پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۴۶۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
مطالبه‌گری جزئی از روحیه دانشجویان است و دانشجو باید به فکر اصلاح جامعه باشد. مفهومی که در گذر زمان از چهره تشکل‌های دانشجویی رنگ باخته است. هرچند در لحظه‌هایی این مفهوم از سوی برخی تشکل‌ها به قوت خود باقی مانده‌ است؛ اما تا تحقق این مفهوم فاصله درازی در پیش است. این در شرایطی است که باید برای تحقق این مفهوم، دانشجو به یک زبان مشترک برسد.

شعارسال: مطالبه‌گری جزئی از روحیه دانشجویان است و دانشجو باید به فکر اصلاح جامعه باشد. مفهومی که در گذر زمان از چهره تشکل‌های دانشجویی رنگ باخته است. هرچند در لحظه‌هایی این مفهوم از سوی برخی تشکل‌ها به قوت خود باقی مانده‌ است؛ اما تا تحقق این مفهوم فاصله درازی در پیش است. این در شرایطی است که باید برای تحقق این مفهوم، دانشجو به یک زبان مشترک برسد.

 در گزارشی به مفهوم مطالبه‌گری از زبان تشکل‌های دانشجویی پرداخته است که در زیر می‌خوانیم.

دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان با تأکید بر اینکه متأسفانه تشکل‌های دانشجویی سیاست‌زده شده‌اند به آنا می‌گوید: این تشکل‌ها از سیاست‌ گریزان هستند. آنها همسو با سایر تشکل‌ها و به‌خصوص مردم از سیاست فاصله گرفته‌اند و حضور دانشجو بیشتر بر مبنای حضور در برنامه‌های فرهنگی و هنری جریان دارد.

ابوالفضل محمدی با بیان اینکه در مجموع تشکل‌ها به‌دور از مسائل سیاست فعالیت‌های خود را روی مدار مشخصی پیش می‌برند، می‌افزاید: این در شرایطی است که مفهوم مطالبه‌گری در کشور ما چندان مشخص نیست و تا رسیدن به جایگاه اصلی مطالبه‌گری فاصله دور و درازی داریم.

وی با نگاهی به گذشته فعالیت تشکل‌ها و پرداختن به مفهوم مطالبه‌گری بیان می‌کند: سال‌های گذشته رگه‌هایی از مفهوم مطالبه‌گری بین دانشجویان و تشکل‌ها پررنگ بود؛ اما در گذر زمان این مفهوم رنگ باخته‌ است.

دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان با یادی از برگزاری برنامه پرسمان با دعوت از مسئولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به پرسش دانشجویان یادآور می‌شود: در این برنامه چون ساز و کار مطالبه مشخص نبود، بیشتر شبیه کنفرانس خبری بود؛ چراکه دانشجویان با مسائل مرتبط استان و قابلیت‌های آن چندان شناختی نداشتند.

محمدی بر این مهم اعتقاد دارد که مفهوم مطالبه‌گری نباید با چند پرسش به سرمنزل مقصود برسد بر لزوم تداوم مسیر مطالبه‌گری از کانال مشخص تأکید می‌کند.

وی با اشاره به نبود ارتباط تشکل‌ها با رسانه‌های استان و لزوم اطلاع‌رسانی برنامه‌های خود اظهار می‌کند: تا زمانی که تشکل‌ها اهرم فشاری برای تحقق اهداف و آرمان‌های خود نداشته باشند، در رسیدن به مفهوم مطالبه‌گری راه به جایی نخواهند برد. متأسفانه بیشتر تشکل‌های دانشجویی با بدنه مطبوعات استان ارتباط ندارند و این مهم یک چالش برای آنهاست.

دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان به قضیه خوابگاه صدرای دانشگاه زنجان اشاره می‌کند که با پیگیری از کانال استانداری، دادگستری، مجلس شورای اسلامی و در نتیجه رسانه‌ای شدن قضیه به نتیجه رسید.

محمدی با تأکید بر نهادینه‌شدن فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی و برون‌رفت از شرایط کنونی می‌افزاید: اعتقاد دارم، دانشجویی که در تشکلی مسئولیت قبول می‌کند، فارغ از قید و بندها احساس مسئولیت کند.

تجدید نظر در فعالیت‌ها

این صحبت‌ها در حالی بیان می‌شود که دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان تجدید نظر در فعالیت تشکل‌های دانشجویی را مهم می‌داند.

رضا سهرابی با تأکید بر فعالیت‌ها در مدار فرم و رویکرد بر مبنای تأثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی به آنا می‌گوید: اکنون شرایطی حاکم است که تحرکاتی از سوی تشکل‌ها برای گام برداشتن به سمت تغییرات باشد تا دانشجو احساس کند که این تشکل‌ها به سمت او قدم برمی‌دارد.

وی با طرح این پرسش که چه اتفاقی افتاده که اکنون دانشجو منفعل شده است، اظهار می‌کند: باید فعالیت تشکل‌ها از حالت کارشکنی با مسئولان به سمت زبان مشترک باشد تا دانشجو تأثیرگذاری خود را در لایه‌های مختلف اجتماعی احساس کند.

دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره روحیه مطالبه‌گری از سوی تشکل‌های دانشجویی یادآور می‌شود: متأسفانه در محیط دانشگاه‌ها، دانشجو آنقدر با مسائل شخصی و مشکلات روزمره دست به‌گریبان است که کمتر ترجیح می‌دهد، دنبال مطالبه‌گری و خواسته‌های صنفی قدم بردارد.

سهرابی با تأکید بر اینکه باید منافع جمعی از سوی دانشجویان بیش از گذشته تقویت شود، بیان می‌کند: تا زمانی که عافیت‌طلبی از سوی دانشجو و در نهایت تشکل دانشجویی کنار گذاشته نشود، مفهوم مطالبه‌گری راه به جایی نخواهد‌برد.

به گفته دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه زنجان تا زمانی که دانشجو احساس کند که در تأثیرگذاری بی‌نتیجه خواهد ماند و تغییری در جامعه روی ندهد، ناامید می‌شود.

وی درباره برون‌رفت از شرایط کنونی تشکل‌های دانشجویی تصریح می‌کند: تشکل‌ها باید نزدیک‌تر به مطالبات قدم بردارند تا با یک زبان مشترک دست پیدا کنند. در این راه هر چقدر مستقیم با دانشجویان در فضای دانشگاه صحبت کنیم، تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

سهرابی با یادی از شهدای روز دانشجو در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ بیان می‌کند: این روز، روز جشن نیست؛ چراکه با شهادت سه تن از دانشجویان همراه بود و نباید به نیت شادی این روز، برنامه‌های شاد برگزار کنیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار18 آذر 97، کدخبر: 342745،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین