پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۴۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
رئیس انجمن ندای معلولان کشور ضمن انتقاد از اعلام آمارهای متناقض درباره اشتغال معلولان، نرخ بیکاری در این جمعیت را حدود ۶۴ درصد عنوان کرد.

شعارسال:رئیس انجمن ندای معلولان کشور ضمن انتقاد از اعلام آمارهای متناقض درباره اشتغال معلولان، نرخ بیکاری در این جمعیت را حدود ۶۴ درصد عنوان کرد.

محمود کاری (رئیس انجمن ندای معلولان کشور)  به مناسبت روز معلولان درباره مشکلات و چالش‌هایی که این جمعیت همواره با آنها مواجه‌ هستند، گفت: انتظاری که در خصوص افراد دارای معلولیت وجود دارد، این است که مسئولان و سازمان‌های خدمت‌رسان مثل شهرداری‌ها حقوق آنها را رعایت کنند و متناسب با خدمات و امکاناتی که برای عموم مردم فراهم می‌کنند، برای معلولان نیز فراهم کنند تا آنها هم بتوانند از امکانات عمومی کشور استفاده کنند.

رئیس انجمن ندای معلولان کشور با بیان اینکه سرانه خدمت‌رسانی برای عموم مردم است و باید برای افراد دارای معلولیت هم لحاظ شود، گفت: موضوع مهم بحث دسترسی‌های افراد معلول به خدمات است و این امر میسر نمی‌شود، مگر اینکه دستگاه‌های اجرایی کشور قانون را رعایت کنند. قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در ماده ۲ فصل ۲ تمام سازمان‌ها را موظف کرده است تا از مناسب‌سازی‌ها حمایت کنند.

کاری در خصوص روند نامطلوبی که در این مدت برای معلولین پیش گرفته شده است گفت: متاسفانه روند مثبت و قابل قبولی در بحث مناسب‌سازی معابر طی ۲۰ سال اخیر در کشور نداشته‌ایم، از طرفی هم ما کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت را در سال ۸۸ پذیرفتیم و آن کنوانسیون هم تاکید فراوان بر رعایت حقوق معلولان از همه جهات دارد، اما آن بخش‌هایی که خیلی مهم است، بحث مناسب‌سازی، آموزش و اشتغال است. گرچه هر یک از اینها جای خودش را دارد، اما اصل قضیه این است که اگر محیط اجتماعی، محیط شهری، معابر و ساختمان‌های عمومی مثل دانشگاهها و مدارس پذیرای افراد دارای معلولیت نباشند، طبیعتا افراد معلول نمیتوانند برای آموزش اقدام کنند.

او با اشاره به اینکه سالانه ۶۰ هزار نفر به جمعیت معلولان کشور اضافه می‌شود، گفت: طبق آماری که پلیس و سازمان‌های مسئول می‌دهند، سالیانه حدود ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر تصادفات وسیله نقلیه دچار معلولیت می‌شوند. همچنین حدود ۱۶ الی ۱۷ هزار نفر سالانه بر اثر تصادفات کشته می‌شوند و بدون تردید سه برابر این آمار در تصادفات دچار معلولیت‌های دائمی می‌شوند و نیاز به خدمات دارند و باید تحت پوشش قرار بگیرند.

رئیس انجمن ندای معلولان کشور اضافه کرد: البته سازمان بهزیستی کشور خدماتی را به معلولان ارئه می‌دهد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما آنقدر که از تبلیغات روی معلولان استفاده می‌شود به آنها خدمات‌رسانی نمی‌شود.

وی با اشاره به آمارهای متناقضی که در خصوص اشتغال معلولان وجود دارد، گفت: همیشه یک سری آمارهای ضد و نقیض ارائه می‌شود، مثل آمار ایجاد شغل برای ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر که هر سال آن را عنوان می‌کنند. طبق این آمارها ما تصورمان این است که اگر قرار است، سالانه به حداقل ۲۰ هزار معلول شغل داده شود، پس در چهل سال اخیر ۸۰۰ هزار نفر از معلولان را شاغل کرده‌ایم و دیگر نباید معلول بیکار داشته باشیم. متاسفانه الان نرخ بیکاری در بین معلولان حدود ۵۵ تا ۶۴ درصد است، اما دائما آمار می‌دهند که بین ۴۰ تا ۵۰ هزار شغل ایجاد شده است، اما مشخص نیست که معنی ایجاد شغل دقیقا چیست؟

او افزود: نمی‌توان این آمار را به افرادی تعمیم داد که ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان وام گرفته‌اند و فکر کنند که با ارائه وام ۱۰ میلیونی برای آنها شغل ایجاد کرده‌اند. شغل پایدار باید دائمی باشد و زندگی معلولان را بچرخاند.

رئیس انجمن ندای معلولان کشور بیان کرد: سازمان‌هایی که مسئولیت فرهنگی کشور را به عهده دارند مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفاتر خدمات فرهنگی شهرداری‌ها باید در کنار کارهایی که انجام می‌دهند در راستای رعایت حقوق معلولان هم در جامعه فرهنگسازی کنند. به طور مثال در سیستم حمل و نقل عمومی، معلولان جایی ندارند.

کاری تصریح کرد: سازمان ملل متحد در آمارها اعلام کرده است که 10 درصد جمعیت هر کشور در حال توسعه زیر فشار معلولیت است، بنابراین معلولان ما نیاز به حمایت‌های جدی دارند، ضمن اینکه اصلا حمل و نقل شهری ما مناسب این افراد نیستند و مسئولان هم هیچ فکری نمی‌کنند.

کاری تاکید کرد: معلولان افرادی هستند که مالیات، عوارض نوسازی و خدمات پسماند می‌دهند و به طور کل تمام عوارض شهرداری را پرداخت می‌کنند، اما از حمل و نقل و امکاناتی که شهرداری ایجاد می‌کند، نمی‌توانند استفاده کنند. کارهای فرهنگی در این زمینه خیلی کم انجام شده و امیدواریم اقدامات جدی در این زمینه رخ دهد.

وی با اشاره به طرح ترافیک معلولان گفت: سال گذشته از طرف شورای پنجم برای طرح ترافیک افراد دارای معلولیت مبلغی بالغ بر یک میلیون و صد هزار تومان در نظر گرفته شد که این خیلی نارواست.

رئیس انجمن ندای معلولان کشور در پایان اظهار داشت: معلولانی هستند که از بیماری‌ رنج می‌برند و باید به آنها کمک شود که از خدمات طرح ترافیک استفاده کنند. مدیریت حمل و نقل استان تهران به ما قول داده این کار را پیگیری کند. در هر صورت باید به این افراد کمک شود تا زندگی‌شان بیش از این دچار اختلال نشود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار12آذر97 ، کدخبر: 698246، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین