پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۹۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
رضایی معتقد است: اگر نظارت در شبکه‌های اجتماعی به صنف خودشان واگذار شود قابل اعتمادتر است و دیگر کسی به این موضوع، نگاه امنیتی نمی‌کند.برخی کاربران به طنز گفته بودند هرکس بعد از تصویب قانون، بدون مجوز گروه فامیلی در تلگرام بزنند، بازداشت خواهد شد. این سخن هرچند شوخی است، اما حقیقت آن است که نگاه مردم به تصمیم‌های خلق الساعه درباره فضای مجازی را نشان می‌داد؛ تصمیم‌هایی که بیش از آنکه منافع و البته خواست‌های جامعه را در پی داشته باشد، محصول اتاق‌های فکر کوچک و در بسته‌ای است که ارتباطی به دنیای واقعی ندارد.

شعار سال: دو هفته پیش، طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی به هیأت رییسه مجلس ارائه شده است و از قرار معلوم این طرح به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع شده تا اعضای کمیسیون، ابعاد این طرح را مورد بحث و بررسی قرار دهند. گفته شده طرح برخی نمایندگان به دنبال ایجاد طرحی در مورد پیام‌رسان‌ها هستند که بر اساس آن کاربران برای تاسیس کانال یا گروه باید مجوز‌های لازم را دریافت کنند و در صورت عدم دریافت مجوز افراد خاطی بازداشت خواهند شد!

برخی کاربران به طنز گفته بودند هرکس بعد از تصویب قانون، بدون مجوز گروه فامیلی در تلگرام بزنند، بازداشت خواهد شد. این سخن هرچند شوخی است، اما حقیقت آن است که نگاه مردم به تصمیم‌های خلق الساعه درباره فضای مجازی را نشان می‌داد؛ تصمیم‌هایی که بیش از آنکه منافع و البته خواست‌های جامعه را در پی داشته باشد، محصول اتاق‌های فکر کوچک و در بسته‌ای است که ارتباطی به دنیای واقعی ندارد.

احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفته بود «نمی‌توان با پیام‌رسان خارجی زندگی کرد. در کشورهای دیگر از پیام‌رسان‌های بومی استفاده می‌کنند

جعفر محمدی درباره این طرح نوشته بود «شگفتا که مردمِ ایرانِ تحتِ تحریم، در حال از دست دادن شغل‌هایشان هستند و در ماه‌های اخیر آمار بیکاران افزایش صعودی داشته است و در همان حال، وکلای همان مردم حواسشان به این است که حتی شده تا ۱۰ ضربه شلاق به کسانی که کانال و گروهی در تلگرام دارند بزنند

بر پایه آخرین اطلاعات مرکز ملی فضای مجازی بیش از ۶۲۶ هزار کانال فارسی در تلگرام وجود دارد. مرکز ملی فضای مجازی گزارش داده که روزانه ۲ هزار کانال نیز تشکیل می‌شود. با نگاهی به این آمار، سوال پیش می‌آید که قرار است چند نفر بازداشت شوند و چند نفر شلاق بخورند!

مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به رویداد۲۴ گفته کلمه «نظارت» را نباید خیلی منفی یا مثبت قلمداد کنیم، ما می‌خواهیم راه‌های تخریبی را کنترل کنیم اما اینکه بخواهیم جویبارها و راه‌های خبررسانی جامعه را صرفاً در کانال کنترل ببریم نه تنها امر مبارکی نیست که حتی یک روند استبدادی است.

او می‌گوید: اگر نظارت در شبکه‌های اجتماعی به صنف خودشان واگذار شود قابل اعتمادتر است و دیگر کسی به این موضوع، نگاه امنیتی نمی‌کند. در موضوع شبکه‌های اجتماعی نباید با افراد فعال در آن، نظامی‌وار برخورد شود بلکه باید از طریق صنف و کانال خودشان موضوع رصد شود. مثلاً مطبوعات در کشور از یک صنف برخوردار است و در این مجموعه، قانون و قواعدی تعریف شده که همه باید در آن مسیر حرکت کنند پس چقدر خوب است که همین روند در نظارت بر فضای مجازی هم اعمال شود. بدون تردید اگر این اتفاق بیفتد تا حد زیادی سالم‌سازی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رخ خواهد داد و آنگاه شاهد خواهیم بود که امر خبررسانی بهتر از هر زمانی پیگیری خواهد شد.

رضایی می‌گوید: کار باید به دست اهلش باشد برای همین می‌گویم این نظارت باید صنفی انجام شود، یعنی رفتار، آداب و روش را باید افرادی کنترل کنند که به موضوع اشراف دارند. شاید گروه‌های خاصی بخواهند اهدافی را در این طرح دنبال کنند.

او در پاسخ به اینکه امکان دارد کمیسیون اجتماعی هم در خصوص این طرح ورود پیدا کند، گفته: در دو صورت کمیسیون می‌تواند به بحث ورود پیدا کند، یا باید به صورت لایحه باشد که از طرف دولت یا ارگان صلاحیت‌داری باشد یا خودمان در مجلس طرحی را مستقیماً مطرح کنیم.

رضایی گفته فعلا موضوع ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در کمیسیون اجتماعی مطرح نشده ولی اعضای کمیسیون این دغدغه را دارند و شاید در آینده این موضوع در کمیسیون اجتماعی هم مطرح شود. من فکر می‌کنم بهتر است ابتدا موضوعات مختلف در جامعه مطرح شود و روند طبیعی خود را دنبال کند و زمانی که نقاط ضعف و قوت آن مشخص شد در کمیسیون‌ها مطرح شود زیرا وقتی نمایندگان ابعاد موضوع برایشان روشن نباشد نمی‌توانند آن‌طور که شایسته است بررسی‌های خود را دنبال کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری رویداد 24 تاریخ انتشار 15 آذر 97، کدخبر: 157428، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
0
0
یک آدم نافهمی یک چیزی گفت. چند نماینده مجلس هم هم صدایی کردند، شما چرا باور می کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین