پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۷۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان یزد گفت: شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی انتخاب‌شد.

شعارسال: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان یزد گفت: شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی انتخاب‌شد.

محمدرضا دهقان مهرجردی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان یزد  در خصوص انتخاب شهر میبد به‌عنوان مرکز جهانی زیلو گفت: میبد از دیرباز از شهرهای فعال در حوزه صنایع‌دستی زیلو، سفال و سرامیک و دست‌یافته‌های مختلف است.

وی در ادامه افزود: این دست‌بافته‌ها در بیشتر خانه‌ها در یزد و شهرهای دیگر ایران به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌شود. یکی از این دست‌بافته‌های زیلوست که مساجد و حسینه‌های زیادی توسط زیلوی میبد مفروش شده‌اند.

دهقان در ادامه تصریح کرد: این زیلوها در گذشته تجارت خوبی را برای میبد همراه داشته، اما در چند سال گذشته به دلیل ورود دستگاه‌های موکت و فرش ماشینی این صنایع‌دستی کم رونق شده و تعداد بافندگان آن‌که یک زمان چندین هزار نفر بود به ده نفر رسید.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به اینکه مسئولان شهر برای رونق این هنر همت کرده‌اند ادامه داد: با حمایتی که از شهر و استان صورت گرفت این صنعت مورد توجه قرارگرفته است.

وی در ادامه افزود: کارگاه‌هایی که سال‌ها قبل از رونق افتاده بود دوباره احیا شد و دستگاه‌ها و سرمایه مورد نیاز برای احیای این هنر در اختیار مردم شهر قرار گرفت. به‌نحوی‌که حتی دوره‌های آموزشی نیز برای مردم برگزار و برخی از بافندگان که سال‌ها کار را رها کرده بودند دوباره به احیای هنر زیلو پرداختند و هنری که خطر نابودی آن می‌رفت در میبد پویا و فعال شد.

دهقان با اشاره به اینکه در ماه گذشته ارزیابان صنایع‌دستی جهان از هنر زیلو در میبد بازدید کردند گفت: آن‌ها پس از بازدید از این پتانسیل‌ها که شاهکار هنر زیلو کاری بود تعجب کردند و بر ظرفیت این شهر برای ثبت جهانی‌شدن زیلو صحه گذاشتند. در حال حاضر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی انتخاب‌شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 5آذر1397، کدخبر: 329019،www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
س.ح75
هزار بار خداروشکر
افتخار میکنم ایرانی ام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین