پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۲۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست موافقت خود را با کشت انبوه پنبه تراریخته اعلام کرده و امیدواری برای اخذ مجوز کشت انبوه این محصول برای سال زراعی آینده افزایش یافته است.

شعار سال : بهزاد قره‌یاضی امروز در ارومیه، با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشت انبوه پنبه تراریخته منوط به صدور مجوز براساس قانون ایمنی زیستی از سوی وزارت جهاد کشاورزی است افزود: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به جریان‌سازی‌های فناوری هراسانه مخالفان تولید ملی، از سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت بهداشت نیز خواسته تا نتیجه نظر بررسی‌های خود را اعلام کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه هم سازمان حفاظت از محیط زیست و هم وزارت بهداشت پس از نزدیک به دو سال بررسی نظر موافق خود را با تولید انبوه این محصول اعلام کرده‌اند، امیدواری برای اخذ مجوز کشت انبوه این محصول برای سال زراعی آینده افزایش یافته است.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: پنبه تراریخته‌ای که هم‌اکنون مراحل طولانی اخذ مجوز را طی می‌کند، رخداد ویژه‌ای است که در ده‌ها کشور جهان از جمله اتحادیه اروپایی مجوز کاشت و مصرف انسانی از جمله استفاده از روغن پنبه‌دانه برای خوراک انسان را دارد.

وی افزود: بر اساس آزمایشات میدانی سه سال گذشته، این نوع پنبه قادر است در فقیرترین اراضی شور و حتی با پساب بهترین عملکرد را داشته باشد و رکورد این محصول در گرمسار هشت تن در هکتار بوده و در حال حاضر میانگین تولید پنبه کشور دو هزار و 400 کیلو در هکتار است.

قره‌یاضی تصریح کرد: بنابراین با کشت این نوع پنبه صرفه جویی در مصرف آب شیرین معادل 30 تا 50 درصد قابل پیش‌بینی است.

وی اظهار کرد: ویژگی دیگر این نوع پنبه تراریخته بی نیازی از مصرف سموم شیمیایی برای کنترل آفت کرم قوزه است و هم‌اکنون بین سه تا ۱۴ مرتبه سمپاشی با استفاده از سموم شیمیایی خطرناک برای کنترل این آفت صورت می گیرد.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت: البته پنبه دارای آفت ثانویه‌ای به نام سنک هم هست و در صورت طغیان به یک بار سمپاشی در اوایل فصل نیاز دارد که سمی به مراتب ضعیف‌تر از سموم مورد استفاده برای کنترل کرم قوزه است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 12آذر 97، کدخبر: 13970912000096، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
س.ح75
واقعا نمیئونستم که نو ایران کشت پنبه هم داریم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین