پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۷۳۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
طی چند روز گذشته شاهد کاهش نرخ سکه و طلا در بازار بودیم که فعالان بازار این موضوع را با قیمت دلار مرتبط دانسته و آنرا عامل اصلی این ریزش‌ها عنوان می‌کنند، اما در شرایط فعلی آیا زمان آن فرا رسیده تا مردم سکه‌های خود را روانه بازار کنند و آنرا به فروش برسانند یا خیر؟
شعارسال: قیمت دلار و سکه از هفته گذشته همچنان کاهش داشته است؛ در جریان معاملات روز پنجشنبه ۸ آذرماه، نرخ سکه طرح جدید با افت دوباره، به ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید.

این در حالی بود که قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید تا ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان نیز رسید. این کاهش قیمت در ابتدای هفته جاری نیز در بازار تجربه شد اما میل به خرید همچنان افزایش نیافت. رییس ­­کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفته بود اگر­ سپرده‌هایی که در چند ماه گذشته تبدیل به سکه و ارز شده بود، دوباره به دلیل کاهش­ قیمت وارد بازار شود ­قیمت‌ها­ باز هم روند کاهشی پیدا می‌کند. ­

در شرایط کنونی که قیمت دلار و سکه در حال کاهش است، مهمترین سوال فروشندگان و خریداران غیرحرفه‌ای (کسانی که پس‌انداز خود را تبدیل به سکه کرده‌اند و مدام در حال خرید و فروش نیستند) این است که بهترین زمان برای فروختن سکه یا خرید آن کی است؟ آیا اکنون که قیمت سکه رو به کاهش است، بهتر است سکه‌های پس‌انداز شده فروخته شود؟ آیا اکنون بهترین زمان خرید سکه است یا قیمت‌ها همچنان کاهش خواهد یافت؟

محمد کشتی آرای به رویداد۲۴ می‌گوید کاهش قیمت دلار و افزایش عرضه آن در بازار دو عامل کاهش قیمت طلا و سکه است، اما هم اکنون شرایط به گونه‌ای پیچیده شده که نمی‌توان پیشنهاد خرید یا فروش سکه را داد.

احمدوفادار رئیس پیشین اتحادیه صنف طلا، جواهر نقره و سکه به رویداد۲۴ می‌گوید: با توجه به کاهش بهای دلار در بازار آزاد، هم اکنون بهترین زمان برای فروش طلا و سکه است.

رئیس پیشین اتحادیه صنف طلا، جواهر نقره و سکه می‌گوید: با توجه به شرایط داخلی و اوضاع سیاسی بهتر آن است مردم سکه خود را بفروشند و مجددا برای سرمایه‌گذاری در ماه‌های آینده خریداری کنند.

وفادار گفته در حال حاضر خرید سکه با نرخ ۳ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان انجام می‌شود، اما فروش آن حدود ۴ میلیون تومان است. از زمانی که نرخ ارز به کانال ۱۰ و ۱۱ هزار تومان رسید شرایط تغییر کرد و قیمت‌ها نزولی شدند. البته باید تا روز دوشنبه که نرخ‌ها در بازار جهانی مشخص می‌شود، صبر کرد و سپس پیش بینی دقیق‌تری کرد.

بهاء الدین هاشمی حسینی مدیرعامل اسبق بانک صادرات به رویداد۲۴ می‌گوید: برخی از افراد در بازار سکه و طلا به صورت حرفه‌ای فعالیت دارند و به صورت وزنی طلا و سکه خریداری می‌کنند که باید نوسان‌گیری کنند که این افراد اغلب در زمان افزایش و کاهش بهای سکه و طلا تصمیم به خرید و یا فروش آن می‌کنند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات ادامه می‌دهد: بازار در شرایط فعلی نوسانی و ریسکی است و آن عده‌ای که سکه خریداری کردند تبلیغ به بالا رفتن نرخ‌ها می‌کنند، اما این بازار تحلیلگر حرفه‌ای می‌خواهد.

هاشمی حسینی با اشاره به مولفه‌های اقتصادی کنونی می‌گوید: قیمت اونس و طلای جهانی رو به پایین است و با توجه به ساز و کار‌های دولت در آزادسازی ورود و خروج طلا و ارز، صادرکنندگان ارز خود را در بازار سوم می‌توانند به فروش برسانند و شرایط به گونه‌ای شده که قیمت‌ها رو به کاهش است.

او با بیان اینکه اگر اتفاق خاص سیاسی یا اقتصادی رخ ندهد سیر قیمت دلار رو به کاهش است، می‌گوید: اقتصاد ما توان دلار بیش از ۷ یا ۸ هزار تومان را ندارد و با توجه به رسمیت بازار ارز نرخ‌ها به این سمت در حرکت خواهد بود.

تصمیم به خریدن یا حتی نفروختن از یک جنس هستند و زمانی که تصمیم می‌گیریم کالایی را نفروشیم به معنای آن است که تصمیم به سرمایه گذاری گرفته‌ایم. خرید و فروش، تصمیم‌های سرمایه‌گذاری هستند. در بلندمدت تصمیم به نگهداری سکه و طلا به معنای آن است که مردم نگرانند اقتصاد وارد یک دوره تورمی شود و علت این نگرانی هم نوسان‌های رو به بالای ارز است و بنابراین تلقی مردم این است که اگر سکه‌هایشان را نفروشند، تا حدودی از آثار تورمی مصون می‌مانند، زیرا سکه و طلا می‌تواند بخش زیادی از ریسک نوسان نرخ تورم را بپوشاند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 11 آذر 1397 ، کدخبر: 156764 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین