پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۲۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه متاسفانه شورای اقتصاد نسبت به هزینه‌های تولید کشاورزان بی‌اعتنا بوده است، گفت: افزایش قاچاق گندم و انحراف آن از چرخه خرید تضمینی یکی از بدیهی‌ترین نتایج اقدام دولت است.
شعارسال: روز آخر آبان ماه سال جاری بالاخره قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی از سوی شورای اقتصاد تعیین شد؛ موضوعی که البته پس از اعلام آن از سوی سازمان برنامه و بودجه با انتقادات جدی و کارشناسانه مواجه شد، از نمایندگان مجلس گرفته تا فعالان صنفی بخش کشاورزی در حمایت از کشاورزانی که تریبونی برای دفاع از خود ندارند؛ نسبت به قیمت پایین اعلامی محصولات کشاورزی و به‌ویژه گندم، انتقاد کردند. در همین رابطه برخی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در اظهاراتی، نسبت به نرخ تعیین‌شده برای گندم هشدار دادند.

شمس اله شریعت‌نژاد، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با الف، در خصوص قیمت پائین خرید تضمینی گندم سال زراعی ۹۷-۹۸ گفت: شورای اقتصاد دولت باید قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای هر کیلو گندم (که ۱۷۰۰ تومان بود) را می‌پذیرفت. متاسفانه همچون دو سال گذشته شورای اقتصاد نسبت به هزینه‌های تولید کشاورزان بی‌اعتنا بوده و فقط به جیب خود نگاه کرده است.

وی ادامه داد: قیمت ۱۴۷۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم در سال زراعی ۹۷-۹۸ دارای هیچ‌گونه مبنای منطقی و علمی نیست. دولت باید در خصوص چرایی تعیین قیمت پاسخگو باشد.

نماینده مردم مازندران با بیان اینکه کاهش قیمت خرید تضمینی گندم هزینه‌های برای کشور به دنبال خواهد داشت، گفت: افزایش قاچاق گندم و انحراف آن از چرخه خرید تضمینی یکی از بدیهی‌ترین نتایج اقدام دولت است. نباید فراموش کنیم که قیمت گندم در کشورهای همسایه نسبت به ایران بالا است. به همین دلیل جذابیت‌ها برای قاچاق آن وجود دارد.

شریعت‌نژاد در پایان تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قطعاً در این خصوص به دولت تذکر داده و موضوع را از مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

به گزارش الف؛ در نهایت باید گفت آنچه بر همگان عیان است، قیمت بالای گندم در سایر کشورها است. در واقع شورای اقتصاد علاوه بر آنکه در سال جاری به‌مانند چند سال اخیر تبصره ۲ قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را نقض کردند، با تعیین قیمت ۱۴۷۰ تومانی برای گندم، عملاً راه را برای کاهش تولید گندم و همچنین افزایش قاچاق آن باز نمودند.

در حال حاضر بسیاری از نمایندگان از دولت در رابطه با خرید تضمینی، به ستوه آمده‌اند و تصمیم به شکایت از دولت گرفته‌اند، به نظر می‌رسد تنها راه ملزم نمودن دولت به اجرای قانون، اصلاح قانون و در نظر گرفتن ضمانت‌های اجرایی لازم برای تحقق آن است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 7 آذر 1397 ، کدخبر: 3970907124 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
0
تازه این اول داستانه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
0
0
س.ح75
خدا بهداد کشاوزران زحمتکش و بیچاره ما برسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین