پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۲۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
زمین لرزه 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر97 به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد. براساس ارزیابی بنیاد مسکن ،حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی از این حادثه، آسیب کلی و جزئی دیده اند.آخرین جزئیات از امداد رسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه در روز چهارشنبه 7 آذرماه را در گزارش حاضر، به اختصار مشاهده می کنید.
شعار سال : زمین لرزه 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر97 به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد. براساس ارزیابی بنیاد مسکن ،حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی از این حادثه، آسیب کلی و جزئی دیده اند.آخرین جزئیات از امداد رسانی به مناطق زلزله زده کرمانشاه در روز چهار شنبه 7 آذرماه را در گزارش حاضر، به اختصار مشاهده می کنید.


**کرمانشاه لرزید، اما نریخت:

مقایسه خسارت‌های زلزله 6.4 ریشتری کرمانشاه با نمونه‌های مشابه آن در کشور

زلزله 6.4 ریشتری کرمانشاه به‌علت ساخت خانه‌های مقاوم روستایی و همچنین آمادگی مردم در مقابله با بحران‌های این چنینی، خسارت‌های چندانی در مقایسه با زلزله‌ مشابه به آن برجای نگذاشته است.

این بزرگترین پس‌لرزه بعد از زلزله یک‌شنبه شب 21 آبان‌ماه سال گذشته بود که 31 ثانیه به طول انجامید ولی تلفاتی برجای نگذاشت تنها  729 نفر که براثر ترس از زلزله و فرار، به صورت جزیی مصدوم شدند، البته اکثرا به صورت سرپایی مداوا و تنها 17 نفر در بیمارستان‌های کرمانشاه، سرپل‌‌ذهاب و اسلام‌آباد غرب بستری هستند که حال عمومی این تعداد هم مساعد گزارش شده و طی امروز و فردا نیز ترخیص می‌شوند.

** کرمانشاه ایستاد:

سعید زارع صفا فعال رسانه ای در یادداشتی در روزنامه ایران، نوشته است: زلزله نام و نشانی اضطراب آلود و نگران کننده دارد. ترس یا لرزیدن از این رویداد طبیعی نیز واکنشی بدیهی و همخوان با غریزه انسان دارد. اما آنچه شامگاه یکشنبه شب در استان کرمانشاه رخ داد اگرچه بازهم التهاب آور و دلهره برانگیز بود اما در درون خود پیامی از امید و اطمینان را به تن رنجور کرمانشاه می‌داد که شرح آن می‌تواند الگویی چاره‌ساز برای دیگر نقاط واهمه‌دار از زلزله باشد. زلزله 6.4 ریشتری ساعت 20:07 دقیقه یکشنبه شب در شرایطی روی داد که قدرتی نزدیک به زلزله بزرگ سال گذشته غرب کرمانشاه داشت و می‌توانست به مانند آن با خسارات سنگین انسانی و عمرانی داغ مردم نجیب و صبور کرمانشاه را تازه کند. اما آنچنان که اخبار و گزارش‌های میدانی گواه است زلزله یکشنبه شب کرمانشاه با وجود درشتی در بزرگا، خوشبختانه خانواده‌ای را داغدار عزیز خود نکرد یا حتی خانه‌ای را بر سر ساکنانش آوار نکرد.

الف: عدم تخریب یا خسارت جدی به بناهای بازسازی شده

ب: تکانه‌ای بزرگ اما بدون تلفات انسانی

ج: مدیریت مطلوب و بموقع بحران



** 18 میلیارد تومان به واحدهای تولیدی سرپل ذهاب اختصاص یافت:

معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ، از اختصاص 18 میلیارد تومان تسهیلات برای ایجاد زیرساخت ها و رفع مشکلات و توسعه واحدهای تولیدی شهرک صنعتی شهرستان زلزله زده سرپل ذهاب خبر داد.محسن صالحی نیا روز چهارشنبه(امروز) در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی سرپل ذهاب گفت: این اعتبار برای ایجاد زیرساخت ها و توسعه 29 واحد صنعتی این شهرستان اختصاص یافته است.
وی اظهار داشت: از مجموع واحدهای تولیدی فعال در سرپل ذهاب برای دریافت تسهیلات 26 واحد صنعتی هم اکنون ضمانت نامه هایشان تحویل شده و سه واحد نیز در دست بررسی است.معاون امور صنایع وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: هم اکنون 28 واحد در شهرک صنعتی سرپل ذهاب با ظرفیت اشتغال 400 تن فعال است.

**واحدهای زلزله‌زده بازسازی‌شده مقاومت مطلوبی دارند:

محمودرضا نیازی اظهار داشت: واحدهای مسکونی شهری و روستایی بازسازی شده از آبان ماه سال گذشته در زلزله اخیر ۶.۴ ریشتری در زلزله یکشنبه شب چهارم آذرماه غرب استان مقاومت مطلوبی از خود نشان داده و کمترین آسیب را دیده اند.

وی افزود: طی یک سال گذشته و با شروع بازسازی مناطق زلزله‌زده استان، با انجام ۲۵۱۰ بازرسی از واحدهای تولیدی و بازار عرضه و همچنین تعداد ۴۵۰ نمونه‌برداری و آزمون از خط تولید و مراکز عرضه مصالح ساختمانی توسط کارشناسان این اداره کل تلاش کردیم با نظارت مستمر از تولید و عرضه مصالح بی‌کیفیت در سطح استان جلوگیری کنیم.


** پاسخگویی دور و نزدیک استاندار کرمانشاه:

سامانه تلفنی «سامد» کرمانشاه امروز شاهد یک پاسخگویی متفاوت به مردم بود؛ جایی که استاندار کرمانشاه هم تلفن‌ها را جواب می‌داد و هم ملاقات حضوری داشت.هوشنگ بازوند در مدت 2 ساعتی که به تلفن های مردم جواب می داد و مشکلات آنان را می شنید، دست رد به سینه هیچ کدام‌شان نزد؛ انگار فقط می خواست خوش‌ خبر باشد.تلفن 111 اما تا ساعت 10:30 و حتی پس از پایان زمان پاسخگویی استاندار یکسره زنگ خورد و تعداد افراد در صف از 200 نفر هم فراتر رفت.


**شب‌های سرپل ذهاب و قصرشیرین پس از زلزله+ تصاویر :

 ۴ آذرماه زلزله‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر مناطقی از استان کرمانشاه (سرپل ذهاب و قصر شیرین) را لرزاند. در پی این حادثه بیش از ۷۰۰ نفر مصدوم و از این تعداد ۳۷ نفر برای مراقبت‌های بیشتر به مرکز استان اعزام شدند. وحشت از تکرار زلزله مردم سرپل ذهاب و قصر شیرین در این شب‌های سرد در خیابان ها ساکن کرده است. این رفتار از دیشب رو به کاهش بوده و مردم با اطمینان بیشتری وارد منازل خود می گردند.







مصدومیت 800 کرمانشاهی ،حاصل ندانستن مدیریت بحران/ چرا آموزش صحیح مدیریت بحران به مردم داده نمی شود؟

فدایی گفت: با وجود تجربه تلخ زلزله سال گذشته کرمانشاه، باز هم آموزش مقابله در برابر زلزله به طور کافی به مردم منطقه داده نشده و تعداد بالای مصدومان، گواه این سخن است.  با وقوع زلزله در کرمانشاه، آمار مصدومین در این حادثه به مرز 800 نفر رسیده که به گفته مسئولان، تمامی مصدومیت ها به دلیل فرار و ترس از زیر سقف ماندن بوده است.

با اعلام این آمارها باید گفت که با توجه به زلزله تلخ سال گذشته در کرمانشاه، چرا آمادگی مردم برای حادثه مشابه سال گذشته تا این اندازه کم بوده به طوریکه افراد نتوانستن در مقابل این اتفاق، عکس العمل درستی داشته باشند؟ آیا به آنها آموزش لحظه بحران داده نشده است ؟
برای پاسخ به این سوال با یک روانپزشک گفتگو کرده ایم.

فربد فدایی، روانپزشک در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا در رابطه با این موضوع می گوید: وقتی بحرانی در کشور به وجود می آید باید ابتدا ارزیابی در مورد مسائل بومی، دیدگاه های مردم منطقه و شرایط محیطی به عمل آید در واقع معلومات بین المللی باید بومی سازی شود.
وی تصریح کرد: برای آموزش باید بررسی شود که جمعیت مورد هدف چه کسانی و چه تعدادی هستند چرا که در مسائلی چون زلزله باید همه گروه ها ی سنی آموزش ببینند، اما آموزش هر گروه ویژگی خاص خود را دارد به طور مثال: افراد بزرگسال به وسیله سخنرانی و فیلم های آموزشی به مسئله وقوف پیدا می کنند اما کودکان دبستانی به صورت نمایش جالب و اثر گذار مسئله را درک می کنند، یعنی ابتکار جهت این مسئله لازم است.

**دویست میلیارد تومان به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه پرداخت شده است :

به نقل از روابط عمومی بیمه مرکزی ، مهدی گشادرو مدیرکل نظارت بر بیمه های غیرزندگی در جریان بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه، ضمن اعلام این خبر افزود: صنعت بیمه کشور خود را مکلف و متعهد می داند که با سرعت و دقت کافی، تعهدات خود را نسبت به بیمه گذاران به انجام برساند.
در این بازدید که استاندار و معاون عمرانی استان کرمانشاه، مدیران شرکت های بیمه از جمله ایران، البرز، آرمان، کوثر، ما و هیات اعزامی بیمه مرکزی حضور داشتند، گزارش کاملی از روند پرداخت خسارت ها ارائه و تاکید شد: مردم منطقه می توانند درخواست ها و اعتراضات مربوط به کوتاهی در پرداخت خسارات از سوی شرکت های بیمه را درسامانه رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی ثبت و یا از طریق نماینده کرمانشاه در مجلس به بیمه مرکزی ارسال کنند.

**کدورت آب همه روستاهای زلزله‌زده برطرف شد:

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه از رفع کدورت آب در تمام روستاهای زلزله‌زده استان خبر داد و گفت: هم اکنون آب سالم و پایدار در شبکه آب تمام روستاها برقرار است.

منطقه کرمانشاه، فرامرز شوهانی درباره آخرین وضعیت آب روستاهای زلزله زده اظهار کرد: زلزله6.4 ریشتری 4 آذر ماه باعث شد آب 146 روستای استان با حدود 9 هزار خانوار جمعیت دچار کدورت شود. 



**اجرای طرح کاروان سلامت در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه:

رش لهونی از استقرار کاروان سلامت هلال احمر استان گلستان با پشتیبانی جمعیت کرمانشاه در مناطق زلزله‌زده استان خبر داد و اظهار داشت: در طرح کاروان سلامت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با حضور ۱۶ نفر پزشک متخصص و فوق تخصص، پنج نفر تکنسین دارویی، ۲ نفر کارشناس بهداشت محیط، ۲۵ نفر تیم پشتیبانی جمعیت هلال احمر خدمات رایگان به بیماران ارائه می شود.


۶۲ نفر از عوامل امدادی هلال احمر لرستان به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شد :

 مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: ۶۲ نفر از عوامل امدادی هلال احمر لرستان به  مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اعزام شد.


**بیش از ۱۴۰۰ مداخلات روانی- اجتماعی در مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه انجام شد :

امید قادری کرمانشاه اظهار داشت: با مشارکت‌های سازمان بهزیستی کشور، مشارکت‌های مردمی و کمک‌های خیران، اقلامی شامل پتو، خوراکی و بسته‌های غذایی و گرمایشی تهیه شده که بین آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله چهارم آذر ماه توزیع شده است.

وی از ارسال بسته‌های حمایتی به مناطق زلزله‌زده در هفته آینده خبرداد و گفت: اقلام و وسایلی که به مناطق زلزله‌زده در سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب، دالاهو و ثلاث‌باباجانی ارسال شده است دارای ارزش ریالی یک میلیارد و 270 میلیون ریال هستند.


**توزیع ۱۵۰ هزار لیتر بنزین در جایگاه‌های سوخت اسلام‌آباد غرب :

 فرماندار اسلام‌آباد غرب گفت: در پی وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری در استان کرمانشاه ۱۵۰ هزار لیتر بنزین در جایگاه‌های سوخت اسلام‌آباد غرب توزیع شد. فرماندار اسلام‌آباد غرب با اشاره به اینکه بعد از وقوع زلزله ستاد بحران شهرستان تشکیل شد گفت: برق برخی از مناطق شهری و روستایی در همان لحظات نخست قطع شده بود که بعد از مدتی با تلاش نیروها وصل شد.


**تزریق واکسن آنفلوآنزا به 19 هزار نفر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از تزریق واکسن آنفلوآنزا به بیش از 19 هزار نفر از افراد در معرض خطر در مناطق زلزله زده استان خبر داد.



اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری های فارس ، مهر و ایرنا برنا، ایسنا و تسنیم
وبسایت دیده بان ایران
اخبار مرتبط
برچسب ها: زلزله ، زلزله کرمانشاه ، زلزله قصر شیرین ، زلزله غرب کشور ، زلزله 97 ، زلزله آذر 97 ، زلزله سرپل ذهاب ، زلزله روز یکشنبه ، یکشنبه سیاه ، چالش های زلزله زدگان ، خسارت زلزله ، خسارت زلزله کرمانشاه ، اقدامات در زمینه زلزله ، کرمانشاه بعد از زلزله ، زلزله مجدد ، زلزله مجدد کرمانشاه ، کمک به زلزله زدگان ، واحدهای تولیدی سرپل ذهاب ، واحدهای زلزله زده ، بازسازی واحدهای زلزله زده ، بازسازی خانه های زلزله زده ، استاندار کرمانشاه ، پاسخگویی استاندار کرمانشاه ، شب های کرمانشاه ، شب های سرپل ذهاب ، شب های قصر شیرین ، تصاویر زلزله زده ، تصاویر زلزله زدگان ، مصدومان زلزله ، مصدومان زلزله کرمانشاه ، مدیریت بحران ، مدیریت بحران کرمانشاه ، مردم کرمانشاه ، آموزش مدیریت بحران ، کمک های زلزله زدگان ، وضعیت زلزله زدگان ، وضعیت آب مناطق زلزله زده ، مشکلات مردم کرمانشاه ، طرح کاروان سلامت ، کاروان سلامت در کرمانشاه ، تزریق واکسن آنفلوآنزا در کرمانشاه ، فرماندار اسلام‌آباد غرب ، توزیع سوخت در مناطق زلزله زده
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
ممنون از اینکه هر روز ،گزارش روزانه زلزله رو می رید. واقعا سپاس گذارم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین