پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
شهر تهران در مدت زمانی که اصلاح طلبان شورای شهر تهران را در اختیار گرفته اند تماما با مدیریت حاشیه ساز روبرو بوده است.
شعارسال: اصلاح طلبان شورای شهر تهران حدود یکسال و اندی است که در انتخاب شهردار تهران با مشکل روبرو هستند. اصلاح‌طلبان که تمامی صندلی های سبز شورای شهر تهران را در دست دارند در سه مرحله طی مدت زمانی که وارد شورا شدند اقدام به انتخاب شهردار کردند. اما شهرداران تهران در این سه دوره از جمله افراد جنجالی بودند که حاشیه آنها بیشتر از اقدامات اجرایی‌شان ثبت و ضبط شده است.

شهرداری که هنوز حاشیه سازی می کند

«محمد علی نجفی» از جمله مدیران اصلاح طلبی است که همواره خبرساز بوده است. نجفی پست های مدیریتی مختلفی را با عنوان بیماری ترک گفت که آخرین پستی که در اختیار داشت شهرداری تهران بود. از این رو وی به «آقای استعفا» معروف شده است. در زمان انتخاب نجفی به عنوان شهردار رسانههای بسیاری انتقاد می کردند که چرا فردی که قبلا به واسطه بیماری از سمت‌های کوچک تر استعفا کرده است را برای شهرداری تهران که نیرو و توان مضاعفی را می طلب انتخاب کرده اند.

اما اصلاح طلبان شورای شهر به این موضوع وقعی ننهادند و با بی اعتنایی روی انتخاب خود تاکید کردند. اما آنچه شد که منتقدان هشدار داده بودند. در اواخر سال 1396 زمزمه های استعفای نجفی اعلام شد اما این موارد تکذیب شد و در اوائل سال 97 شاهد استعفای وی بودیم.

مدیریت نجفی خصوصا زمانی که در سال 96 زلزله 5 ریشتری در تهران اتفاق افتاد و عدم حضور وی در ستاد مدیریت بحران محسوس بود، بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. این عدم حضور آقای شهرداری تا جایی بود که در شبکه های اجتماعی همه تا چندین ساعت دنبال شهردار می گشتند.

اینکه نجفی درست به سبب همان مواردی که منتقدان به انتخاب اصلاح طلبان خرده می گرفتند استعفا کرد باعث شد سیل انتقادات حتی از طرف حامیان این جریان به شورای شهر روانه شود. اما حاشیه های نجفی تمامی نداشت. ماجرای ازدواج دوم شهردار اسبق تهران سبب شد تا نجفی هنوز یکه تازه حاشیه‌سازی در اردوگاه اصلاحات باشد. عکس های نجفی و همسر جوانش در فضای مجازی جنجال به پا کرد و «فاطمه دانشور» عضو سابق شورای شهر تهران در این باره بیان داشت که خوب شد که نجفی از شهرداری تهران استعفا داده است. اما بعد از موضوع ازدواج نجفی در فضای مجازی شایع شد که شهردار اسبق تهران خودکشی کرده است اما همسر جدید به جد این موضوع را تکذیب کرد.

همچنین «حسن رسولی» عضو شورای شهر تهران در واکنش به خبر خودکشی محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران گفت: با نجفی تماس گرفتم. ایشان به حمد الله از هر حیث سالم و سرحال بود و از رواج شایعه خودکشی متعجب و متاسف! جای نگرانی نیست.

مدیر بازنشسته به صندلی شهرداری تکیه زد

اگر نجفی حدود 7 ماه شهردار تهران بود، «محمد علی افشانی» تنها 6 ماه توانست در پست شهرداری تهران دوام بیاورد. انتخاب افشانی محصول لابی گسترده حزب اعتماد ملی بود و از این رو مطرح شد که انتخاب وی یکی از سیاسی ترین انتخاب های شهرداری در پایتخت بوده است. بعد از انتخاب افشانی بلافاصله عکس حضور وی در یک مراسم حاشیه ساز شد.

اواسط مهرماه سال 94 تعدادی از پیکرهای پاک شهدای حادثه منا وارد فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز شده و مورد استقبال جمعی از مسئولان استان قرار گرفت. در تصویری که از استقبال «محمدعلی افشانی» (استاندار سابق فارس و شهردار جدید تهران) با جمعی دیگر از مسئولان استان در شبکه های اجتماعی منتشر شد، گل هایی از ریشه چیده شده برای استقبال در اختیار استقبال کنندگان قرار گرفته بود!

این تصویر با متنی با این عنوان که مسئولان فارس با گل های چیده شده از باغچه فرودگاه به استقبال حجاج جان باخته استان در منا رفته اند در گروه های مختلف شبکه های اجتماعی دست به دست شد.

مسئله بازنشستگی افشانی که سبب برکناری وی از سمت شهرداری تهران شد نیز موضوعی بود که پیشتر نمایندگان مجلس به اصلاح‌طلبان هشدار داده بودند. «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره بازنشستگی شهردار سابق تهران گفت:« آقای افشانی از ابتدا نمی‌توانست شهردار تهران شود. دوستان شورای شهر باید در انتخاب شهردار تهران دقت‌های لازم را داشته باشند و بیشتر قوانین را در نظر بگیرند؛ برای انتخاب شهردار باید با حقوق دان‌ها و افراد آگاه مشورت کنند تا شهر در انتظار تصمیمات نادرست آنان قرار نگیرد.»

اصلاح طلبان البته تلاش زیادی کردند که افشانی در سمت خود بماند اما جلسات مشترک نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر و نامه نگاری و ... هم نتوانست مقابل اعمال قانون را بگیرد.

شهرداری که نیامده جنجال‌ساز شد

«پیروز حناچی» سومین انتخاب شورای شهر تهران ظرف یک سال و اندی است که از شورای شهر پنجم می گذرد. بسیاری این انتظار را داشتند که با توجه به اینکه شورای شهر پنجم یکدست اصلاح طلب است مدیری کارآمد انتخاب شود اما متاسفانه بی ثباتی مدیریتی از ابتدای این شورا تا به امروز به معضل پایتخت تبدیل شده است. پیروز حناجی هنوز حکمش درج نشده با یک سخنرانی در مورد واردات «مدیران خارجی» جنجال ساز شد. وی با یک مثال فوتبال اعلام کرد همانطور که برای مربی تیم ملی از خارجی ها بهره برداری می کنیم باید در مدیریت شهری هم از مدیران خارجی استفاده کنیم؛ چراکه مدیریت شهری کم از فوتبال نیست.

بعد از جنجالی که این حرف‌ها بوجود آورد موضوع بیماری و برادر و خواهری که عضو گروهک منافقین هستند بر سر زبان ها افتاد. از موضوع بیماری وی بگذری به مسئله خانواده پدری وی می رسیم که موضوعی امنیتی است. شاید همین مسئله سبب شد تا تاییده حکم وی با تاخیر صورت گیرد.

حاشیه دیگر حناچی حضور وی در مترو تهران بود. عکس‌هایی حرفه‌ای از حضور حناچی در مترو منتشر شد که با واکنش منفی کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد. بسیاری مطرح کردند که اگر وی با مترو رفت و آمد می کند چرا پیشتر عکس وی منتشر نشده و چرا عکاس خبری با خود به مترو برده است. البته خود حناچی مطرح کرد که این کار نمادین را به سبب الگوسازی سه شنبه‌های بدون خودرو انجام داده است.

به هر جهت شهر تهران امروز بیش از همه چیز نیازمند عملکرد درست و کار اجرایی است. این حواشی در کنار بی ثباتی مدیریتی مشکلات عمده ای را برای تهرانی ها به وجود آورده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 12 آذر 1397 ، کدخبر: 1433273 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین