پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
معاون پژوهشی توسعه موسسه تحقیقات آب و خاک گفت: بیش از ۷ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور دچار محدودیت هستند و تنها یک میلیون هکتار هیچ محدودیتی از نظر مسائلی مانند شوری ندارند.

شعارسال: معاون پژوهشی توسعه موسسه تحقیقات آب و خاک گفت: بیش از ۷ میلیون هکتار از اراضی آبی کشور دچار محدودیت هستند و تنها یک میلیون هکتار هیچ محدودیتی از نظر مسائلی مانند شوری ندارند.

 ناصر دوات گر ظهر امروز در همایش خاک اظهار داشت: دخالت های انسانی یکی از اصلی ترین عوامل موثر بر آلودگی خاک است و فشار بر منابع خاکی روز به روز به دلیل افزایش جمعیت و تولید محصول بیشتر می‌شود و سرانه اراضی برای تولید محصول به ازای هر فرد در حال کاهش است.

وی افزود: 8.5 میلیون هکتار اراضی قابل کشت در کشور داریم و بیش از 7 میلیون هکتار از اراضی آبی کشور دچار محدودیت هستند و تنها یک میلیون هکتار هیچ محدودیتی از نظر مسائلی مانند شوری ندارند.

معاون پژوهش و توسعه موسسه تحقیقات آب و خاک با بیان اینکه سالانه 3 هزار هکتار از اراضی اطراف 6 کلان شهر کشور تغییر پیدا می‌کنند، بیان کرد: تغییر کاربری اراضی، شوری خاک، پایین بودن مواد آلی و فرسایش خاک از مهمترین چالش های خاک در کشور هستند.

دوات گر ادامه داد: تکیه بر اراضی آبی برای تولید محصول در کشور در شرایطی است که می دانیم آب نداریم اما در دنیا عمده محصولات کشاورزی از اراضی دیم به دست می آید باید توجه بیشتر به سامانه های آبیاری تحت فشار شود اما این امر نیز باید با تکیه بر اصول و مسائل علمی در بحث ویژگی های خاک و رعایت تناسب اراضی باشد.

وی به تصویب لایحه جامع حفاظت خاک پس از 12 سال در این دولت اشاره و خاطرنشان کرد: راه اندازی پایگاه ملی منابع آب و خاک از دیگر اقدامات انجام شده این موسسه در راستای نگاه و استفاده صحیح از خاک است.

معاون پژوهش و توسعه موسسه تحقیقات آب و خاک با اشاره به انجام 8 میلیون هکتار مطالعات خاورشناسی در کشور، یادآور شد: تاکنون 41 هزار داده مکان داده نیز با هزینه ای بین 20 تا 30 میلیارد تومان در کشور جمع شده است.

دوات‌گر با بیان اینکه این موسسه در حال بررسی خاک‌ها از نظر آلودگی و منشا آنها در خاک است، تصریح کرد: ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مواد کودی و ثبت دفتر کنترل کیفی مواد کودی از دیگر اقدامات ما است در این دفتر همه کودهای وارداتی، تولیدی و توزیعی در کشور مورد آزمایش قرار می‌گیرند به گونه‌ای که در سال 94 که نخستین سال راه‌اندازی این دفتر بود 656 مورد کود تقلبی و امسال نیز گر چه تعداد کاهش یافته بود اما 144 مورد کود تقلبی شناسایی شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 13آذر 1397 ، کدخبر: 1890957،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
0
0
س.ح75
واقعا چطور میشه از این بحران بی ابی رهاشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین