پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۷۷۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
اخیرا رسانه اسرائیلی به نقل از منابع اطلاعاتی غرب نوشته بود ایران از یمن به عنوان مکانی برای آزمایش پهپاد‌های خود استفاده کرده و آن‌ها را در اختیار انصارالله برای مبارزه با ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی قرار داده است.
شعارسال: خروج یکجانبه آمریکا از برجام و آغاز دور دوم تحریم‌ها علیه ایران و پیش آمدن مواردی همچون بستن تنگه هرمز باعث شد برخی کارشناسان احتمال رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا را بدهند. در این میان اسرائیل نیز پس از لغو برجام در تلاش است اطلاعاتی منتشر کند که به احتمال رویارویی نظامی میان ایران و آمریکا را بیش از گذشته به واقعیت نزدیک کند. ادعاهایی همچون کشف تورقوزآباد و ساخت پنج بمب اتمی در ایران بخشی از همین سناریو بودند.

پایگاه خبری آی ۲۴ رژیم صهیونیستی اخیرا به نقل از منابع اطلاعاتی غرب نوشته بود ایران از یمن به عنوان مکانی برای آزمایش پهپاد‌های خود استفاده کرده و آن‌ها را در اختیار انصارالله برای مبارزه با ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی قرار داده است.

اسپوتنیک با چند کارشناس درباره دلیل ترس اسرائیل و آمریکا از پهپاد‌های ایران گفت‌وگو کرده است. این رسانه روسی در یادداشت خود با دو تن از کارشناسان درباره فناوری‌های جدیدی که ایران در این زمینه مورد بهره‌برداری قرار داده و اقداماتی که کشور‌های دیگر برای جلوگیری از آزمایش این پهپاد‌ها توسط ایران در یمن می‌توانند انجام دهند، گفت‌وگو کرده است.

بوریس دالگوف پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات اسلامی و عربی در آکادمی علمی روسی گفته یادداشت رسانه اسرائیلی چیزی به جز پروپاگاندا علیه ایران نیست و عربستان، آمریکا و اسرائیل از این روش‌ها برای افزایش فشار علیه ایران استفاده می‌کنند.

او همچنین خاطرنشان کرده که پهپاد‌های ایران بر اساس نمونه پهپاد آمریکایی‌ای که پیش‌تر توسط ایران سرنگون شده بود ساخته شده و نمی‌تواند با فناوری‌های پیشرفته پهپاد‌های آمریکایی و اسرائیلی که در اختیار عربستانی‌ها قرار می‌گیرد مقایسه شود. در واقع ایران ابزار‌ها و تجهیزاتی را در اختیار دارد که نه جدید است نه تهدید جدی. این‌ها سلاح‌های جدیدی نیست و بسیاری از کشور‌ها این سلاح‌ها را در اختیار دارند در نتیجه یادداشت آی ۲۴ چیزی بیش از پروپاگاندا علیه ایران نیست.

علیرضا اکبری معاون سابق وزیر دفاع و تحلیلگر امور نظامی در ایران گفته این یادداشت ماهیت تبلیغاتی داشته است. به گفته اکبری این بخشی از جنگ ترکیبی علیه ایران است که توسط عربستان و اسرائیل هدایت می‌شود.

معاون سابق وزیر دفاع همچنین گفته پهپاد‌ها نقش مهمی در درگیری‌های یمن بازی نمی‌کنند بنابراین رسانه اسرائیلی آی ۲۴ می‌خواسته چنین چیزی را القا کند و دلایلی هم داشته است.

یمن می‌تواند از سوپرمارکت‌های اروپا پهپاد بخرد، نیازی به تجهیزات ایران نیست

او دلیل بی اساس بودن ادعای رسانه اسرائیلی برای القای قدرت پهپاد‌های ایرانی در درگیری‌های یمن را برشمرده و گفته اولین دلیل اینکه با توجه به ماهیت درگیری در یمن، شورشی‌های یمن نیازی به پهپاد ندارند بلکه نیازمند داده‌های اطلاعاتی در مورد حرکت گروه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی هستند. از سوی دیگر، حتی اگر به پهپاد نیاز داشته باشند، می‌توانند از هر سوپرمارکتی در اروپا بخرند. پهپاد‌هایی که در سوپرمارکت‌های اروپایی به فروش می‌رسد برای عکس و فیلمبرداری بسیار مناسب است.

او همچنین تاکید کرده که پهپاد‌های ایرانی بر اساس نمونه امریکایی که پنج سال پیش به دست ایران افتاده ساخته می‌شوند. در نتیجه این خبر بزرگنمایی و سناریوی اسرائیلی‌ها و سعودی‌هاست که می‌خواهند چهره جنگ در یمن را تغییر دهند. اما آیا عربستان با حمایت اسرائیل و آمریکا بیشتر از سایر طرف‌های درگیری در یمن خسارت دیده است؟ نه! صحبت از این پهپاد‌ها برای سرپوش گذاشتن بر فاجعه بشری ایست که عربستان در یمن ایجاد کرده است.

به گزارش رویداد۲۴، اسرائیل در حال حاضر در وضعیت آسیب‌پذیری قرار گرفته و حتی حماس که تعداد انگشت‌شماری موشک در اختیار دارد نیز تهدیدی برای موجودیتش به حساب می‌آید. عربستان سعودی که در منجلاب جنگ یمن گیر کرده، نگران است که مجبور شود هر لحظه بدون به دست آوردن یک پیروزی روشن و با یک شکست از این جنگ خارج شود.

آمریکا قادر است یک جنگ منطقه‌ای تمام عیار به راه بیاندازد؛ اما این کار را نمی‌کند چرا که وضعیت ترامپ در ایالات متحده وضعیت باثباتی نیست. ترامپ در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، تحت فشار افکار عمومی آمریکایی‌هاست. از طرفی وعده های انتخاباتی او برای متوقف کردن درگیری‌های نظامی برون مرزی که بار مالی سنگینی بر دوش مالیات دهندگان آمریکایی قرار داده، نیز مانع از آغاز چنین جنگی توسط آمریکا خواهد شد.

در چنین وضعیتی، شاهد بزرگنمایی توان نظامی ایران، از قدرت پهپادها تا موشک‌های ایرانی هستیم. در روزهای اخیر کمپینی علیه یک آزمایش موشکی نا معلوم توسط ایران در محافل غربی به راه افتاده که البته راه خود را به نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز باز کرده است.

این گونه کمپین‌ها علاوه بر سرپوش گذاشتن بر شکست رقبای ایران در سیاست‌های منطقه‌ای‌شان، قادر است غربی‌هایی که در حال حاضر بر سر سرنوشت توافق هسته ‌ی با آمریکا اختلاف نظر دارند را بر سر یک موضوع مشترک، یعنی ماجراجویی‌های ایران در منطقه، دور یک میز جمع کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 14 آذر 1397 ، کدخبر: 157218 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین