک صنعت افت نمی‌کند و به دیگر صنایع نیز سرریز می‌شود در حال حاضر شاهد کاهش بهای نفت و افت صنایع پتروشیمی در بازار سرمایه هستیم و تا زمانی که قیمت نفت افزایش پیدا نکند این بازار با افت های پی در پی روبروست.
شعارسال: کاهش قیمت نفت یکی از مهم‌ترین عوامل قرمزپوشی بازار طی روزهای گذشته بوده چراکه نفت سرمنشاء درآمد‌های ارزی و ریالی کشور است ضمن آنکه سهم پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها در بازارسرمایه را نمی‌توان نادیده گرفت، اما در مقابل خودرویی‌ها به دلیل انتشار شایعه افزایش نرخ و همچنین گزارشی که از سوی شرکت زامیاد روی کدال منتشر شد، سبزپوشی را تجربه می‌کنند.

قطعا گرانی خودرو بیش از هر چیز تاثیر روانی بر سهامدار و جو بازار می‌گذارد چراکه اگر خودروساز بخواهد از چنین طریقی به سود برسد باید افزایش قیمت وحشتناکی را به مشتریان تحمیل کند؛ این روند افزایشی شاید کف آن رشد قیمت ۵۰ درصدی باشد، اما پیش‌بینی می‌شود که دولت مانع رشد سرسام‌آور خودرو شود، اما گرانی خودرو قطعی است.

در مقابل سقوط قیمت نفت، محصولات پتروشیمی مانند اوره، آمونیاک، متانول و ... را به شیب نزولی سوق داده و پتروشیمی‌ها نیز متضرر کاهش طلای سیاه شده‌اند.

هم اکنون به نظر می رسد یکی از نقاط ضعف بازار، عدم ورود سرمایه‌های جدید و افزایش حجم معاملات بوده بنابراین باید برای گردش سرمایه در صنایع مختلف، راهکار‌های ورود نقدینگی به بازار اندیشیده شود.

برخی کارشناسان معتقدند بازار نیازمند اصلاح قیمت‌هاست و سهامداران نباید دنبال متهم باشند. بسیاری از سهامداران بازار از جمله خودرویی‌ها در انتظار تصویب قیمت‌ها نشسته‌اند چراکه این افزایش می‌تواند بسیاری از زیان شرکت‌های خودروساز را پوشش دهد و بخاطر همین سهامداران منتظر خبر افزایش قیمت از سوی رییس جمهور است.

مصطفی امید قائمی مدیرعامل پیشین فرابورس به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: کاهش بهای نفت تا حدود زیادی بر حجم بازار و شرکت‌های پتروشیمی تاثیرگذار بوده و می‌توان گفت اثر مسقیمی بر بورس و سودآوری شرکت‌ها داشته است.

عضو هیات مدیره پتروشیمی مارون با بیان اینکه طی یک ماه اخیر بهای نفت از ۸۰ دلار به ۵۶ دلار رسیده، گفته است: با کاهش قیمت نفت بهای مواد اولیه‌ای که از سوی شرکت‌های نفتی تولید می‌شود نیز افت می‌کند، زیرا قیمت این مواد نیز با قیمت نفت رابطه مستقیمی دارد.

قائمی در پاسخ به این پرسش که آیا افت شاخص‌ها ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟ می‌گوید: باید دید افت بهای نفت چه زمانی به پایان می‌رسد البته معتقدم قیمت‌ها در یک نقطه به تعادل خواهد رسید.

مدیرعامل پیشین فرابورس در مورد افزایش بهای خودرو و تاثیر آن بر روی سهام خودرویی‌ها نیز معتقد است؛ هر چند این موضوع باعث افزایش سودآوری شرکت‌های خودروساز خواهد شد، اما با توجه به هزینه‌های سنگین مالی این گروه این موضوع تنها کمک کوچکی به آن‌ها خواهد کرد و همه مشکلات آن‌ها حل نخواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 4 آذر 1397 ، کدخبر: 155867 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین