پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۲۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
سال گذشته قیمت خرید تضمینی در اردیبهشت درست همزمان با فصل برداشت اعلام شد و نکته مهم این بود که دولت تغییر در قیمت خرید تضمینی محصول استراتژیک گندم ایجاد نکرد در حالی که تورم سالانه 9.5 درصد اعلام شده بود. امسال هم شورای اقتصاد با تأخیر سه ماه نرخ خرید تضمینی را اطلاع داد. بر اساس این تصمیم نرخ خرید تضمینی گندم تنها با ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ۱۴۷۰تومان تعیین شد که انتقاد کارشناسان و کشاورزان را در پی داشت.

شعار سال: یکی از اصلاحاتی که دولت دوازدهم برای بهبود وضعیت تولید و حمایت از کشاورزان بر آن تأکید داشت اعلام به موقع و مناسب قیمت‌های خرید تضمینی محصولات بود. بر اساس قانون قیمت خرید تضمینی هر سال قبل از آغاز فصل زراعی جدید یعنی در شهریور ماه باید اعلام شود و هزینه‌های تولید و تورم سالانه در تعیین قیمت لحاظ شود. اما اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی محدود به دو سال بود و بعد از آن مانند روال سال‌های قبل قیمت‌ها با چند ماه تأخیر اعلام شد و از طرف دیگر کشاورزان هم معترض به قیمت‌های اعلام شده بودند. سال گذشته قیمت خرید تضمینی در اردیبهشت درست همزمان با فصل برداشت اعلام شد و نکته مهم این بود که دولت تغییر در قیمت خرید تضمینی محصول استراتژیک گندم ایجاد نکرد در حالی که تورم سالانه 9.5 درصد اعلام شده بود. امسال هم شورای اقتصاد با تأخیر سه ماه نرخ خرید تضمینی را اطلاع داد. بر اساس این تصمیم نرخ خرید تضمینی گندم تنها با ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، ۱۴۷۰تومان تعیین شد که انتقاد کارشناسان و کشاورزان را در پی داشت.

نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی برای گندم حدود ۱۷۰۰ تومان بود و تولیدکنندگان هم بر این اعتقاد بودند قیمت خرید تضمینی این محصول با توجه به افزایش هزینه‌های تولید که امسال حداقل باید ۳۵ درصد بیشتر از نرخ‌های سال گذشته باشد تا تولید کنندگان بتوانند در شرایط فعلی به تولید ادامه دهند. محمد شفیع ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی گفت: قیمت خرید تضمینی باید هزینه‌های تولید را تأمین کند و برای کشاورزان ارزش افزوده ایجاد کند و آن ها بتوانند زندگی خود را تا یک سال تأمین کنند. با توجه به اهمیت تولید کشاورزان در تأمین امنیت غذایی حمایت از آنان باید مورد توجه تصمیم گیران باشد. اما با قیمتی که امسال دولت در خرید تضمینی گندم اعلام کرده در حق کشاورز اجحاف شده است. اما به نظر می‌رسد قانون در اعلام خریدهای تضمینی رعایت نشده و افزایش هزینه‌ها و تورم در این نرخ اعمال نشده است. ملک‌زاده با اشاره به افزایش قیمت‌ها گفت: یک کیسه سم 30 هزار تومانی امسال به 100 هزار تومان رسید یا یک حلقه لاستیک تراکتور از نه میلیون به 27 میلیون تومان افزایش یافته است و هزینه‌های دیگر هم همینطور.. با توجه به اعلام نرخ 18 درصدی تورم، حداقل از دولت انتظار داشتیم که این نرخ را در تعیین قیمت خرید تضمینی رعایت می‌کرد.

افزایش قاچاق با قیمت‌های جدید

مقایسه متوسط قیمت‌های داخلی و جهانی گندم نشان می‌دهد که قیمت جهانی گندم در جهان با مبنا قراردادن دلار نیمایی (۸۵۰۰تومان)، هرکیلوگرم ۲۰۴۰ تومان است. ملک‌زاده با اشاره به این موضوع گفت: قیمت‌های پایین انگیزه تولید کنندگان را برای فروش گندم به دلالان بیشتر می‌کند. هزینه تولید هر کیلو گندم دو هزار تومان برآورد می‌شود. ملک‌زاده با اشاره به اختلاف قیمت‌های داخلی با کشورهای همسایه گفت: قیمت خرید تضمینی از هزینه تولید بسیار کمتر است به همین دلیل امسال قاچاق گندم از مرزها نسبت به سال‌های قبل بیشتر شد چون قیمت آن در عراق کیلویی دو تا سه هزار تومان است و همین موضوع انگیزه قاچاق گندم داخلی به کشورهای همسایه را بشدت بالا برده است. به گفته ملک‌زاده دولت امسال 9.5 میلیون تن گندم از تولیدکنندگان خریداری کرده که ارزش آن 13 هزار میلیارد تومان است. اگر خودکفایی در تولید گندم نداشتیم حداقل 10 هزار میلیارد تومان برای واردات گندم باید می‌پرداخت.

نـــکته

در حالی که نرخ تورم 18 درصد است اما قیمت خرید تضمینی نسبت به سال گذشته 13 درصد رشد دارد. با توجه به قیمت بالاتر گندم در کشورهای همسایه نرخ‌های پایین‌تر داخلی انگیزه‌های قاچاق را افزایش می‌دهد. حمایت از تولید گندم یعنی استمرار در خودکفایی؛ بنابراین سیاست‌ها نباید خودکفایی را تهدید کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 10 آذر 97، کد مطلب: 491480، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
س.ح75
خوب پس کی باید جلوش رو بگیره
والا من هم اگه جای کشاورز بودم بارم رو به قاچاقچیها میفروختم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین