پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۱۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
اگر گذرتان به کاشان افتاد و بومی‌های منطقه شمارا به دیدن شهر اویی دعوت کردند زیاد تعجب نکنید این همان شهر زیرزمینی نوش‌آباد است که هزاران سال قبل حفاری‌شده است.
شعارسال: شهر زیرزمینی نوش‌آباد شهری زیرِزمین است که به‌وسیله دست‌ ساخته شده و اتاق‌ها و راهروهای زیادی را به هم وصل می‌کند. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که این شهر پیش از ورود اسلام به ایران ساخته‌ شده است و از آنجاکه در آن دوره قبایل مختلف به هم حمله می‌کردند، مردم شهر نوش‌آباد این شهر را بنا کردند تا اموالشان از دست غارتگران در امان بماند.

در معماری این شهر نکات ظریفی مدنظر قرار گرفته است به‌طور مثال در هر خانه‌ای که بر روی زمین قرار داشته است یک‌ درب هم برای این پناهگاه قرار داشته تا در صورت خطر و حمله افراد مهاجم این افراد بتوانند به‌سرعت خود را در این پناهگاه‌ها پنهان کنند.

پس‌ از آنکه افراد به این پناهگاه‌ها وارد می‌شدند بلافاصله درب‌های ورودی به‌صورت هنرمندانه پوشیده می‌شد و هیچ اثری از آن به چشم نمی‌آمد.

در شهر زیرزمینی نوش‌آباد هیچ مصالحی به کار نرفته است و در دوره قاجار نیز از این شهر زیرزمینی استفاده می‌شده است.

معماری این ساختمان‌ها به‌شدت حرفه‌ای انجام شده است و در اتاق‌ها و دست‌شویی جای چراغ قرار داده‌ شده بود تا اگر نیاز شود برای مدت زیادی در شهر بمانند با مشکل روبرو نشوند البته برای ورود احتمالی دشمن نیز برنامه داشتند و جاهایی ساخته‌شده بود تا درصورتی‌که دشمن به آنجا وارد می‌شد گرفتار شود.

در داستان‌های تاریخی آمده است که مردم در هزاران سال قبل این شهر را برای پنهان کردن وسایل گران‌بهای خود ساخته بودند و برخی از اقلیت‌های مذهبی که می‌خواستند دینشان را از سایرین مخفی کنند در این شهر زیرزمینی پنهان می‌شدند. اما در دوره نه‌چندان دور و در زمان پادشاهان قاجار دوباره مردم نوش‌آباد به این شهر زیرزمینی پناه می‌برند اما این بار از ترس راهزن معروفی به نام نایب حسین که به قساوت و بی‌رحمی مشهور بود.

در کنار دالان‌های تو در توی این شهر زیرزمینی یک قلعه به نام سیزان نیز روی زمین وجود دارد اما نکته جالب این است که هنوز دری از آن به سمت شهر زیرزمینی پیدا نشده است درحالی‌که کارشناسان بر این باورند که حتماً دری از این قلعه به سمت شهر زیرزمینی وجود داشته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 7 آذر 1397 ، کدخبر: 329443 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
س.ح75
واقعا تاریخ ایران چقدر زیبا و رمز الوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین