پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۱
تعیین قیمت پایین برای گندم از سوی شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، قاچاق گندم به کشورهای همسایه را در پی خواهد داشت. موضوعی که به‌تدریج خودکفایی در تولید گندم را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

شعارسال: تعیین قیمت پایین برای گندم از سوی شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، قاچاق گندم به کشورهای همسایه را در پی خواهد داشت. موضوعی که به‌تدریج خودکفایی در تولید گندم را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

گندم، نقش ویژه‌ای در تأمین امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند. به‌گونه‌ای که تقریباً نیمی از کالری و پروتئین دریافتی مردم کشور، از طریق مصرف گندم و فرآورده‌های آن تأمین می‌شود. این موضوع بیانگر لزوم توجه ویژه دولت‌ها نسبت به حمایت از تولید گندم در کشور است. هرچند در 5 سال اخیر قیمت گندم به‌درستی و بر مبنای هزینه‌های تولید تعیین نشده و به همین سبب تولید این محصول اساسی از 14.5 میلیون تن در سال 95 به حدود 12.5 میلیون تن در سال 97 رسیده است. علاوه بر این کاهش تولید، سال گذشته نیز 700 هزار تن گندم به خارج از مرزها قاچاق شد. با توجه به لزوم خودکفایی کشور در تولید گندم؛ تعیین قیمت غیر کارشناسی برای خرید آن در سال جاری از سوی سازمان برنامه و بودجه، بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون کشاورزی را به انتقاداتی نسبت به این موضوع واداشت.

نرخ پیشنهادی کمیسیون کشاورزی مجلس برای هر کیلو گندم 2 هزارتومان است

در این رابطه علی وقف‌چی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ، در خصوص قیمت پائین نرخ خرید تضمینی گندم سال زراعی 98-97 گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، حداقل قیمت خرید تضمینی گندم را 2 هزار تومان تخمین زده بود و آن‌ را هم به دولت اعلام کرد. از دولت انتظار داشتیم به دلیل ضرورت توجه به امنیت غذایی کشور و اهمیت گندم به‌عنوان قوت غالب مردم، در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم منصفانه‌تر عمل می‌کرد.

نماینده مردم زنجان با بیان اینکه قیمت پائین خرید تضمینی گندم زمینه قاچاق این محصول را فراهم خواهد کرد گفت: با این اقدام دولت در آینده‌ای نزدیک واردکننده گندم می‌شویم. کاهش سطح زیر کشت و خروج غیر قانونی گندم از مرزهای کشور دلیل وابستگی و واردات گندم خواهند بود. وی ادامه داد: در صورت واردات گندم با توجه به قیمت جهانی این محصول 2 برابر قیمت فعلی برای واردات گندم باید هزینه کنیم. جای تأسف دارد که چرا دولت در این زمینه سهل‌انگاری می‌کند. وقف‌چی در پایان تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی اعتراض شدید خود را به دولت اعلام خواهد کرد.

آیا سازمان برنامه و بودجه از نرخ گندم در کشورهای همسایه اطلاع ندارد؟

درمجموع باید گفت گویا با وجود موفقیت کشور در دستیابی به خودکفایی گندم طی سه سال اخیر، شورای اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه اهمیت این دستاورد مهم را درک ننموده‌اند. کمترین فایده خودکفایی در تولید گندم، جلوگیری از خروج چندین میلیون دلار ارز از کشور طی سه سال اخیر بوده است. در واقع این کشاورزان زحمت‌کش و البته بدون ادعا بوده‌اند که مهم‌ترین کمک را به کشور-بخوانید سازمان برنامه و بودجه- جهت حفظ ذخایر ارزی نموده‌اند. با این حال یک سؤال مهم در گوشه ذهن خودنمایی می‌کند: با وجود خدمت مهم کشاورزان به کشور در خودکفا شدن در تولید گندم، آیا سازمان برنامه و بودجه -که قطعاً از نرخ گندم در عراق، افغانستان، ترکیه و پاکستان خبر دارد- به نفع قاچاق گندم به این کشورها نرخ خرید گندم را تعیین نموده است؟


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری نسیم آنلاین، تاریخ انتشار: 5آذر1397، کدخبر:2288270 ،www.nasimonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین