پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۷۳۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
روز دانشجو که می‌شود دانشگاه‌های کشور رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند. ۱۶ آذر هر سال روز دانشجوهاست. جوانانی که پرسشگری، هیجان و مطالبه از مسئولان جزیی جدایی‌ناپذیر از ذات‌شان است. اما گویا فضای دانشگاه هم مثل بسیاری دیگر از شئونات جامعه امروز ایرانی کم کم به سمت تغییر و بی‌تفاوتی در حال حرکت است. دانشگاهی که پویا نباشد جامعه پویایی هم نخواهد ساخت.
شعار سال: روز دانشجو که می‌شود دانشگاه‌های کشور رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند. ۱۶ آذر هر سال روز دانشجوهاست. جوانانی که پرسشگری، هیجان و مطالبه از مسئولان جزیی جدایی‌ناپذیر از ذات‌شان است. اما گویا فضای دانشگاه هم مثل بسیاری دیگر از شئونات جامعه امروز ایرانی کم کم به سمت تغییر و بی‌تفاوتی در حال حرکت است. دانشگاهی که پویا نباشد جامعه پویایی هم نخواهد ساخت.

 از همان ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی با شلیک گلوله دولت کودتا محوطه دانشگاه تهران را با خون خود رنگین کردند فضای دانشگاهی کشور رنگ و بویی سیاسی‌تر به خود گرفت. شهادت این سه دانشجو که به دنبال یک فعالیت اعتراضی سیاسی در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا صورت گرفت گویی رسالت جدیدی را بر دوش دانشجویان ایرانی گذاشت و سرآغازی شد برای جنبش‌های مطالبه‌گر و معترض دانشجویی.

پس از آن ۱۶ آذر، توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع و مباحثه مخالفان حکومت پهلوی در خارج از ایران بود، روز دانشجو نامیده شد. دانشجویان هر سال در این روز اعتصاب‌های دانشجویی به راه می‌انداختند و این روز را به نمادی برای نشان دادن موجودیت و قدرت خود تبدیل کرده بودند.

روز دانشجوهای پویا و باشکوه از پی هم می‌آمدند و می‌رفتند و دانشجویان با آگاهی به این‌که تنها نباید در چنین روزی فعالیت سیاسی خود را بروز دهند دانشگاه‌های کشور را به یکی از داغ‌ترین اماکن برای مباحث سیاسی بدل ساختند. این روند تا پیروزی انقلاب با فراز و نشیب‌هایی ادامه داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دو سه سال اول به اوج خود رسید. با انقلاب فرهنگی چراغ دانشگاه‌ها برای مدتی خاموش شد و پس از آن شرایط زمانه کمی دانشگاه را از آن شور سیاسی دور کرد اما دوم خرداد ۷۶ باز به نقطه عطفی برای فعالیت جنبش دانشجویی تبدیل شد.

در هشت سال دولت سید محمد خاتمی دانشجویان ۱۶ آذرهای باشکوهی برگزار کردند که البته اوج آن در آخرین حضور رئیس دولت اصلاحات در دانشگاه تهران خلاصه شد. با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد فضای دانشگاه هم مانند تمام بخش‌های جامعه به سمت دوقطبی شدید و خطرناکی حرکت کرد. بعد از وقایع سال ۸۸ انگار دستی از پشت پرده تلاش کرد تا دانشگاه را از سیاسی بودن به سمت و سویی دیگر بکشاند.

تغییر نسل، فضای امنیتی، سرخوردگی عده‌ای از جوانان، مشکلات معیشتی و بسیاری از عوامل در ایجاد چنین فضایی موثر بودند. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی این امید وجود داشت که چنین فضایی بشکند، اما در اوج ناباوری دولت اعتدال هم چندان بدش نمی‌آمد به جای دانشجویان سیاسی و مطالبه‌گر، جوانانی طرفدار سرگرمی در دانشگاه‌ها حاضر باشند تا کمتر موی دماغ شوند.

چند سالی است که روز دانشجو که با یک کنش کاملا سیاسی شکل گرفته به جای آن که به محلی برای حضور سیاسیون و مباحث داغ و چالش‌برانگیز سیاسی در دانشگاه‌ها تبدیل شود به روزی سرگرم‌کننده و مفرح برای دانشجویان بدل شده و به جای نظریه‌پردازان و شخصیت‌های برجسته سیاسی شاهد حضور استندآپ‌کمدین‌ها و موزیسین‌های مختلف در دانشگاه‌ها هستیم. اتفاقی که ادامه روند آن جنبش به محاق رفته دانشجویی را عملا از صحنه سیاست ایرانی حذف خواهد کرد و نسلی بی‌تفاوت نسبت به مسائل سیاسی کشور به جامعه تحویل خواهد داد.

البته مسئولین دولتی و دانشگاهی دست کم در اظهار نظرهای خود وجود چنین سیاستی را کتمان کرده و می‌گویند دست دانشجویان را برای برگزاری مراسم مختلف در دانشگاه‌ها باز گذاشته‌اند.

در همین زمینه روز اول آذر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره اقدامات دولت برای رونق‌دادن به مراسمی که برای گرامیداشت ۱۶ آذر برگزار می‌شوند، با تاکید بر این‌که «شکل‌ دادن و احیانا فعال‌سازی دولتی فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها نه مقبول و نه مقدور است»، خاطرنشان کرد: از گذشته تاکنون همواره توصیه وزارت علوم به دانشگاه‌ها این بوده که حتما از برگزاری نشست‌های دانشجویی حمایت کنند و در چارچوب قوانین مقررات ویژه کنند تا مشکلی در برگزاری هر کدام از این برنامه‌ها که دارای مجوز و ضوابط قانونی هستند، ایجاد نشود.

طبیعتا زمانی مجوزی برای برگزاری برنامه دانشجویی صادر می‌شود همه موظف هستند که به آن احترام بگذارند، برنامه‌هایی که در فضای دانشگاهی و با حضور دانشجویان انجام می‌شود باید متناسب با جایگاه محیط علمی باشند و در این مراسم‌ها گفت‌وشنود و بحث‌های منطقی و انتقادات راهگشا مطرح شوند.

منصور غلامی درباره مواجهه برخی تشکل‌های دانشجویی که برای اخذ مجوز جهت برگزاری مراسمی با حضور فرد یا افرادی به مرجع صدور مجوز مراجعه می‌کنند، با بهانه‌هایی نظیر این‌که "فرد دعوت‌شده در لیست سیاه وزارت علوم قرار دارد و امکان صدور مجوز برای حضور این فرد فراهم نیست"، تصریح کرد: وزارت علوم هیچ لیست سیاهی برای حضور افراد در مراسم‌های سخنرانی و مناظره‌هایی که با حضور دانشجویان برگزار می‌شود، ندارد. آنچه که مسجل است این است که هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی که در دانشگاه‌ها معمولا به هیات سه‌نفره معروف است، اگر مجوزی برای برگزاری مراسمی صادر کند هیچ کس نباید معترض به این مجوز شود.

نکته جالب اینجاست که مسئولان نبود رغبت در میان دانشجویان را به عنوان عامل سیاسی نبودن فضای دانشگاه می‌دانند. در همین زمینه رییس دانشگاه علامه طباطبایی درباره این اتفاق با بیان اینکه رغبتی برای انجام فعالیت‌های سیاسی از سوی دانشجویان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی که در هیات نظارت مجوز می‌گیرند، برگزار نمی‌شوند.

حسین سلیمی با تشریح سیاست دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص فعالیت‌های سیاسی دانشجویان، عنوان کرد: در این خصوص دو اصل مهم مطرح است. اول این است که کارکرد اصلی دانشگاه و دانشجویان فعالیت سیاسی نیست، برخی افراد به‌طور کلی مسئولیت و شرایط دانشگاه را با نحوه‌ فعالیت‌های سیاسی ارزیابی می‌کنند  و مهم‌ترین ملاک آنها انجام این نوع فعالیت‌ها است. این در حالی است که عمده‌ترین کار و رسالت دانشگاه، آموزش، پژوهش و فعالیت علمی است و در کنار آن می‌بایست نسبت به موضوعات سیاسی نیز غافل نباشند. این دو گزاره که دانشگاه‌ها باید فضای سازنده‌ سیاسی داشته باشند و کار اصلی آنها سیاست‌ورزی است با یکدیگر مترادف و هم‌معنی نیستند به همین دلیل ما معتقدیم که دانشگاه به لحاظ سیاسی باید بسیار فعال، شاداب و روشنگر باشد، ولی کارکرد اصلی آن سیاسی نیست و فعالیت سیاسی نباید کارکرد و رسالت اصلی آن که کمک به حل مسائل جامعه و تربیت دانشجویان است را تحت تاثیر خود قرار دهد. بنابراین ما در درجه اول به دنبال این هستیم که فضای دانشگاه‌ها باز، پرنشاط و سازنده‌ به لحاظ سیاسی باشد، اما در عین حال کشمکش‌های سیاسی تبدیل به وجه قالب در دانشگاه نشود. خوشبختانه دانشگاه علامه در همین مسیر حرکت کرده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این‌که «در میان دانشجویان تمایل لازم برای انجام فعالیت‌های سیاسی وجود ندارد»، خاطر نشان کرد: تقریبا با قریب به اتفاق درخواست‌های تشکل‌های مختلف دانشجویی برای برگزاری برنامه‌ها در این دانشگاه موافقت صورت گرفته و مجوزهای لازم نیز صادر شده است. البته در شرایط فعلی رغبت کمتری نسبت به انجام فعالیت‌های سیاسی در جو دانشجویان وجود دارد و کمتر از نیمی از مجوزهایی که به تشکل‌های دانشجویی داده می‌شود به برنامه‌های اجرائی منتهی می‌شوند؛ یعنی در مجموع حدود ۶۰  تا ۷۰ درصد برنامه‌هایی که در هیات نظارت مجوز می‌گیرند، برگزار نمی‌شوند.ما در دانشگاه علامه طباطبایی به دنبال این هستیم که دانشجویانی که تمایل به فعالیت‌ سیاسی دارند بتوانند در محیطی آرام‌تر و شاداب‌تر فعالیت‌های خود را پیگیری کنند. البته مقداری مراقبت‌های لازم در انجام فعالیت‌های تنش‌زائی که ممکن است در نهایت امنیت شخصی دانشجویان را به خطر بیاندازد باید به کار گرفته شود و در این زمینه دانشجویان نیازمند مراقبت و حمایت هستند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص علل بی‌رغبتی دانشجویان برای انجام فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه‌ها گفت: این موضوع یک بحث مفصل است، ولی به نظر می‌رسد یک نوع خاصی از فعالیت‌های سیاسی در فضای اجتماعی دوران خود را طی کرده است و بیان موضوعات سیاسی به صورت احساسی و بحران‌آمیز در عرصه‌های اجتماعی جوامع خواهان زیادی ندارد؛ چه بسا ورود جامعه به شرایط پس از انقلاب اطلاعات و ارتباطات بر روی این موضوع تاثیر گذاشته است و البته مشکلات اجتماعی و عمومی جامعه نیز بر این موضوع تاثیرگذار بوده است. نگرانی از آینده شغلی در شرایط فعلی دانشجویان را وادار می‌کند که به دنبال یادگیری مهارت‌های بیشتر باشند و این موضوع در بی‌رغبتی دانشجویان برای حضور فعالیت‌های سیاسی تاثیرگذار بوده است. البته ممکن است نگرانی از آزادی بیان نیز از دیگر عوامل تاثیر باشد، اما تجربه نشان داده است اگر خط قرمزهای هر جامعه در فعالیت‌های سیاسی رعایت شود، مشکلی برای کسی در این زمینه ایجاد نمی‌شود. تجربه نشان داده است که وقتی پاره‌ای از خط قرمزها در فعالیت‌های سیاسی دانشجویان شکسته می‌شود، ماجرا از دست مدیریت دانشگاه خارج و به دست نهادهای دیگر افتاده و  مشکلاتی را در آینده ایجاد می کند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم ششم آذر با تاکید بر اینکه محدودیتی برای فعالیت دانشجویان در "روز دانشجو" نداریم، گفت: هیچ حد و مرز و خطوط قرمزی برای برگزاری برنامه‌های روز دانشجو در این دانشگاه وجود ندارد و دانشجویان با رعایت قوانین کشور و دانشگاه می‌توانند برنامه‌های خود را برگزار کنند.

سید علی جواد موسوی با این مطلب، ایجاد فضای بانشاط و به دور از استرس برای دانشجویان را یکی از سیاست‌های اصلی در عرصه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران دانست و اظهار کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در راستای تامین این فضا نشست‌های زیادی بین مسئولان دانشگاه و دانشجویان برگزار می‌شود و تعامل دوسویه‌ای با دانشجویان وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که «در برنامه‌های روز دانشجو دنبال ایجاد فضایی شاد و بانشاط برای دانشجویان هستیم»، تصریح کرد: خوشبختانه این فضا در دانشگاه تا حدودی ایجاد شده است و انتظار داریم دانشجویان نیز برنامه‌های مناسبتی خود نظیر روز دانشجو را با شور و نشاط بیشتری برگزار کنند و هیچ مانع و محدودیتی برای شکل‌گیری این فضا در دانشگاه علوم پزشکی ایران از سوی مسئولان وجود ندارد. یکی از خواسته‌های ما از دانشجویان این است که بدون هیچ ترس و دلهره‌ای می‌توانند از مسئولان دانشگاه انتقاد سازنده کنند و خواسته‌های خود را بیان کنند.

اظهارات مسئولان توپ را در زمین دانشجویان می‌اندازد؛ چرا که مدعی هستند فضا برای دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های سیاسی باز است هر چند مشخص نیست منظور این مسئولان از فضای مفرح و شاد همان استندآپ کمدی و رقص و آواز است یا فضای باز سیاسی که منجر به نشاط می‌شود.

در همین رابطه معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پنجم آذر با تاکید بر اینکه فضای نشاط در دانشگاه‌ها ایجاد نمی‌شود مگر اینکه آزادی‌های مشروع دانشجویان را به رسمیت بشناسیم، گفت: متاسفانه برخی دانشجویان دنباله‌رو جریانات بیرون از دانشگاه هستند که به نظر من باید کاری کنیم که جریانات بیرون از دانشجویان ما تاثیر بگیرند، در واقع ما باید هویت خود را داشته باشیم و بدانیم می‌شود با یکدیگر هم نظر نبود، اما احترام یکدیگر را رعایت کرد و با مخالف خود با متانت و منطقی رفتار کنیم.

مجید سرسنگی با تاکید بر اینکه هیچ خطوط قرمزی برای برگزاری برنامه ۱۶ آذر دانشگاه تهران وجود ندارد، اظهار کرد: تنها خطوط قرمز ما قانون جمهوی اسلامی است که اگر دانشجویان این موارد را رعایت کنند، با درخواست‌های آن‌ها موافقت خواهیم کرد. فقط باید به قوانین کشور و دانشگاه توجه کنند.

وی همچنین با بیان اینکه هیچ محدودیت‌ها و موانعی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در موضوعات قابل بحث در این کرسی‌ها در دانشگاه تهران وجود ندارد، اظهار کرد: تا به حال من ندیده‌ام موضوعی را از سوی دانشجویان برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی مطرح شود، اما دانشگاه با آن موضوع مخالفت کند. من تصور می‌کنم بخشی از محدودیت‌ها و نگرانی‌ها به خودسانسوری دانشجویان مرتبط می‌شوند و آنها خودشان یک موضوعی را خط قرمز عنوان می‌کنند و بعد سراغ آن موضوع نمی‌روند، اما به طور کلی ما تجربه‌ای در دانشگاه نداشتیم که تشکل‌های دانشجویی برنامه‌ای با موضوعات مختلف برگزار کنند اما دانشگاه با آن مخالفت نماید.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دانشجویان در برگزاری برنامه‌های مختلف دانشجویی قبل از هر چیزی به هویت دانشگاهی خود توجه کنند و نشان بدهند در هر موردی دانشگاهی هستند و رفتارهای آنها کاملا دانشگاهی یعنی منطقی، ‌ مستدل و به دور از هیجانات کاذب باشند و از هیجانات بیرونی تاثیر نپذیرند، بلکه تاثیرگذار باشند.

سرسنگی در ادامه با تاکید بر اینکه دانشجویان باید به مسائل جامعه خود حساس باشند، گفت: موضوعات جامعه برای دانشجویان و دانشگاهیان باید مهم باشد، همچنان که در بحث کارگران هفت‌تپه برنامه‌ای از سوی دانشجویان برگزار شد که مجوز آن در طول یک شب صادر شد. بنابراین برای ما مهم است که دانشجویان در خصوص مسائل مبتلا به جامعه حساس باشند و آن را نقد کنند. بنابراین ما نه تنها مخالف این نوع اقدامات دانشجویان نیستیم، ‌ بلکه آن‌ها را نیز تشویق می‌کنیم تا به نقد قدرت، مدیران، حکومت و غیره بپردازند تا از درون این نقدها مسائل کشور به سامان شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران همچنین خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم در فضای دانشگاه باید نشاط و سرزندگی وجود داشته باشد و این امر حاصل نمی‌شود مگر اینکه آزادی‌های مشروع دانشجویان را به رسمیت بشناسیم و کمک کنیم این آزادی‌ها در دانشگاه‌ جلوه حقیقی به خود بگیرد.

سرسنگی همچنین در هفتم آذر و در نشست خبری به مناسبت تشریح برنامه‌های دانشگاه تهران در ۱۶ آذر، با اشاره به حضور بسیار کمرنگ مسئولان کشوری اعم از رؤسای قوه قضائیه و مقننه در دانشگاه و میان دانشجویان، اظهار کرد: مسئولان به جای فعالیت در فضای مجازی بهتر است در بین دانشجویان حاضر شوند و با تعامل مستقیم با آنها بسیاری از سوءتفاهم‌های فعلی را رفع کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران بر ضرورت حضور رؤسای قوا اعم از قوه قضائیه و قوه مقننه به همراه سایر مسئولان نظیر وزراء، معاونین رئیس‌جمهور و ... در دانشگاه‌ها به مناسبت روز دانشجو تاکید کرد و گفت: ما امسال پیگیر بودیم تا رئیس قوه قضائیه و مقننه در روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور پیدا کنند که متاسفانه پاسخی دریافت نشده است؛ اما دانشگاه تهران این آمادگی را دارد که در صورت حضور این مسئولان زمینه‌های لازم را برای استقبال فراهم کند. ما توقع داریم که مسئولان کشوری و نظام با حضور در دانشگاه و تعامل مستقیم با دانشجویان آنها را در جریان سیاست‌ها و برنامه‌های خود قرار دهند تا از این طریق بسیاری از سوءتفاهم‌ها کمتر شود. متاسفانه ما عادت کرده‌ایم که از طریق فضای مجازی حرف بزنیم، اما بهتر است مسئولین به جای اینکه برای نوشتن پیام‌های مجازی وقت صرف کنند، در دانشگاه حضور پیدا کنند؛ چرا که در حال حاضر حضور مسئولان در بین دانشجویان و دانشگاهیان بسیار کمتر است و پاسخی به دعوت تشکل‌های دانشجویی در این زمینه داده نمی‌شود.

حاضر نشدن بسیاری از مسئولان رده بالا در فضای دانشگاه که سرسنگی به آن اشاره دارد می‌تواند یکی از دلایل غیرسیاسی شدن فضای دانشگاه‌ها و نبود رغبت در میان دانشجویان برای برگزاری برنامه‌های سیاسی باشد.

درباره فضای دانشگاه‌ها در روز دانشجو معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در اول آذر در اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی با تاکید بر اینکه مراسم روز دانشجو را غیرسیاسی نکنید و برگزاری برنامه‌های این روز بر عهده دانشجویان است، تاکید کرد: نمی‌خواهیم روز دانشجوی دولتی برگزار کنیم، ما یک برنامه رسمی و ملی برای این مراسم داریم که همان کفایت می‌کند، مابقی را خود دانشجوها برگزار کنند.

محمد رضا فراهانی با اشاره به اهمیت سیاسی برگزار کردن مراسم‌های ویژه این روز عنوان کرد: برخی اوقات دانشگاه‌ها اقداماتی کرده‌اند که خلاف سیاست‌های وزارتخانه بوده است، مثلا در این روز مراسم جشن و شادی و موسیقی همراه با استندآپ کمدی برگزار کرده‌اند؛ تاکید می‌کنم برنامه‌های متفرقه خودتان را به نام ۱۶ آذر و در این ایام برگزار نکنید، این روز سیاسی است و این نوع برگزاری مراسم‌های روز دانشجو در واقع ماهیت اصلی این روز به حاشیه می‌رود. از طرفی برخی دانشگاه‌ها برای برگزاری مراسم‌های این روز برای تشکل‌ها شرط و شروط می‌گذارند و آنها را مجبور می‌کنند یا یک مراسم مشترک برگزار کنند، یا یک سال در میان به نوبت مراسم برگزار کنند و این روش صحیح نیست.

معاون وزیر بهداشت در ادامه خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: تشکل‌ها حق دارند از شما درخواست مجوز برای برگزاری مراسم کنند و شما هم موافقت کنید. اما شیوه اجرای مراسم با خودشان است و تشکل‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند مراسم اشتراکی برگزار کنند یا مناظره بگذارند. اینکه شما اجباری برای آنها در نظر بگیرید عقلانی نیست و از نظر ما هم قابل قبول نیست. هر تشکلی برای برگزاری برنامه مجوز می‌خواهد به آنها بدهید.  یک زمانی برخی معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی به صورت سازمان‌یافته در تدارک این بودند که روز دانشجو سیاسی برگزار نشود. اما اگر تشکلی تصمیم داشت در کنار برنامه‌ای که برای گرامیداشت این روز برگزار می‌کند، جشنی هم بگیرد، کار درست این است که برخورد ارشادی داشته باشید و به دانشجویان یادآوری کنید که این روز سیاسی است و عده‌ای شهید شده‌اند و در تاریخ کشور ما جایگاه ویژه‌ و شأنیت دارند. با این حال اگر تشکلی پافشاری کرد که در مراسم موسیقی داشته باشد، دخالت نکنید. نقش شما در حد راهنمایی باشد، اجبار نکنید. من اصولا با اجبار مخالفم. بعد قالب این روز سیاسی و جنبش دانشجویی است اگر اصل مطلب در برنامه‌ها وجود نداشته باشد یک کاریکاتور شکل می‌گیرد اما اگر در کنار برنامه‌های اصلی روز دانشجو، تقدیری هم از دانشجویان نمونه یا برگزیده هر حوزه‌ای صورت گرفت اشکالی ندارد.  

فراهانی با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها، شورای تامین استان اعلام کرده که مجوز برگزاری مراسم روز دانشجو باید از سوی این نهاد صادر شود، تصریح کرد: یکی از مسائلی که در برگزاری مراسم ۱۶ آذر مطرح می‌شود این است که در مقابل فشارهای بیرونی دانشگاه بایستیم. شورای تامین باید در جریان موضوع باشد تا امنیت فرد سخنران را در خارج دانشگاه تامین کند، مابقی ماجرا به آنها ربطی ندارد. از طرفی ممکن است شورای تامین اعلام کند که ما با این فرد مشکلی نداریم اما نمی‌توانیم امنیت‌اش را تامین کنیم، در این صورت باید با شورا همکاری کنید. بنابراین تنها مدخل ورود شورای تامین به این مساله این است که در جریان باشند و امنیت مهمان دانشگاه را تامین کنند اما به آنها ارتباطی ندارد که بخواهند در انتخاب فرد دخالت کنند.  

معاون وزیر همچنین درباره استعلام گرفتن از حراست برای صدور مجوز سخنرانی نیز توضیح داد: اینکه هیات نظارت بر تشکل‌ها برای هر سخنرانی از حراست استعلام کند یعنی من قدرت درک سیاسی ندارم و سیاسیون کشور را نمی‌شناسیم و این کسر شأن دانشگاه است. البته استعلام گرفتن از حراست لزوما بد نیست، حراست از خود ماست اما اینکه نماینده وزیر و اعضای هیات نظارت در نظر گرفته نشوند در شأن مسئولان دانشگاه نیست. استعلام زمانی باید انجام شود که سخنران فرد شناخته شده‌ای نباشد.

فراهانی درباره برنامه‌های روز دانشجو تاکید کرد: وقتی مجور برگزاری یک برنامه را صادر کردید، پای آن برنامه بایستید و آن را لغو نکنید. امیدواریم امسال تعداد برنامه‌های لغو شده ۱۶ آذر در دانشگاه‌های ما به صفر برسد.

این اظهارات مسئولان دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد که آن‌ها دست کم روی کاغذ هم که شده با فضای سیاسی دانشگاه به‌خصوص در روز دانشجو مشکلی ندارند و حتی برگزاری مراسم غیرسیاسی را تقبیح می‌کنند اما از سوی دیگر برخی اخبار مبنی بر لغو بعضی از برنامه‌های سیاسی دانشگاه‌ها این رویکرد را به چالش می‌کشد. مثل لغو مناظره احمد زیدآبادی و صادق زیباکلام درباره کارنامه و آینده اصلاح‌طلبی در دانشگاه امیرکبیر که قرار بود توسط مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برگزار شود اما به نوشته زیدآبادی در کانال تلگرامی‌اش به دلیل محرز نشدن عدم ممنوعیت قضایی زیدآبادی از سوی مسئولان دانشگاه این مناظره لغو شده و مسئول مربوطه این دانشگاه که پیشتر مجوز برنامه را صادر کرده بود گفته که از همه طرف تحت فشار است و موضوع ممنوعیت مادام‌العمر زیدآبادی از هر نوع سخنرانی و فعالیت سیاسی را پیش کشیده است.

به هر روی حال که مسئولان دانشگاه‌ها خود را از غیرسیاسی کردن فضای دانشگاه در روز دانشجو مبرا می‌دانند و حتی بر فضای سیاسی تاکید دارند این دانشجویان هستند که می‌توانند با برگزاری مناظره‌ها و سخنرانی‌های داغ سیاسی با دعوت از شخصیت‌های برجسته نشان دهند که فضای سیاسی دانشگاه همچنان زنده و پویاست و از طرفی با استقبال نکردن از برنامه‌های مثل استندآپ‌کمدی و و جشن و شادی و موسیقی که می‌تواند در مناسبت‌های بهتری صورت گیرد روز دانشجو را برای خود نگهدارند و از طرفی باید به برخی‌ها که می‌خواهند روز دانشجو را از ماهیت واقعی خود به مراسمی سبک تبدیل کنند باید گفت که بگذارید یک روز دانشجو برای دانشجویان بماند!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: 14 آذر 1397، کدخبر: 97091306022 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین