پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۷۳۹۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
بازار نفت جهانی با دگرگونی های دامنه داری به لحاظ تغییر نقش بازیگران برپایه مناسبات تازه سیاسی درجهان مواجه شده است. آمریکا حالا تنها یک بازیگر بااهمیت درسمت تقاضا نیست و به تولیدکننده نخست جهان تبدیل شده است.ایران در آستانه برگزاری نشست اوپک به کشورهای عضو هشدار داده است که چنانچه تولید نفت کشورهای عضو کاهش نیابد، بهای این فرآورده بیش‌ازپیش کاهش‌یافته و حتی به ۴۰ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.نشست وزیران نفت کشورهای عضو اوپک قرار است روز ۶ دسامبر در وین برگزار شود. موضوع محوری این نشست توافق بر سر میزان تولید نفت است.

شعار سال: عربستان زیر فشار سیاسی آمریکا در مسیر توسعه تولید بیشتر قرار دارد و همین رفتار را از سوی روسیه و تااندازه‌ای عراق شاهد هستیم. حالا اما قطر نیز می‌خواهد از دایره تصمیم‌های اوپک خارج شود و این داستان تازه‌ای خواهد شد که عرضه را مبهم کند . بایند همه بازی‌های نفت با اثرپذیری از سیاست جهانی و منافع متعارض کشورها این شده است که ایران خود هشداردهنده سقوط قیمت نفت در بازار جهانی شود. این هشدار یک مقام نفتی ایران اتفاقاً باروزی مواجه شده است که سازمان برنامه‌وبودجه جزییاتی از بودجه 1398 را برملا کرده و می‌گوید قیمت هر بشکه نفت در بودجه معادل 57 دلار تعیین‌شده است. در این روزها پرسش مهمی که ذهن مدیران دولت را مشغول کرده این است که دخل بودجه را از کجا باید پر کنند .

کاهش عرضه ؟

ایران در آستانه برگزاری نشست اوپک به کشورهای عضو هشدار داده است که چنانچه تولید نفت کشورهای عضو کاهش نیابد، بهای این فرآورده بیش‌ازپیش کاهش‌یافته و حتی به ۴۰ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.نشست وزیران نفت کشورهای عضو اوپک قرار است روز ۶ دسامبر در وین برگزار شود. موضوع محوری این نشست توافق بر سر میزان تولید نفت است.بهای نفت خام در ماه نوامبر، به‌رغم تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا روندی نزولی داشته است. ناظران علت کاهش بهای نفت را عرضه بیش از تقاضای آن اعلام کرده‌اند.ازاین‌رو، هدف از برگزاری نشست آتی وزیران نفت کشورهای عضو اوپک ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی است. این در حالی است که کاهش میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک تنها بر بستر تصمیم مشترک همه اعضا ممکن خواهد بود.افزون بر این، سیاست‌ دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک، ازجمله آمریکا و روسیه، نیز نقشی مهم در نوسانات بهای نفت در بازارهای جهانی دارد.کاهش بهای نفت خام موضوعی نیست که باعث خرسندی عربستان و روسیه، به‌عنوان دو تولیدکننده بزرگ نفت در جهان گردد. عربستان نیز از سیاست کاهش تولید نفت حمایت می‌کند.عربستان خواستار کاهش تولید جهانی به میزان یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز است. قرار بر این است که پس از تصمیم‌گیری در اوپک درزمینهٔ کاهش تولید، نشست کشورهای عضو و غیر عضو اوپک روز جمعه ۷ دسامبر برگزار شود.در صورت پذیرش این توافق از سوی اوپک و کشورهای غیر عضو، روسیه می‌بایست روزانه به میزان ۲۵۰ هزارتا ۳۰۰ هزار بشکه از تولید نفت خود بکاهد.

انتقاد ایران از عربستان

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است هرگاه میزان تولید نفت حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش نیابد، احتمال سقوط بیشتر بهای نفت در بازارهای جهانی وجود دارد.حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده جمهوری اسلامی در اوپک گفت‌وگویی با "بلومبرگ" داشته و در این گفت‌وگو حتی از احتمال کاهش بهای نفت به ۴۰ دلار برای هر بشکه نیز سخن گفته است.این در حالی است که بر اساس گزارش منتشرشده بر سایت "اویل‌پرایس"، احتمال تمدید همکاری کشورهای غیر عضو اوپک، به‌ویژه همکاری روسیه با کشورهای عضو این سازمان باهدف هماهنگ کردن سیاست‌های تولید و عرضه نفت، بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود.جمهوری اسلامی ظرف ماه‌های گذشته بارها نسبت به افزایش تولید نفت از سوی عربستان انتقاد کرده است. عربستان در ارتباط با تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا، از ماه ژوئن به این‌سو، بر میزان تولید نفت خام خود افزوده است.همین موضوع باعث کاهش بهای نفت خام در بازارهای جهانی شد. تحلیلگران بازارهای جهانی نفت خام اعلام کرده‌اند که بهای نفت خام در واپسین روزهای ماه نوامبر در قیاس با ماه اکتبر، کاهشی بالغ‌بر ۳۰ درصد داشته است.

تأثیرات برخاسته از تحریم‌های نفتی ایران

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۱۴ آذر (۵ دسامبر) به نتایج یک پژوهش درباره تأثیرات احتمالی تحریم‌های نفتی ایران بر بهای نفت خام در سال ۲۰۱۹ پرداخته است.موسسه پژوهش‌های اقتصادی آلمان (DIW) نتایج بررسی‌ و پژوهش پیرامون تأثیرات احتمالی تحریم‌ها بر نوسانات بهای نفت را منتشر کرده است.این موسسه آلمانی برای ارزیابی تحولات احتمالی بازارهای جهانی انرژی، حالات گوناگونی را موردبررسی قرار داده است.این موسسه افزایش مختصر بهای نفت در بازارهای جهانی انرژی در سال آینده میلادی را منتفی نمی‌داند. بر اساس ارزیابی این موسسه، نوسانات بهای نفت در سال آینده میلادی بین صفر و ۱۶ دلار خواهد بود. به‌این‌ترتیب، یا بهای نفت در سال آینده نسبت به سال جاری تغییری نخواهد کرد یا حداکثر ۱۶ دلار افزایش خواهد یافت.موسسه پژوهش‌های اقتصادی آلمان بر این باور است که میزان این نوسانات در بهای نفت وابسته به‌احتمال جبران بخشی یا تمامی کمبود ناشی از تحریم‌های نفتی ایران است. از سوی دیگر، میزان تقاضا برای نفت در سال آینده نیز در نوسانات اعلام‌شده از سوی این موسسه مؤثر خواهد بود.پژوهشگران این موسسه پیش‌بینی کرده‌اند چنانچه صادرات نفت ایران کاملاً متوقف شود، احتمال افزایش بهای نفت به میزان سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ وجود دارد. در آن زمان میانگین بهای هر بشکه نفت معادل ۹۰ دلار بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری ساعت 24 تاریخ انتشار 15 آذر 97، کدخبر: 408232، www.saat24.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
0
س.ح75
این ال سعود همیشه برای ما دردسر ساز بودن
انشالا که خداوند نسلشون رو بکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین