پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۰۱۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۴
تارنمای نشریه لوبلاگ در یادداشتی نوشت: در حالیکه 'دونالد ترامپ' خاورمیانه را مکانی بسیار خطرناک می داند، باید یادآوری کرد، این عربستان با کمک بی سر و صدای آمریکا بود که خاورمیانه را به این روز انداخته است.

شعارسال: تارنمای نشریه لوبلاگ در یادداشتی نوشت: در حالیکه 'دونالد ترامپ' خاورمیانه را مکانی بسیار خطرناک می داند، باید یادآوری کرد، این عربستان با کمک بی سر و صدای آمریکا بود که خاورمیانه را به این روز انداخته است.

"امیل نخله'"ازاعضای اندیشکده شورای روابط خارجی و افسر ارشد پیشین سیا در یادداشتی با عنوان'چگونه سعودی ها به کمک آمریکا خاورمیانه را تبدیل به مکانی خطرناک کرده اند' افزود: به گفته رئیس جمهوری آمریکا، خاورمیانه، مانند سایر نقاط جهان، مکانی بسیار خطرناک است. اما باید گفت عربستان با کمک بی سر و صدای آمریکا است که این کار را انجام داده اند.

در ادامه یادداشت این عضو اندیشکده شورای روابط خارجی آمده است: سخنان بسیار عجیب ترامپ در مورد شاهزاده 'محمد بن سلمان' و نقش وی در قتل'جمال خاشقچی' روزنامه نگار اهل عربستان، چندین مسئله جدی را مطرح می کند که ترامپ عمدا دست داشتن وی در این جنایت را رد کرده و یا واقعا از این موضوع اطلاعی ندارد.

فراتر از حقایق و منطق نصف و نیمه ای که ترامپ در دفاع از بن سلمان ارائه داد، او در حقیقت با این کار منافع بلند مدت آمریکا در منطقه را تضعیف کرده و زندگی شهروندان آمریکایی، غیرنظامیان، دیپلمات ها و ارتش را در خاورمیانه در معرض خطر قرار می دهد.

غم انگیز است که رئیس جمهوری ایالات متحده، به عنوان نخستین دریافت کننده اطلاعات کشورخود، قضاوت سیا در مورد دست داشتن بن سلمان در قتل خاشقچی را رد کرده و همه واقعیت ها را دور انداخته است. به عبارتی ترامپ با بی اعتنایی به تحقیقات سیا، اعتبار این جامعه اطلاعاتی را زیر سوال برده است.

در زیر چند نمونه آورده شده که نشان می دهد چگونه سعودی ها، باکمک آمریکا، منطقه را به یک مکان بسیار خطرناک تبدیل کرده اند.

تفسیر بنیادگرایانه از اسلام که توسط 'محمد ابن عبدالوهاب' از حدود نیم قرن پیش شروع شده و به صدور دیدگاه خود از اسلام می پردازد، سبب به وجود آمدن افراد وگروههایی همچون'اسامه بن لادن'،القاعده، الشباب، داعش و دیگر گروههای تروریستی منطقه ای شد.بسیاری از جهادگران این گروه از عربستان و دیگر کشورهای امیرنشین خلیج فارس آمده اند و توسط افراد و سازمان های این کشورها تامین می شوند.

برای مثال 'سازمان بین المللی امداد اسلامی'، 'مجمع جهانی جوانان مسلمان'، 'الحرمین' و دیگر گروه ها، دیدگاه بنیادگرایانه ای از اسلام ارائه داده و در سراسر آسیا، آفریقا، آسیای مرکزی، بالکان و دیگر نقاط جهان به فعالیت مشغول هستند. آنها صاحب دکترین افراطی هستند که از سوی دیگر مسلمانان، مسیحیان و یهودیان غیرقابل تحمل است.

اما بسیاری از سعودی ها از دکترین وهابی حمایت می کنند و در واقع سعودی ها همراه با دیگر همراهان خود از بحرین، کویت وامارات به القاعده و سازمان تروریستی پیرو مانند داعش پیوسته اند. فراموش نکنیم پانزده نفر از هواپیماربایان 11سپتامبر 2001، اهل عربستان بودندومقامات آمریکایی پس از حادثه 11 سپتامبر در مورد نیاز به مبارزه با تروریسم جلسات متعددی با همتایان خود در عربستان برگزار کردند. در واقع سالهاست ایالات متحده از صدور روایتی افراطی از اسلام از سوی عربستان آگاه است،اما سیاستگذاران ایالات متحده قبل و بعد از حادثه 11 سپتامبر، عربستان سعودی را به دلیل رشد بنیادگرایی پاسخگو نمی دانند.

درسوی دیگر میدان، جنگ یمن که با رهبری عربستان تبدیل به یک فاجعه تمام عیار انسانی شده، میلیون ها یمنی،ازجمله زنان و کودکان بسیاری را در معرض خطر مرگ ناشی از قحطی و بیماری های مرتبط قرار داده است. برخلاف آنچه ترامپ در بیانیه خود مبنی بر مبری کردن بن سلمان گفت، عربستان سعودی مسئول فاجعه انسانی یمن است. جت های عربستان با بمباران اهداف غیرنظامی در یمن، از جمله مدارس و بیمارستان ها و با پشتیبانی تاکتیکی و اطلاعاتی آمریکا در این کشور فاجعه بزرگ به راه انداخته اند.

محاصره قطر به عنوان یکی از اعضاء شورای همکاری خلیج فارس توسط عربستان و دیگر متحدانش از دیگر اقدامات بی ثبات کننده عربستان است که نباید نایده گرفته شود. بن سلمان و 'محمد بن زاید' همتای وی در ابوظبی، قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده اند که در بهترین حالت این اتهام تنها یک ادعای دروغین است. از سوی دیگر ترامپ هم با حماقت تمام در کنار بن سلمان برای محاصره قطر ایستاده است و این در حالیست که یکی از بزرگترین پایگاه های منطقه ای آمریکا درقطر واقع شده است. محاصره قطر باعث افزایش تنش در خلیج فارس شده و خطر جنگ در خاورمیانه را افزایش داده است. همچنین این امر قطر را به سمت ایران و ترکیه، دو کشور غیر عربی سوق داده که بن سلمان قادر به شکست آنها نیست.

در عین حال، ترامپ، بن سلمان و 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر متعلق به جناح راست اسرائیل که از همان ابتدا با برنامه هسته ای ایران مخالف بود، در نهایت سبب خروج آمریکا از برجام شدند؛ توافقی که بر اساس آن ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کرد و تعداد سانتریفیوژها را کاهش داد. جامعه بین المللی هم از طریق بازرسی های دقیق اطمینان حاصل کرد ایران به این توافق پایبند می ماند.

ناگفته نماند در حالیکه بن سلمان از مخالفان سرسخت توافق هسته ای با ایران بود، حال به دنبال گسترش برنامه هسته ای خود است. لذا اگر او مجاز به محقق ساختن رویای هسته ای خود شود، دوران خطرناکی از گسترش سلاح های هسته ای منطقه را به کام خود فرو می برد و درگیری های آینده منطقه ای را مرگبارتر می کند.

سیاست ایالات متحده در عراق و سوریه در دهه گذشته نیز به طور قابل توجهی به تبدیل خاورمیانه به مکانی خطرناک کمک کرده است.حمله ایالات متحده به عراق بدون توجه به تأثیرات درازمدت چنین جنگی و سیاست 'باراک اوباما' رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و ترامپ در سوریه، سبب ایجاد خلا بزرگی در این دو کشور شد که به سرعت توسط داعش پر شد.

حمایت عربستان و آمریکا از 'عبدالفتاح السیسی' رئیس جمهوری مصر در برخورد با مخالفان، دیکتاتوری را در منطقه تقویت کرده و مساله حقوق بشر را در روابط واشنگتن با دیکتاتورهای منطقه پاک کرده است.

به همین دلیل آمریکا باید نخست از منطقه خارج شود و دیکتاتورهای کشورهای منطقه را سرجای خود بنشاند. زیرا زمانی که دیکتاتورها چک سفید امضا از قدرتی همچون ایالات متحده دریافت کنند، جهان تبدیل به مکانی بسیار خطرناک می شود. لذا هرچه زودتر آمریکا دریابد بن سلمان همان کسی است که خاورمیانه را به مکانی پر از آشوب و خطر تبدیل کرده، سریع تر می تواند راهی برای رهایی از این هرج و مرج بیابد.

'تارنمای لوبلاگ از نام جیم لوب سردبیر این تارنما، روزنامه نگار کهنه کاری که گزارش های تحلیلی از سیاست خارجی واشنگتن در قبال خاورمیانه می نوشت گرفته شده است.این تارنما اولین وبلاگ برای دریافت جایزه'آرتور راس'برای گزارش گیری و تجزیه و تحلیل مستقل از آکادمی دیپلماسی آمریکا درسال 2015 بود.این تارنما در سال 2008 راه اندازی شد و هدفش بیشتر تحلیل سیاستهای اتخاذ شده از سوی واشنگتن درقبال تهران بود'.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 6آذر 1397 ، کدخبر:83114129 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین