پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
محمد باقر نوبخت دیروز در سی و دومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش همراه وزیر آموزش و پرورش از نقشه راه «سند تحول آموزش و پرورش» هم رونمایی کرد.
محمد باقر نوبخت دیروز در سی و دومین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش همراه وزیر آموزش و پرورش از نقشه راه «سند تحول آموزش و پرورش» هم رونمایی کرد.معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه «آنچه به عنوان حقوق کارکنان آموزش و پرورش پرداخت میشود، قابل دفاع نیست اما دولت به دنبال اصلاح نظام پرداخت است» بردو برابر شدن اعتبارات هزینه‌ای آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: «به خاطر ندارم وزیر آموزش و پرورش پیشنهادی را مطرح کرده و رأی نیاورده باشد. برای اجرای طرح رتبه‌بندی موافقت‌ها جلب شد و 1350 میلیارد تومان مازاد بر سقف اعتبارات، اختصاص پیدا کرد. در بودجه امسال 24 میلیارد دلار از منابع ارزی تأمین کردیم که این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته رقم ناچیزی است؛ مثلاً در سال 90 میزان منابع ارزی کشور در بودجه بالغ بر 118 میلیارد دلار بوده و این باعث شده دولت با محدودیت‌های شدید منابع ارزی روبه‌رو شود.

با این حال میانگین حقوق دریافتی فرهنگیان در سه سال گذشته از 830 هزار تومان به یک میلیون و 770 هزار تومان افزایش یافته و این نشان می‌دهد متوسط دریافتی حقوق کارکنان آموزش و پرورش نسبت به سایر دستگاه‌ها افزایش خوبی داشته است.» سخنگوی دولت در بخش دیگری گفت: «بخش قابل توجهی از ساختمان‌های آموزش و پرورش به دلیل قدمت و فرسودگی از قابلیت مناسب برای دانش آموزان برخوردار نیستند و در صورتی که وضعیت مالی دولت بهبود یابد بودجه ویژه‌ای برای این کار درنظر خواهیم گرفت.» علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز با اشاره به اینکه در این اجلاس مشکلات موجود مدارس و طرح رتبه‌بندی معلمان بررسی می‌شود، گفت: امسال 38 هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش به سن بازنشستگی می‌رسند و دانشگاه فرهنگیان هم هیچ خروجی نخواهد داشت چرا که اولین خروجی دانشگاه از مهر 95 آغاز می‌شود. با وجود این با توجه به تغییر نظام آموزشی به 6،3،3 مشکلات مهر 94 تورم نیروی انسانی در دوره متوسطه دوم و همچنین کمبود نیروی انسانی در دوره ابتدایی است.در ابتدای این مراسم، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری پیام حسن روحانی را که شخصاً نتوانسته بود در این اجلاس حاضر شود، قرائت کرد.

* تغییرات شگرف جهان، تحول نظام آموزشی را ضروری ساخته است

روحانی در پیام خود خطاب به مسئولان آموزش و پرورش گفت: اصل چهل و سوم قانون اساسی، آموزش و پرورش را یکی از نیازهای اساسی مردم تلقی و دولت را موظف به تأمین آن کرده است. این وظیفه خطیر در عین حال فرصتی بی‌بدیل فراهم آورده تا آموزش و پرورش همراه با نهادهای دین، خانواده، رسانه و دیگر سامانه‌های مدنی، شرایط اصلاح اجتماعی و زیست بهتر را برای نسل آینده رقم بزند.

شرایط و تغییرات شگرف جهان امروز، تحول نظام آموزشی را بیش از هر زمانی ضروری ساخته است. نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی و عامل نهادینه‌سازی رفتارهای بهنجار اجتماعی باشد. تعلیم و تربیت معطوف به ارزش‌ها و نیازهای جامعه، علاوه بر این که دانش‌آموزان را متدین، گفت‌وگومدار، نقاد، مدافع حقوق خود، شجاع و ایثارگر تربیت می‌کند، باید بتواند انسجام اجتماعی را هم تأمین کند. امروز باید به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که آموزش و پرورش چگونه می‌تواند در کنار توسعه آگاهی‌ها و اصلاح رفتارهای فردی، در شکل‌گیری رفتارهایی اجتماعی مانند احساس مسئولیت، کار جمعی، قانونگرایی و انضباط اجتماعی هم ایفای نقش کند؟

انسجام اجتماعی زمینه‌ساز توسعه فرهنگی، ثبات سیاسی و اعتماد عمومی و متغیر اصلی برای استقامت در برابر نفوذ فرهنگی بیگانگان است. اهمیت انسجام اجتماعی به عنوان یکی از آثار و برکات آموزش و پرورش در دنیای پر از شتاب و تغییر امروز تا حدی است که حد و مرزهای جغرافیایی جای خود را به حد و مرزهای اجتماعی و فرهنگی سپرده است که حافظ آن نه تسلیحات نظامی بلکه انسجام فرهنگی است.حراست از انسجام اجتماعی در آموزش و پرورش به مثابه حراست از هویت فرهنگی ملت‌ها است. احساس پیوند اعضای یک ملت با یکدیگر یک روزه به دست نمی‌آید و نیازمند ممارستی طولانی در سال‌های تربیت مدرسه‌ای است. سامانه تعلیم و تربیت ملی ما برای حفظ انسجام اجتماعی چاره‌ای ندارد جز آنکه احترام به تمامی نمادهای هویت ملی، دینی، مذهب رسمی، پرچم، سرود، زبان و خط رسمی و میراث فرهنگی را توسعه دهد و میان اجزای خود اعم از معلم، مدرسه وخانواده رابطه‌ای منزلتی مبتنی بر کرامت را شکل دهد تا دانش‌آموزان هم هرچه بیشتر این نوع رابطه را در میان خود و در جامعه باز تولید کنند. شما مدیران آموزش و پرورش باید احساس افتخار نسبت به دین و وطن را در دانش‌آموزان برانگیزید و سیاستگذاری‌های آموزشی و تربیتی را برای بسط انسجام اجتماعی و علیه دگرسازی‌ها و شکاف‌های قومی ومذهبی و افراطی‌گری در دستور کار خود قراردهید. آموزش و پرورش باید بتواند خرد عملی و امید و تعلق خاطر دانش‌آموزان را به وظایف و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی تعمیق دهد، به آرمان خواهی و ایجاد چشم‌اندازهای روشن توجه خاص نشان دهد و مهارت‌های مبتنی برکارآفرینی و تحقق شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» را در آنان تقویت کند.

در پایان امیدوارم همان گونه که خدمتگزاران ملت در سیاست خارجی توانستند با تکیه بر الطاف الهی، راهبری‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب و حمایت و پشتیبانی ملت، در برابر زیاده‌خواهی‌ها استقامت کنند و با تکیه بر منطق گفت‌وگو‌، صلح دوستی ایرانیان را به جهانیان اثبات کنند، مدیران تلاشگر آموزش و پرورش هم بتوانند با تدبیرگری و امیدآفرینی در بسط انسجام اجتماعی و همدلی و همزبانی بیشتر برای توسعه همه‌جانبه ایران امروز و فردا نقش‌آفرینی کنند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 5992، دوشنبه 12 مرداد 1394، صفحه4

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین