پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
در روزهای گذشته، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تلاش کردند با توسل به ایران هراسی موج خبری هماهنگی را علیه برنامه موشکی کشورمان که دفاعی و متعارف است بوجود آورند که شب گذشته نشست پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشکی اخیر ایران برگزار شد.
شعارسال: چند روز قبل مایک پمئو، وزیر خارجه آمریکا در راستای سیاست ایران هراسی و ایجاد اجماع مدعی شد تهران آزمایش موشک بالستیک جدیدی انجام داده که می تواند کلاهک هسته‌ای حمل کند و بخشی از اروپا نیز تحت الشعاع قرار دهد و به همین خاطر این مسئله نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت به حساب می آید.

دیروز نیز برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا از کشورهای اروپا خواست ایران را بدلیل برنامه موشک‌های بالستیک مورد تحریم های شدید قرار دهند. بعد از موضع گیری مقامات آمریکایی، کشورهای اروپایی نیز وارد میدان شدند و به تبعیت از واشنگتن ایران را محکوم کردند.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با رویترز و پس از دیدار با مقامات اروپایی در بروکسل، گفت: ما خواهان آن هستیم که شاهد تصویب تحریم‌هایی از سوی اتحادیه اروپا علیه نهادها و شخصیت‌هایی باشیم که آزمایش و توسعه برنامه موشکی ایران را تسهیل می‌بخشند و آزمایش‌های ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل بوده که در توافق هسته‌ای تثبیت شده و وی خواستار توقف تمامی فعالیت‌های موشک‌های شد.

پس از اظهارات مقامات آمریکایی، فرانسه، آزمایش موشک میان‌برد را اقدامی تحریک‌آمیز و برهم زننده ثبات دانست. انگلیس نیز ضمن ابراز نگرانی، اقدام ایران را تحریک‌آمیز و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ خواند. آلمان هم آزمایش‌ موشکی را محکوم کرد. این کشورها روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت خواستار نشست این شورا درباره ادعاهای مربوط به انجام آزمایش موشکی توسط ایران شده‌اند.

این در حالی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران خواسته، موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. کشومان نیز اعلام کرده بود که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

محمدجواد ظریف، در پاسخ به این ادعاها عنوان کرده واشنگتن به قطعنامه ای اشاره کرده که خود آن را نقض و دیگران را نیز به زیرپاگذاشتن آن تشویق کرده است.

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح نیز گفته آزمایش موشکی برای دفاع و در راستای بازدارندگی است و ادامه پیدا خواهد کرد.

اما سیاست آمریکا از تهدید جلوه دادن برنامه های دفاعی ایران برای ترساندن اروپایی ها، به شکست کشاندن مذاکرات برای حفظ برجام و ادامه فروش میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای عربی است. احتمالاً سرپوش گذاشتن بر جنایت های محمد بن سلمان در استانبول و جنگ یمن نیز از دیگر اهداف موضع گیری های جدید مقامات آمریکایی است.

در این بین هدف اصلی از بین بردن قدرت بازدارندگی و مولفه های اقتدار ایران در راستای پیش بردن اهداف آمریکا در قبال نظام جمهوری اسلامی است. در واقع بعد از برنامه هسته ای، آمریکا و متحدانش بر برنامه موشکی و نفوذ منطقه ای ایران تاکید دارند تا ظرفیت ها و موجودیت جمهوری اسلامی را به چالش بکشند.

این در حالی است که در خاورمیانه، رژیم صهیونیستی بسیاری از قواعد و معاهدات بین المللی را نادیده می گیرد و به اقسام تسلیحات غیرمتعارف و بمب هسته ای مجهز است اما هیچ گاه نه تنها مورد اعتراض کشورهای غربی قرار نگرفته بلکه توسط خود آنها تامین شده است. همچنین اروپایی ها و آمریکا، منطقه را به زرادخانه فروش سلاح ها خود تبدیل کرده اند. در حال حاضر نیز بعد از گذشت حدود چهارسال از شروع تجاوز عربستان به یمن که با کمک های لجستیکی کشورهای غربی انجام شده، اقدام جدی برای اتمام آن صورت نمی گیرد.

در این بین دستاویزهایی که در قطعنامه ۲۲۳۱ توسط دموکرات ها یعنی اوباما و جان کری قرار داده شده به عنوان مستمسک و بهانه آمریکایی ها عمل می کند.

ایران همیشه در مقابل ادعاهای مقامات غربی عنوان کرده آزمایش های موشکی در تعارض با قطعنامه 2231 نیست، آزمایش در راستای برنامه های دفاعی ایران است، موشک هایی که آزمایش شده اند برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند، ایران هیچ برنامه تسلیحاتی هسته ای ندارد و البته برنامه هسته ای هم به طور کامل تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

به گزارش الف، بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس با رایزنی های متعدد در پی برقراری سازوکاری برای منتفع شدن ایران از مزایای برجام هستند و قرار بوده کانال ویژه مالی بین طرفین ایجاد شود که تا کنون عملیاتی نشده است. یکی از دلایل عدم وقوع چنین اتفاقی، تعلل اروپایی ها بدلیل واهمه از مجازات های احتمالی آمریکا است. به نظر می رسد اروپا در راستای ابراز پرستیژ و استقلال، بیشتر از آن که در پی اقدام عملی باشند به فکر انجام اقدامات نمایشی تا زمان به پایان آمدن دوران ریاست جمهوری ترامپ می باشند.

*برگزاری نشست پشت در‌های بسته به درخواست اروپایی‌ها

براساس این گزارش شب گذشته نشست پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل درباره آزمایش موشک بالستیک میان برد ایران برگزار شد که آمریکا، انگلیس و فرانسه مدعی هستند که ایران محدودیت‌های سازمان ملل درباره برنامه موشکی خود را نقض کرده است.

"کارن پیرس" نماینده انگلیس در سازمان ملل که یکی از کشورهایی بود که خواستار نشست شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران بود، گفت: هیچ دلیل مشروعی وجود ندارد که چرا ایران باید این قطعنامه را نقض کند. اگر شما می‌خواهید به جامعه بین‌الملل نشان دهید که یک عضو مسئول بوده و واقعا خواستار صلح و امنیت منطقه‌ای هستید، این موشک‌هایی نیستند که شما می‌توانید آزمایش و پرتاب کنید.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان نیز، در واکنش به نشست شورای امنیت با موضوع آزمایش موشکی ایران و قطعنامه2231 طی بیانیه ای اعلام کرد : معرفی برنامه موشکی ایران به عنوان اقدامی ناسازگار با قطعنامه مذکور یا تهدیدی منطقه ای، سیاستی فریبکارانه و خصمانه از طرف آمریکاست. در این بیانیه آمده است آمریکا به رغم معرفی خود به عنوان یک کشور قانونمدار و حافظ حاکمیت قانون در سطح بین المللی، به صورت تناقض آمیزی «دکترین خروج از سازمان ها و موافقتنامه های بین المللی» را در پیش گرفته است. و خروج غیرقانونی از برجام که طی قطعنامه 2231 تایید شده بود، فقط یک نمونه است. آمریکا نه تنها آشکارا همه کشورها را مجبور به نقض قطعنامه 2231 می کند، بلکه آنها را تهدید می‌نماید که در صورت اجرای آن مجازات خواهند شد.

پیشتر بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاها در این باره که آزمایش‌های موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است، گفته بود: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می‌شود. هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

رویترز نیز در این مورد گزارش داد: بعد از اظهارات ضد ایرانی برایان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران، دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که اجماع بر سر تحریم ایران به‌دلیل برنامه موشکی دشوار اما محتمل است. دیپلمات‌های اروپایی گفتند که با گذشت بیش از یک سال از مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران، موضع تهران اما محکم و استوار بوده و تاکید کرده که برنامه موشکی بالستیک آن دفاعی است و قابل مذاکره هم نیست.

به نوشته رویترز، موضع ایران، اروپایی‌ها را مستاصل و فرسوده کرده است. فرانسه به نوبه خود با ابراز تاسف از سرعت توسعه و ترویج موشک‌های ایران، از تهران خواسته تا باب مذاکره درباره برنامه موشکی‌اش را باز کند.آنها اما تاکید می‌کنند که فعلا نتایج قاطعی برای تحریم ایران در موضوع موشکی به‌دست نیاورده‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 12 آذر 1397 ، کدخبر: 3970912194 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین