پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
دانشمندان همواره تلاش کرده‌اند تا درک بهتری از اتفاق‌هایی که پس از مرگ برای انسان روی می‌دهد داشته باشند و در این مسیر، شاید تجربه نزدیک به مرگ بهترین گزینه برای بررسی شرایطی مشابه مرگ باشد.

شعار سال: دانشمندان همواره تلاش کرده‌اند تا درک بهتری از اتفاق‌هایی که پس از مرگ برای انسان روی می‌دهد داشته باشند و در این مسیر، شاید تجربه نزدیک به مرگ بهترین گزینه برای بررسی شرایطی مشابه مرگ باشد.

بیشتر افرادی که تجربه نزدیک به مرگ (Near-Death Experiences) داشته‌اند، اغلب از رویدادهای مشابهی مانند مشاهده نور در انتهای یک تونل طولانی یا ملاقات اعضای فوت کرده خانواده صحبت می‌کننداما علیرغم ماهیت فراطبیعی تجربه‌های نزدیک به مرگ، دانشمندان معتقدند که علم می‌تواند وضعیت پیش آمده برای انسان در این شرایط را توضیح دهد.

تجربه نزدیک به مرگ

این تجربه یک رویداد روانشناختی عمیق همراه با عناصر عرفانی- مذهبی است و اغلب برای کسانی روی می دهد که در آستانه مرگ قرار دارند، درد جسمی احساسی شدیدی را تحمل می کنند، دچار حمله قلبی شده یا به دلیل کاهش فشار خون، هوشیاری خود را از دست داده‌اند.

اکثر این افراد یک حس رضایت‌بخش، حرکت سریع در یک تونل تاریک طولانی و مشاهده نور در انتهای تونل را تجربه کرده‌اند. البته می‌توان گفت که فرهنگ و سن افراد نیز بر نوع این تجربه تأثیرگذار است؛ به عنوان مثال، مسیحیان از ملاقات با حضرت عیسی و نوجوانان از ملاقات با معلمان و دوستان خود خبر می‌دهنداغلب تجربه‌های نزدیک به مرگ مثبت بوده است که باعث کاهش اضطراب و نگرانی از مرگ و رضایت از زندگی شده است. البته گاهی اوقات این تجربه منفی بوده و افراد از مشاهده تصاویر جهنمی یا موجودات وحشتناک خبر می‌دهند.

به گفته برخی دانشمندان، دو نوع تجربه نزدیک به مرگ وجود دارد: در نوع اول که با نیمکره راست مغز در ارتباط است، فرد ویژگی‌های حسی از جمله پرواز را تجربه می کند. در نوع دوم که با نیمکره راست مغز در ارتباط است، فرد تجربیاتی مانند مشاهده ارواح، شنیدن صداها و موسیقی را درک می کند.

هنوز دلیل وجود انواع مختلف تجربه‌های نزدیک به مرگ مشخص نیست، اما پژوهشگران تأکید می کنند که تعامل‌های متفاوت بین مناطق مغز باعث این تجربه‌های متمایز می‌شود. درحال حاضر هیچ توضیح قطعی در مورد علت رخ دادن تجربه‌های نزدیک به مرگ وجود ندارد و تحقیقات برای درک ماهیت این پدیده مبهم و اسرارآمیز همچنان ادامه دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری سیناپرس، تاریخ انتشار 18 آذر 97، کد مطلب: 86856، www.sinapress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین