پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۲
مجموعه «تاریخ شفاهی ایران» شبکه مستند به تهیه کنندگی سیدمهدی مویدی، گفتگویی دیده نشده با آیت الله خامنه ای در سال 1360 را که به دوران کودکی و نوجوانی تا تحصیل ایشان مربوط می شود، روی آنتن می فرستد.

شعار سال: پس از مراسم تحلیف دوره اول ریاست جمهوری آیت الله خامنه ای، ایشان در یک مصاحبه تلویزیونی در تاریخ 19 مهر ماه 1360 فرازهایی از زندگینامه و خاطرات مبارزاتی و همچنین قسمت هایی از زندگی شخصی شان را بیان فرمودند.

در بخش هایی از این مصاحبه تلویزیونی، ایشان دوران کودکی خود را اینگونه روایت می کنند که تولدشان در مشهد بوده است و در خانواده ای روحانی. پدر ایشان که در زمان مصاحبه در قید حیات بوده اند، از علمای معروف مشهد بوده اند.

ایشان در بخش دیگری از این مصاحبه می فرمایند: «در زیر سایه پدری که خود روحانی بود و علاقه به رشته روحانیت و تبلیغ و تدریس علوم دینی داشت، این کار یعنی شروع به خواندن مقدمات علوم اسلامی را اغاز کردم، در حالی که هنوز دوره دبستان را به پایان نرسانده بودم. در دوران کودکی و نوجوانی حوزه علمیه مشهد حوزه گرمی بود. من تا سنین حدود 17 سالگی در مشهد مشغول به تحصیل بودم. وضع زندگی ما زندگی متوسطی بود. دوران کودکی ما مواجه بود با جنگ جهانی دوم یعنی حدود سالهای 1319 که از حضور روس ها در مشهد یک چیزهایی یادم می آید.»

آیت الله خامنه ای درباره زمان طلبگی شان نیز توضیح داده اند: «من از حدود سالهای 32 و 33 که طلبه بودم و در مدرسه نواب مشهد درس میخواندم، با اینکه منزل پدرم در مشهد بود، روزها را معمولا در مدرسه می گذراندم و خوشم می آمد از وضع زندگی طلبگی. تا سال 36 که به سفر عتبات مشرف شدم و قصد داشتم برای تحصیل در نجف بمانم و نشد متاسفانه. در مدت کوتاهی که در نجف بودم محضر اساتید بزرگ نجف را دیدم و در درسهای معروف نجف شرکت کردم. از سال 1337 به قم رفتم و طلبه حوزه علمیه قم شدم.»

ایشان بهترین دوران تحصیلی شان را اینطور توصیف کرده اند: «بهترین دوران تحصیلی من همان دورانی است که در قم بودم که تا سال 1343 ادامه پیدا می کند. در این فاصله شروع مبارزات انقلابی روحانیت و مردم هست و این دوران ما در مشهد بودیم.»

رهبر معظم انقلاب همچنین در بخش دیگری از این گفتگو بیان کرده اند: «معمولا کتابهای خارج درسی می خواندیم، روزنامه میخواندیم تا از مسائل جهان آگاه شویم، رادیوها را گاهی گوش میکردیم. از همه مهم تر با یک نگاه جدید به اسلام نگاه می کردیم تا آنوقت این فکر که اسلام می تواند حکومت کند و یک کشور را اداره کند وجود نداشت ولی ما سعی کردیم که این نگاه را به دید متفاوتی داشته باشیم.»

این قسمت از «تاریخ شفاهی ایران» دوشنبه 27 اردیبهشت ماه ساعت 17:45 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و سه شنبه 28 اردیبهشت ساعت 9:25 بازپخش می شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ميزان، تاریخ انتشار: 27 ارديبهشت 1395، کد مطلب: 174136:www.mizanonline.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین