پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۷۵۱۷۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
همزمان با سقوط قیمت دلار، کاهش قیمت واحد‌های مسکونی در برخی از مناطق تهران به گوش می‌رسد که این امر نشان دهنده روز‌های خوب پیش‌روی بازار مسکن است.
شعارسال: این روز‌ها با توجه به کاهش قیمت دلار از ۱۵ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان زمزمه‌های توقف افزایش قیمت مسکن نیز به گوش می‌رسد به طوری که بسیاری از مشاوران املاک خبر از افزایش مشتری‌های روزانه خود می‌دهند.

متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در استان تهران طی بهار سال ۹۲ تا بهار سال ۹۴ بین ۴ تا ۴ ونیم میلیون تومان بوده، اما هم اکنون گزارش های مرکز آمار نشان می‌دهد که پس از بهار سال ۹۶ طی ۱۸ ماه متوسط قیمت مسکن به ۹.۲ میلیون تومان رسیده است، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن اعلام کردند که هرچه به سال ۹۸ نزدیک می‌شویم احتمال ثبات و کاهش قیمت مسکن بیشتر می‌شود.

بازار مسکن طی یکسال گذشته شاهد فراز و فرود‌های بسیاری بود به طوری که در طول این مدت بازار ساخت و ساز از رکود ۵ ساله خارج و برای ۴ الی ۵ ماه روی رونق را دید، اما بلافاصله بعد از افزایش قیمت دلار این بازار مجددا وارد رکود سنگینی شد که بسیاری از فعالان بازار ساخت و ساز اعلام کردند؛ خروج بازار مسکن از این رکود نیازمند گذشت ۷ الی ۸ سال زمان است.

بر اساس این گزارش طی یک ماه گذشته با کاهش چشمگیر قیمت دلار، بازار مسکن نیز متأثر از آن با کاهش قیمت مصالح ساختمانی و همچنین قیمت زمین روبرو شده است.

کاهش قیمت مسکن در اسفند ۹۷

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار مسکن، با بیان اینکه اگر روند نزولی قیمت دلار ادامه داشته باشد، در اسفند ماه امسال شاهد کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن خواهیم بود،افزود: اگر قیمت دلار همچنان با افزایش روبرو شود در سال آینده شاهد رکود تورمی شدید در بازار مسکن خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: با کنترل دلار قیمت بازار‌های جانبی نیز با کاهش روبرو شده است.

ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری

روز گذشته رئیس جمهور در دیدار با مسئولان وزارت راه و شهرسازی خبر از ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری خبر داد که تولید این میزان واحد مسکونی نقش موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد داشت، همچنین روحانی در این نشست اعلام کرد؛ ساختمان‌هایی که امروزه در ایران ساخته می‌شود در چارچوب استاندارد‌های لازم نیست و چند سال سازندگان ما عقب هستند به طوری که در دنیا ساختمان‌هایی وجود دارد که ۳۰۰ سال عمر می‌کنند، اما ساختمان‌های موجود در کشور بعد از گذشت ۱۵ سال به یک واحد کلنگی تبدیل می‌شوند.

روحانی در این جلسه گفت: تولید مسکن باید به بخش خصوصی واگذار شود، اما این واگذاری باید با نظارت دقیقی انجام شود، ما بساز بفروش نمی‌خواهیم بلکه توسعه‌گری لازم داریم که به زندگی مردم امنیت دهند و مَسکنی خوب و ارزان بسازند.

وی با انتقاد از مسکن مهر گفت: در دولت قبل واحد‌های مسکن مهر از جیب مردم ساخته و برای این واحد‌ها ۴۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته شد و ما شاهد تورم ۳۰ درصدی در کشور شدیم، اما ما در این دولت می‌خواهیم واحد‌های مسکونی ارزان قیمت با تسهیلات پشتوانه‌دار ارائه دهیم.

وی گفت: برای ساخت مسکن ارزان باید زمین مجانی در اختیار مردم قرار گرفته و خدماتی مانند آب، برق و فاضلاب را دولت بر عهده بگیرد و در این بخش باید بانک‌ها نیز کمک کنند.

پرداخت تسهیلات ۱۱۰ میلیون تومانی به توسعه گران

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز با اعلام ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۹۹ گفت: اگر همین تعداد واحد به دقت و توسط توسعه‌گران ساخته شود اقشار ضعیف و متوسط جامعه صاحب خانه‌هایی با مصرف انرژی کم و با کیفیت خواهند شد.

وی تصریح کرد: در ۵ سال گذشته در بخش مسکن کار‌هایی شده، ولی باید ساخت این واحد‌ها با شتاب بیشتری صورت گیرد من از وزارت راه و شهرسازی درخواست می‌کنم که عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه جبران شود.

مقدمات ورود به ۲۷۰ محله فراهم شده است

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از پرداخت تسهیلات ۱۱۰ میلیون تومانی با کارمزد ۱۸ درصدی خبر داد و افزود: این تسهیلات به توسعه‌گرانی که واحد‌های مسکونی با کیفیت و کم مصرف بسازند اعطا می‌شود.

وی اعلام کرد: مقدمات ورود به ۲۷۰ محله فراهم شده و به محض تخصیص منابع صندوق توسعه ملی، احیای این محلات آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تصریح کرد: برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در ۵۴۳ شهر، ۲۷۰ محله و ۱۴۰ هزار هکتار با جمعیتی بالغ بر ۲۱ میلیون نفر اجرا می‌شود.

بر اساس این گزارش اجرای طرح بازآفرینی شهری و نوسازی محلات هدف، نقش بسیار موثری در خروج رکود از این بازار و کاهش قیمت مسکن به ویژه در محلات جنوب شهر دارد، از سوی دیگر پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به سازندگان و خریداران مسکن می‌تواند گره‌گشای این بازار باشد.

در همین خصوص ایرج رهبر دبیر انجمن کانون انبوه‌سازان استان تهران درگفت و گو با خبرنگار مسکن، با بیان اینکه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در محلات هدف به شرط اجرای صحیح و برنامه‌ریزی شده می‌تواند در بهبود وضعیت مسکن موثر باشد، افزود: دولت باید تضمین‌های لازم برای تسهیلات اعطا شده به توسعه‌گران و انبوه‌سازان را بدهد تا انگیزه‌ کافی برای سازندگان و تولیدکنندگان مسکن ایجاد شود.

وی اظهار کرد: دولت برای کاهش قیمت مسکن و هزینه‌های ساخت به صورت برنامه‌ریزی شده اقدام کند به طوری که با در اختیار قرار دادن زمین‌های دولتی و تسهیلات ارزان قیمت به انبوه‌سازان می‌تواند این بازار را بهبود ببخشد.

وی اظهار کرد: طبق قانون مصوب مجلس، تسهیلات ارزان قیمت و زمین‌های دولتی باید در اختیار انبوه‌سازان قرار گیرد تا این بازار رونق بگیرد، زیرا که ۵۰ الی ۶۰ درصد از قیمت یک واحد مسکونی مربوط به زمین‌ است.

در همین راستا حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن،گفت: وزیر راه و شهرسازی باید اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدتی انجام دهد و با توجه به آنکه عمر دولت دوازدهم به میانه رسیده است باید اقدامات کوتاه مدت عملیاتی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی باید با مدیریت اراضی، رشد قیمت مسکن را کنترل کند.

وی تصریح کرد: زمین سهم ۶۰ تا ۹۰ درصدی قیمت یک ملک را به خود تخصیص می‌دهد بنابراین دولت باید اراضی در اختیار نهاد‌هایی مانند بنیاد مسکن، شهرداری‌ها و جهاد کشاورزی قرار دهد و با در اختیار قرار دادن این اراضی به انبوه‌سازان و یا تولیدکنندگان مسکن این بازار را کنترل کند.

بر اساس این گزارش بازار مسکن به عنوان سکان‌دار اقتصاد کشور نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و همچنین کاهش نرخ بیکاری دارد، در صورتیکه این بازار وارد دوران رونق شود بیش از ۳۰۰ الی ۴۰۰ اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌شود، بنابراین دولت و وزیر راه و شهرسازی باید بر این بازار متمرکز شده و بهبود آن را جزو مهم‌ترین اولویت کار‌ی خود قرار بدهند، از سوی دیگر تکمیل مسکن مهر به ویژه در شهر پردیس می‌تواند بسیاری از متقاضیان بازار مسکن را به خود جذب کند البته این به شرطی است که تمامی امکانات لازم در این واحد‌های مسکونی فراهم شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 21 آذر 1397 ، کدخبر: 6759235 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
0
1
ایشالا که ارزون شه ما هم بتونیم خونه از خودمون داشته باشیم
پاسخ ها
سقوط قیمت مسکن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
سقوط قیمت مسکن آغاز شده و ادامه دار است .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
0
س.ح75
حالاکه ارز رو به نزول هست کاش میشد نظارتی میکردند تا قیمت مسکن هم کاهش پیدا منه
کارشناس مسکن
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
0
0
قیمت مسکن سقوط خواهد کرد و نیاز به نظارت هم ندارد .... دو و نیم میلیون مسکن خالی داریم با جیبهای خالی مردم .
گرانی مسکن بیشتر ناشی از فضاسازی دلالان ، بسازبفروشها و عادت یه کلاغ چهل کلاغ بعضی از مردم است . وگرنه تعداد معاملات بسیار کم و قیمتها هم رو به پایین است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین