پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۶۰۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
در آستانه فرارسیدن هفته پژوهش، نام ۱۶ دانشمند ایرانی در میان پژوهشگران پراستناد دنیا قرار گرفت.بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه کلاریویت انالیتیکس سالانه فهرستی روزآمد از دانشمندان پر استناد را معرفی می‌کند، گفت: پژوهشگران پراستناد که به ۲۱ رشته موضوعی و در کشورهای مختلف تعلق دارند، در یک خصیصه مشترک هستند و آن انتشار مقاله های علمی متعددی است که در گروه یک درصد برتر مقالات پراستناد در رشته تخصصی و سال انتشار قرار دارند.

شعارسال: هفته گذشته خبری از جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام منتشر شد که بیانگر حضور دانشمندان ایرانی در میان دانشمندان بزرگ جهان بود.

مهراد با اشاره به اینکه کلاریویت انالیتیکس سالانه فهرستی روزآمد از دانشمندان پر استناد را معرفی می‌کند، گفت: پژوهشگران پراستناد که به ۲۱ رشته موضوعی و در کشورهای مختلف تعلق دارند، در یک خصیصه مشترک هستند و آن انتشار مقاله های علمی متعددی است که در گروه یک درصد برتر مقالات پراستناد در رشته تخصصی و سال انتشار قرار دارند.

وی با بیان اینکه تعداد پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸ در فهرست کلاریویت انالیتیکس بیش از 4 هزار نفر است و سال پیش تعداد این دانشمندان 3 هزار و 300 نفر بود، گفت: در بین ۴۰۵۸ پژوهشگر پراستناد در ۲۱ رشته موضوعی تعداد ۱۹۴ دانشمند یا ۴/۸ درصد، تنها در دو رشته Essential Science Indicators قرار دارند. تعداد ۲۴ دانشمند پراستناد نیز از کشورهای آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه تنها در ۳ رشته موضوعی فعالیت دارند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در میان پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۷ برنده جایزه نوبل وجود دارد، گفت: ده کشوری که بیشترین تعداد دانشمندان پر استناد را در اختیار دارند به ترتیب آمریکا با ۲۶۳۹ نفر، انگلستان با ۵۴۶ نفر، سرزمین اصلی چین با ۴۸۲ نفر،آلمان با ۳۵۶نفر، استرالیا با ۲۴۵نفر، هلند با ۱۸۹ نفر،کانادا با ۱۶۶ نفر، فرانسه با ۱۵۷ نفر، سوئیس با ۱۳۳ نفر و اسپانیا با ۱۱۵ نفر هستند.

به گفته بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سعید عباس بندی از دانشگاه بین المللی امام خمینی، اخوان از دانشگاه صنعتی اصفهان، مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، داوود دومیری گنجی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مهراورنگ قائدی از دانشگاه یاسوج، مفید گرجی بند پی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، سید مهدی جعفری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، حسن کریمی از دانشگاه صنعتی قوچان، امید ماهیان از دانشگاه فردوسی مشهد، مرتضی محمودی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سید فاضل نبوی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، سید محمود نبوی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، طاهر نیکنام از دانشگاه صنعتی شریف، مسعود رضایی از دانشگاه تربیت مدرس، محسن شیخ الاسلامی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و محمد والی پور از دانشگاه آزاد اسلامی ایران از جمهوری اسلامی ایران ۱۶ دانشمند پراستناد در بین ۴۰۵۸ پژوهشگر هستند.

* اصلاح مواد امتحانی آزمون کارشناسی ارشد ۹۸

سازمان سنجش آموزش کشور پیرو انتشار اطلاعیه ۱۵ مهرماه ۹۷ درباره جداول رشته‌های امتحانی آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸، تغییراتی در مفاد جداول برخی از رشته‌های امتحانی صورت داد.

براین اساس، جداول نهایی به صورت کامل در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و شرکت در آزمون (دفترچه شماره ۱) درج خواهد شد.

اصلاحات مجموعه‌ها و مواد امتحانی آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

* ابلاغ دستورالعمل عملیاتی وسایل پرنده بدون سرنشین کنترل از راه‌دور

با توجه به گسترش کاربری پهپادها و چالش های ناشی از خلأ غیرنظامی، کارگروه پهپاد غیرنظامی دستورالعملی تهیه کرده و به تصویب سازمان هواپیمایی کشوری رسانده است.

هدف از تدوین این سند، ایجاد یکپارچگی برای پذیرش پهپاد و عملیات پرواز ایمن این نوع از وسایل پرنده و توسعه زیرساخت ها برای طراحی و ساخت این نوع وسایل پرنده در کشور است.

این شیوه نامه با هدف تحقق اهدافی چون «نظارت بر فعالیت پروازی پهپادها با کاربرد غیرنظامی»، «توسعه زیرساخت های مناسب برای استفاده از مزایای بکارگیری پهپادهای غیرنظامی»، «ارتقاء ایمنی تمام پروازها در فضای کشور»، ساماندهی عملیات پرواز پهپادهای غیرنظامی به منظور پیشگیری از بروز سوانح احتمالی و ایجاد مخاطرات امنیتی» و «ایجاد بانک اطلاعاتی پهپادهای غیرنظامی در کشور» اجرایی می‌شود.

دامنه کاربرد این شیوه نامه درباره فعالیت پهپادها برای پهپادهای عمومی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی و خدماتی اجرایی می‌شود.

این پهپادها در حوزه های مختلفی چون «پایش عبور و مرور زمینی و دریایی»، «مقابله با آتش سوزی»، «تجسس، نجات و امدادرسانی»، «پایش شرایط جوی و آب و هوا»، «پایش اقدامات مرتبط با بلایای طبیعی زلزله، سیل، آتش سوزی، طوفان و غیره»، «حفاظت از محیط زیست»، «خدمات کشاورزی»، «زمین شناسی و اکتشاف معدن»، « فیلمبرداری، عکسبرداری و نقشه برداری»، «پایش خطوط آب و برق و گاز»، فعالیت های علمی و تحقیقاتی»، « حمل بار و پست» و « دیگر خدمات تفریحی،گردشگری، ورزشی مورد تایید سازمان تحقیقاتی» کاربرد دارد.

مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی است.

* دانشگاه آزاد و معاونت علمی ۲ تفاهم نامه همکاری امضا کردند

معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دو تفاهم نامه همکاری به منظور حمایت از توسعه ثبت پتنت و همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور امضا کردند.

بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم نامه هایی با عنوان «همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور» و «حمایت از توسعه ثبت اختراع بین المللی» را با علی مرتضی بیرنگ قائم­ مقام در امور بین الملل و رئیس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری و مهدی الیاسی معاون سیاست­ گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرد.

* رونمایی از طرح پژوهشی برای رفع چالش های کشور

بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد در مراسم رونمایی از سامانه طرح پایش که صبح امروز در هتل فرهیختگان دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: این طرح گام اساسی در تحول دانشگاه های کشور است.

وی با بیان اینکه شناسایی حوزه‌های مهم علمی اهمیت دارد اظهار کرد: در راستای حل مسائل کشور باید از طرح های فناورانه استفاده کرد و این کار نیازمند شبکه سازی علنی و حضور موثر نخبگان است.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد ادامه داد: طرح های فناورانه باید متناسب با ارزش‌های انقلاب و شرایط علنی کشور باشد و توانایی حل مسائل علمی را داشته باشد.

رنجبر با اشاره به موفقیت علمی کشور گفت: دانشگاه‌ها دارای کارایی لازم نیستند و در حوزه پژوهشی راهبردهای مناسبی وجود ندارد و دانش افزوده همگرا از پژوهش ها به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: برنامه های آموزشی پژوهشی بر اساس راهبردهای مختلفی پیش بینی شده‌اند اما در پژوهش برنامه منسجمی جود ندارد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد درباره دانشجویان و پژوهشگران گفت : تمام دانشجویان می‌توانند با بهره گیری از این شبکه ارزیابی دقیقی از آسیب ها داشته باشید و الگوهای مناسبی برای پیاده سازی آنها طراحی کنند.

رنجبر با اشاره به طرح پایش گفت: این طرح برای حل مسائل علمی، اقتصادی، سیاسی و تمام حوزه های کشور بوجود آمده است و به کمک آن می‌توان به رفع چالش های کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه در این طرح به حل مسائل کشور پرداخته می‌شود گفت: در این طرح ۵۰ چالش مشخص شدند و ۸ مورد آن رفع شدند و تبدیل هدفمند چالش ها به موضوعات پایان نامه و رساله ها از جمله برنامه های اساسی است.

* مقررات وظیفه عمومی برای داوطلبان آزمون دکتری 98

براساس اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی، داوطلبان مرد لازم است به هنگام پذیرش در دانشگاه (قبولی قطعی و ثبت‌نام)، شرایطی لازم وضعیت مشمولیت و مقررات وظیفه عمومی را داشته باشند، در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نخواهد بود.

داوطلبان آزمون دکتری باید کارت پایان خدمت هوشمند یا کارت معافیت دایم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران، موارد خاص) داشته باشند.

افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولی دانشگاه است باید در تاریخ مقرر (مندرج در برگ اعزام) به خدمت اعزام شوند.

بدیهی است در صورت قبولی در دانشگاه و دارا بودن سایر شرایط و ضوابط، برای ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد. در غیر این صورت غایب محسوب شده و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.

دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی که تا 31 شهریور 98 در سنوات مجاز تحصیل فارغ‌التحصیل می‌شوند، اجازه ثبت‌نام را دارند، همچنین فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی که در سقف سنوات مجاز فارغ‌التحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل آنها تا زمان پذیرش در مقطع دکتری تخصصی، بیش از یک سال سپری نشده و وارد غیبت نشده باشند.

کارکنان متعهد خدمت در سازمان‌ها یا وزارتخانه‌ها با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل و کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان مربوط برای ادامه تحصیل می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

طلاب علوم دینی دارنده مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی و دارای معافیت تحصیلی حوزوی در صورتی که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور یا مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان یا اصفهان تأیید کند که طلبه قادر است ضمن اشتغال به تحصیل در حوزه، به موازات آن در دانشگاه نیز تحصیل کند، با همان معافیت تحصیلی حوزه، اشتغال به تحصیل وی در دانشگاه بلامانع است. بدیهی است هر موقع حوزه علمیه معافیت تحصیلی طلبه‌ای را لغو یا خاتمه یافته اعلام کند، ادامه تحصیل وی در دانشگاه منوط به اجازه سازمان وظیفه عمومی و صدور معافیت تحصیلی دانشگاهی است. این دسته از دانشجویان برای ثبت‌نام در هر ترم تحصیلی باید نامه موافقت حوزه علمیه مربوط و معافیت تحصیلی حوزوی را ارائه کنند.

مشمولان دارای برگه معافیت موقت هولوگرام‌دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت) در مدمت اعتبار آن باید مجوز لازم برای ثبت‌نام در دانشگاه‌ را از معاونت وظیفه عمومی استان محل استقرار دانشگاه اخذ کرده و با احراز سایر شرایط و مقررات وظیفه عمومی در دانشگاه ثبت‌نام و ادامه تحصیل دهند.

همچنین کارکنان وظیفه (در حال خدمت) فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی در سنوات مجاز تحصیلی و بدون غیبت اولیه، پس از اعلام قبولی از سوی دانشگاه، با ارائه گواهی اشتغال به خدمت، مشروط به اینکه قبلاً دانشجوی اخراجی نبوده و سابقه فرار از خدمت نیز نداشته باشند، برای ادامه تحصیل پس از احراز سایر شرایط از طریق دفاتر خدماتالکترونیک پلیس +۱۰ ترخیص خواهند شد. البته کارکنان وظیفه‌ای که خدمت آنها تا 31 شهریور 98 به اتمام می‌رسد، مجاز به شرکت در آزمون هستند ولی باید پس از قبولی و زمان ثبت‌نام در دانشگاه، کارت پایان خدمت هوشمند ارائه کنند.

مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه معافیت تحصیلی برا‌ی آنان صادر نشده و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت‌نام از آنها نیستند همچنین فارغ‌التحصیلان دوره دکتری تخصصی ناپیوسته (Ph.D) هم اجازه شرکت مجدد در این آزمون را ندارند، دانشجویان اخراجی دانشگاه‌‌ها نیز تا پایان خدمت دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند.

سنوات تحصیلی مجاز در مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته (Ph.D) حداکثر شش سال است، دانشجویان باید برای اخذ معافیت تحصیلی در مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته، با برگ درخواست معافیت تحصیلی مقطع فوق به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ شهرستان محل استقرار دانشگاه مراجعه کنند؛ در غیر این صورت مجاز به ادامه تحصیل نبوده و از ادامه تحصیل آنان جلوگیری می‌شود.

* هشدار اعضای ستاد نقشه جامع علمی درباره ضرورت پیشرفت در علم فضایی

منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در حاشیه یکصدو دوازدهمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه گزارش علم و فناوری ارائه شد که آمار خوبی از ارتقای رتبه زبان فارسی به عنوان زبان علم بود و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، ۱۵ رتبه در این حوزه ارتقا داشتیم.

وی افزود: بر این اساس راهکارهایی ارائه شد که این ارتقا تداوم پیدا کند و مقالاتی با زبان فارسی تولید شود.

کبگانیان ادامه داد: همچنین بحثی درباره نشستن دومین مریخ نورد آمریکایی در سطح این سیاره بود که تذکراتی به مسؤولان سازمان‌های مربوطه داده شد که از تکنولوژی فضایی کشور که در گذشته رشد خوبی را داشتیم حمایت شود و رکود علمی در این حوزه نداشته باشیم.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: اشتغال فارغ التحصیلان نیز مورد بررسی قرار گرفت و معاونت پژوهشی این وزارت خانه گزارش ارائه شد که رصد وزارت علوم به درستی صورت گرفته و مزیت این آمار این است که ساعت کار نبود بلکه داشتن بیمه اشتغال معیار اصلی است که مورد استفاده قرار گرفته است البته در این بررسی تاکید شد که آموزش عالی مسؤول اشتغال نیست و باید راه حل این مشکل را به سازمان‌های مربوطه ارائه دهد.تصمیم گیری راجع به راهکارها و سیاست های اشتغال در جلسه دیگری بررسی می‌شود.

* انتصابات

با حکم علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی معاون تسهیلات و تجاری سازی، سرپرست معاونت توسعه، سرپرست معاونت برنامه ریزی و مشاور عالی صندوق منصوب شدند.

طی احکامی جداگانه از سوی علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، رضا قربانی به سمت معاون تسهیلات و تجاری سازی، یاسر عرب نیا به سمت سرپرست معاونت توسعه، روح الله ذوالفقاری به سمت سرپرست معاونت برنامه ریزی و حمیدرضا شاهوردی به سمت مشاور عالی رئیس هیئت عامل در صندوق نوآوری و شکوفایی منصوب شدند.

پیش از این حمیدرضا شاهوردی معاونت توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی را بر عهده داشت.

همچنین با توجه به رویکرد جدید در اعطای تسهیلات و چابک سازی صندوق مسئولیت فعالیت‌های جاری معاونت نوآوری به رضا قربانی و مسئولیت فعالیت های معاونت ارتباطات و بین الملل به یاسر عرب نیا سپرده شد.

رئیس هیات عامل صندوق از خدمات شایسته غلامحسین رحیمی و سید مصطفی صفوی نیز تقدیر و تشکر به عمل آورد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار:9 آذر 97، کدخبر13970906000864 :www.farsnews.com ،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین