پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۲۰۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱
با توجه به مشکلات خودروسازان برای تامین قطعات بر اثر تحریم ها و کاهش محسوس تولید خودرو در ماه های گذشته ، بازنگری قیمت خودروهای داخلی ضروری به نظر می رسید و در این مورد هم به نظر می رسد که مسوولان امر به نتیجه هم رسیده اند، اما اجرای قیمت های جدید خودرو را به زمان دیگری موکول کرده اند.

شعار سال: با توجه به مشکلات خودروسازان برای تامین قطعات بر اثر تحریم ها و کاهش محسوس تولید خودرو در ماه های گذشته ، بازنگری قیمت خودروهای داخلی ضروری به نظر می رسید و در این مورد هم به نظر می رسد که مسوولان امر به نتیجه هم رسیده اند، اما اجرای قیمت های جدید خودرو را به زمان دیگری موکول کرده اند.

افزایش قیمت خودرو حتمی است اما باید دید که آیا قیمت های جدید منطقی و معقول به گونه ای که هم خودروساز از بابت چرخه اقتصادی خود خیالش راحت باشد و هم قدرت خرید مردم در آن لحاظ شده باشد، هست یا خیر؟ از سوی دیگر واکنش بازار به این افزایش قیمت چه خواهد بود را باید منتظر ماند و دید اما کارشناسان معتقدند اگر عرضه خودرو به طور مناسب صورت نگیرد افزایش قیمت نه تنها مشکل صنعت خودرو را حل نخواهد کرد بلکه آن را با چالش های جدیدی روبرو خواهد ساخت و باز دلالان بازار را به دست گرفته و بر اختلاف قیمت کارخانه و بازار دامن خواهند زد.

در همین رابطه شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو به "خودروکار" می گوید:« با توجه به شرایط موجود افزایش قیمت خودرو طبیعی است چرا که با قیمت فعلی تولید نمی تواند استمرار داشته باشد و قطعه سازان با زیان ها زیادی مواجه می شوند.» او می افزاید:« همانطور که بسیاری از کالاها تحت شرایط تحریم افزایش قیمت داشته اند، خودرو نیز با توجه به وابستگی به واردات مواد اولیه و برخی قطعات ناچار به افزایش قیمت است و با ادامه تولید با قیمت های موجود ممکن است به نابودی صنعت خودرو منجر شود

این کارشناس خودرو با اشاره به تاثیر قیمت های جدید خودرو بر بازار اظهار می کند: «هر خودرو با توجه به نیاز به خارج و تحت تاثیر تحریم و نوسانات ارز ممکن است افزایش قیمت پیدا کند و نمی توان گفت به طور کلی خودروهای داخلی چند درصد گران خواهند شد مثلا خودرویی که قطعات آن فول سی کی دی وارد می شود افزایش قیمت بیشتری را خواهد داشت تا خودرو داخلی که 30 درصد به خارج وابسته است.» به گفته آزادی یکی از مشکلات بازار خودرو کاهش عرضه به دلیل عدم توانایی در تولید مناسب است اگر قیمت ها واقعی باشد و خودروساز نسبت به قیمت فراغ بال داشته باشد و از بابت تامین قطعات هم مشکلی وجود نداشته باشد چرخه عرضه و تقاضا در بازار وضعیت بهتری خواهد داشت.

این کارشناس خودرو تصریح می کند:« با توجه به کاهش قدرت خرید مردم با افزایش قیمت خودرو به طور طبیعی تقاضا کاهش خواهد یافت اما با عرضه مناسب می توان اختلاف قیمت کارخانه تا بازار خودرو را کاهش داد

بازار در بلاتکلیفی

سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در همین رابطه به می گوید:«مطرح شدن اعلام قیمت جدید برای خودروهای داخلی موجب شد تا بازار بیش از پیش بلاتکلیف شود

وی با اشاره به مشکلات خودروسازان در تولید عنوان می کند:« با توجه به بالارفتن قیمت مواد اولیه و مشکلات در تامین آن توسط خودروسازان افزایش قیمت خودرو حتمی است اما در این خصوص گمانه زنی های متفاوتی وجود دارد برخی از افزایش قیمت 5 درصدی سخن می گویند وبرخی دیگر احتمال افزایش 40 تا 60 درصدی قیمت را می دهند که البته این ها فقط گمانه زنی و بعضا شایعه است

موتمنی تاکید می کند:«مهمترین چیز کاهش اختلاف قیمت است، اگر عرضه خودرو مناسب باشد شاهد اختلاف قیمت عجیب نخواهیم بود. قیمت های جدید باید منطقی و متعادل باشد و مهم تر از آن کنترل حاشیه بازار است

موتمنی معتقد است در گذشته اختلاف قیمت نهایتا 1 میلیون تومان بود و بازار با نظارت کنترل می شد، اما الان هر که خودرو دارد قیمت را تعیین می کند. در واقع هم در تولید و هم در فروش انحصار وجود دارد.

استعلام قیمت خودروهای داخلیاز بازار تهران و کرج امروز دوشنبه پنجم آذرماه:

خودرو

قیمت 1 آذر

قیمت امروز

پراید 131

35/400/000

35/000/000

پراید 111

38/800/000

38/500/000

چانگان CS35

134/0000/000

131/000/000

تیبا صندوقدار

39/500/000

39/000/000

ساینا

47/000/000

46/600/000

وانت زامیاد دوگانه (ساده)

62/500/000

62/000/000

آریو اتوماتیک

88/500/000

87/500/000

برلیانس کراس موتور 1.6

118/000/000

117/000/000

برلیانس H330 موتور 1.6

115/000/000

113/500/000

برلیانس H320 موتور 1.6

111/000/000

110/000/000

سراتو 2000 آپشنال

208/000/000

206/000/000

پارس تندر

88/000/000

87/000/000

ساندرو اتوماتیک

122/000/000

121/000/000

استپ ویاتوماتیک

135/000/000

133/500/000

استپ وی دنده ای

109/000/000

107/000/000

کوییک اتومات

69/500/000

68/500/000

پژو 405 SLX

60/000/000

60/000/000

پژو 405 GLX

54/000/000

54/000/000

پژو 405 GLX دوگانه

56/000/000

56/000/000

سمند LX

55/600/000

55/000/000

سمند EF7 بنزینی

57/800/000

57/000/000

سمند دوگانه‌سوز (16)

63/500/000

63/000/000

سمند سورن

74/000/000

73/000/000

پارس بنزینی

70/000/000

69/800/000

پارس دوگانه‌سوز

71/700/000

71/500/000

پارس LX کلاس 15

82/000/000

82/000/000

پارس TU5 اتوماتیک

92/000/000

93/000/000

پژو 2008

240/000/000

242/000/000

اچ سی کراس

88/000/000

87/500/000

پژو 206 تیپ 2

59/000/000

59/000/000

پژو 206 تیپ 5

71/500/000

71/800/000

پژو 206 صندوقدار

71/500/000

71/800/000

پژو 207 اتوماتیک

112/500/000

113/000/000

پژو 207 دنده‌ای

90/000/000

90/500/000

207 صندوقدار

128/000/000

130/000/000

ال 90 / ایران خودرو

84/000/000

83/000/000

ال 90 / پارس خودرو

84/500/000

84/000/000

تندر پلاس اتوماتیک

112/000/000

113/000/000

دنا معمولی

81/000/000

82/000/000

دنا پلاس

109/000/000

108/500/000

دنا پلاس توربو

129/000/000

128/000/000

هایما S5 توربو

173/000/000

174/000/000

هایما S7 توربو

206/000/000

206/000/000

بسترن B30

133/000/000

133/000/000

مزدا3 (بدون خدمات)

286/000/000

283/000/000

هاوال اچ2

205/000/000

204/000/000

لیفان 820

178/000/000

178/000/000

جک S3 اتوماتیک

152/000/000

151/000/000

جک S5 اتوماتیک

205/000/000

205/000/000

ویتارا کلاس 10

307/000/000

307/000/000


*
رنگ تمامی خودروهای ذکر شده سفید می‌باشد.
*
خودروها همگی به صورت سند آزاد هستند و سند در رهن شرکت نمی‌باشد.
*
خودروها همگی در نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های رسمی،موجود و آماده واگذاری هستند.
*
پایگاه خبری "پدال نیوز" فروشنده خودرو نمی‌باشد و صرفا منتشرکننده قیمت‌های موجود از بازار می‌باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پدال نیوز، تاریخ انتشار 5 آذر 97، کد مطلب: 95192، www.pedalnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
1
خیر حتمی نیست
مردم دیگه تو این 40 سال با حقه بازیهای آقایون آشنا هستند
استفاده ابزاری از رسانه ها...
سیاست تصویب و تکذیب و...
نابودی شما خودرو سازها،نزدیک است
خودروسازان 8 دلیل برای درخواست افزایش قیمت ارائه کردند.
من هم 8 دلیل از 80 دلیل، بر اساس و ترتیب دلایل خودروسازان ارائه میدهم. کدام منطقی تر است؟
1. تا شش ماه دیگر که مطابق با روال رونق تولید کنید، قطعه در انبارها دارید که با ارز 3800 تومنی تهیه شده
2. همین قیمت خودرو در کارخانه هم خیلی بالاست
3. کاهش تولید تعمدی بوده برای ملتهب کردن بازار
4. فرض مهال کنیم دست خودروسازها با دوستان دلال در یک کاسه نباشد، هرچند عامل وجود دلال خود خودروسازها بوده اند، اما می شود با نظارت بر بازار، دلال را حذف کرد
5.خیلی از قطعه سازان برای سودجویی کارگران را اخراج کرده اند و قطعه بی کیفیت از چین وارد کردند و مارک ساخت ایران زدند و ...
6. اگر فرض محال بگیریم که متضرر شوید، بعد از شش تا هفت ماه دیگر می شوید با توجه به دلیل اول بنده
7. اگر دولت دستش در جیب شماست، دلیل نمی شود دست شما برود در جیب مردم. کما اینکه تا حالا هم دست شما توجیب مردم بوده
8.بازار رو به گند کشاندید، دروغ میگویید. پر رویی هم می کنید.
حرف آخر؛ از دولت و حکومتی که نتواند یا نخواهد جلوی حقه بازی و دسیسه این خودروسازها را بگیرد، دیگر چه انتظاری باید داشت؟ و نمیتواند دیگر از ملت انتظاری داشته باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین