شعار سال: با توجه به مشکلات خودروسازان برای تامین قطعات بر اثر تحریم ها و کاهش محسوس تولید خودرو در ماه های گذشته ، بازنگری قیمت خودروهای داخلی ضروری به نظر می رسید و در این مورد هم به نظر می رسد که مسوولان امر به نتیجه هم رسیده اند، اما اجرای قیمت های جدید خودرو را به زمان دیگری موکول کرده اند.
افزایش قیمت خودرو حتمی است اما باید دید که آیا قیمت های جدید منطقی و معقول به گونه ای که هم خودروساز از بابت چرخه اقتصادی خود خیالش راحت باشد و هم قدرت خرید مردم در آن لحاظ شده باشد، هست یا خیر؟ از سوی دیگر واکنش بازار به این افزایش قیمت چه خواهد بود را باید منتظر ماند و دید اما کارشناسان معتقدند اگر عرضه خودرو به طور مناسب صورت نگیرد افزایش قیمت نه تنها مشکل صنعت خودرو را حل نخواهد کرد بلکه آن را با چالش های جدیدی روبرو خواهد ساخت و باز دلالان بازار را به دست گرفته و بر اختلاف قیمت کارخانه و بازار دامن خواهند زد.
در همین رابطه شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو به "خودروکار" می گوید:« با توجه به شرایط موجود افزایش قیمت خودرو طبیعی است چرا که با قیمت فعلی تولید نمی تواند استمرار داشته باشد و قطعه سازان با زیان ها زیادی مواجه می شوند.» او می افزاید:« همانطور که بسیاری از کالاها تحت شرایط تحریم افزایش قیمت داشته اند، خودرو نیز با توجه به وابستگی به واردات مواد اولیه و برخی قطعات ناچار به افزایش قیمت است و با ادامه تولید با قیمت های موجود ممکن است به نابودی صنعت خودرو منجر شود.»
این کارشناس خودرو با اشاره به تاثیر قیمت های جدید خودرو بر بازار اظهار می کند: «هر خودرو با توجه به نیاز به خارج و تحت تاثیر تحریم و نوسانات ارز ممکن است افزایش قیمت پیدا کند و نمی توان گفت به طور کلی خودروهای داخلی چند درصد گران خواهند شد مثلا خودرویی که قطعات آن فول سی کی دی وارد می شود افزایش قیمت بیشتری را خواهد داشت تا خودرو داخلی که 30 درصد به خارج وابسته است.» به گفته آزادی یکی از مشکلات بازار خودرو کاهش عرضه به دلیل عدم توانایی در تولید مناسب است اگر قیمت ها واقعی باشد و خودروساز نسبت به قیمت فراغ بال داشته باشد و از بابت تامین قطعات هم مشکلی وجود نداشته باشد چرخه عرضه و تقاضا در بازار وضعیت بهتری خواهد داشت.
این کارشناس خودرو تصریح می کند:« با توجه به کاهش قدرت خرید مردم با افزایش قیمت خودرو به طور طبیعی تقاضا کاهش خواهد یافت اما با عرضه مناسب می توان اختلاف قیمت کارخانه تا بازار خودرو را کاهش داد.»
بازار در بلاتکلیفی
سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در همین رابطه به می گوید:«مطرح شدن اعلام قیمت جدید برای خودروهای داخلی موجب شد تا بازار بیش از پیش بلاتکلیف شود.»
وی با اشاره به مشکلات خودروسازان در تولید عنوان می کند:« با توجه به بالارفتن قیمت مواد اولیه و مشکلات در تامین آن توسط خودروسازان افزایش قیمت خودرو حتمی است اما در این خصوص گمانه زنی های متفاوتی وجود دارد برخی از افزایش قیمت 5 درصدی سخن می گویند وبرخی دیگر احتمال افزایش 40 تا 60 درصدی قیمت را می دهند که البته این ها فقط گمانه زنی و بعضا شایعه است.»
موتمنی تاکید می کند:«مهمترین چیز کاهش اختلاف قیمت است، اگر عرضه خودرو مناسب باشد شاهد اختلاف قیمت عجیب نخواهیم بود. قیمت های جدید باید منطقی و متعادل باشد و مهم تر از آن کنترل حاشیه بازار است.»
موتمنی معتقد است در گذشته اختلاف قیمت نهایتا 1 میلیون تومان بود و
بازار با نظارت کنترل می شد، اما الان هر که خودرو دارد قیمت را تعیین می کند. در
واقع هم در تولید و هم در فروش انحصار وجود دارد.
استعلام قیمت خودروهای داخلیاز بازار تهران و کرج امروز دوشنبه پنجم آذرماه:
خودرو |
قیمت 1 آذر |
قیمت امروز |
پراید 131 |
35/400/000 |
35/000/000 |
پراید 111 |
38/800/000 |
38/500/000 |
چانگان CS35 |
134/0000/000 |
131/000/000 |
تیبا صندوقدار |
39/500/000 |
39/000/000 |
ساینا |
47/000/000 |
46/600/000 |
وانت زامیاد دوگانه (ساده) |
62/500/000 |
62/000/000 |
آریو اتوماتیک |
88/500/000 |
87/500/000 |
برلیانس کراس موتور 1.6 |
118/000/000 |
117/000/000 |
برلیانس H330 موتور 1.6 |
115/000/000 |
113/500/000 |
برلیانس H320 موتور 1.6 |
111/000/000 |
110/000/000 |
سراتو 2000 آپشنال |
208/000/000 |
206/000/000 |
پارس تندر |
88/000/000 |
87/000/000 |
ساندرو اتوماتیک |
122/000/000 |
121/000/000 |
استپ ویاتوماتیک |
135/000/000 |
133/500/000 |
استپ وی دنده ای |
109/000/000 |
107/000/000 |
کوییک اتومات |
69/500/000 |
68/500/000 |
پژو 405 SLX |
60/000/000 |
60/000/000 |
پژو 405 GLX |
54/000/000 |
54/000/000 |
پژو 405 GLX دوگانه |
56/000/000 |
56/000/000 |
سمند LX |
55/600/000 |
55/000/000 |
سمند EF7 بنزینی |
57/800/000 |
57/000/000 |
سمند دوگانهسوز (16) |
63/500/000 |
63/000/000 |
سمند سورن |
74/000/000 |
73/000/000 |
پارس بنزینی |
70/000/000 |
69/800/000 |
پارس دوگانهسوز |
71/700/000 |
71/500/000 |
پارس LX کلاس 15 |
82/000/000 |
82/000/000 |
پارس TU5 اتوماتیک |
92/000/000 |
93/000/000 |
پژو 2008 |
240/000/000 |
242/000/000 |
اچ سی کراس |
88/000/000 |
87/500/000 |
پژو 206 تیپ 2 |
59/000/000 |
59/000/000 |
پژو 206 تیپ 5 |
71/500/000 |
71/800/000 |
پژو 206 صندوقدار |
71/500/000 |
71/800/000 |
پژو 207 اتوماتیک |
112/500/000 |
113/000/000 |
پژو 207 دندهای |
90/000/000 |
90/500/000 |
207 صندوقدار |
128/000/000 |
130/000/000 |
ال 90 / ایران خودرو |
84/000/000 |
83/000/000 |
ال 90 / پارس خودرو |
84/500/000 |
84/000/000 |
تندر پلاس اتوماتیک |
112/000/000 |
113/000/000 |
دنا معمولی |
81/000/000 |
82/000/000 |
دنا پلاس |
109/000/000 |
108/500/000 |
دنا پلاس توربو |
129/000/000 |
128/000/000 |
هایما S5 توربو |
173/000/000 |
174/000/000 |
هایما S7 توربو |
206/000/000 |
206/000/000 |
بسترن B30 |
133/000/000 |
133/000/000 |
مزدا3 (بدون خدمات) |
286/000/000 |
283/000/000 |
هاوال اچ2 |
205/000/000 |
204/000/000 |
لیفان 820 |
178/000/000 |
178/000/000 |
جک S3 اتوماتیک |
152/000/000 |
151/000/000 |
جک S5 اتوماتیک |
205/000/000 |
205/000/000 |
ویتارا کلاس 10 |
307/000/000 |
307/000/000 |
* رنگ تمامی خودروهای ذکر شده سفید میباشد.
* خودروها همگی به صورت سند آزاد هستند و سند در رهن شرکت نمیباشد.
* خودروها همگی در نمایشگاهها و نمایندگیهای رسمی،موجود و آماده واگذاری هستند.
* پایگاه خبری "پدال نیوز" فروشنده خودرو نمیباشد و صرفا
منتشرکننده قیمتهای موجود از بازار میباشد.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پدال نیوز، تاریخ انتشار 5 آذر 97، کد مطلب: 95192، www.pedalnews.ir
مردم دیگه تو این 40 سال با حقه بازیهای آقایون آشنا هستند
استفاده ابزاری از رسانه ها...
سیاست تصویب و تکذیب و...
نابودی شما خودرو سازها،نزدیک است
خودروسازان 8 دلیل برای درخواست افزایش قیمت ارائه کردند.
من هم 8 دلیل از 80 دلیل، بر اساس و ترتیب دلایل خودروسازان ارائه میدهم. کدام منطقی تر است؟
1. تا شش ماه دیگر که مطابق با روال رونق تولید کنید، قطعه در انبارها دارید که با ارز 3800 تومنی تهیه شده
2. همین قیمت خودرو در کارخانه هم خیلی بالاست
3. کاهش تولید تعمدی بوده برای ملتهب کردن بازار
4. فرض مهال کنیم دست خودروسازها با دوستان دلال در یک کاسه نباشد، هرچند عامل وجود دلال خود خودروسازها بوده اند، اما می شود با نظارت بر بازار، دلال را حذف کرد
5.خیلی از قطعه سازان برای سودجویی کارگران را اخراج کرده اند و قطعه بی کیفیت از چین وارد کردند و مارک ساخت ایران زدند و ...
6. اگر فرض محال بگیریم که متضرر شوید، بعد از شش تا هفت ماه دیگر می شوید با توجه به دلیل اول بنده
7. اگر دولت دستش در جیب شماست، دلیل نمی شود دست شما برود در جیب مردم. کما اینکه تا حالا هم دست شما توجیب مردم بوده
8.بازار رو به گند کشاندید، دروغ میگویید. پر رویی هم می کنید.
حرف آخر؛ از دولت و حکومتی که نتواند یا نخواهد جلوی حقه بازی و دسیسه این خودروسازها را بگیرد، دیگر چه انتظاری باید داشت؟ و نمیتواند دیگر از ملت انتظاری داشته باشد