پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۵
رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: اسناد حدود 120 هکتار از اراضی اطراف تالاب بیشه دالان تغییر کاربری شده و در مراحل صادر شدن برای برخی از کشاورزان مجاور تالاب است.

شعارسال:مصطفی مصطفیوند در کارگاه تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بیشه دالان اظهار کرد: از 913 هکتار بیشه دالان 450 هکتار از تالاب به زیر آب رفته و 400 هکتار دیگر قابل احیاء است.

وی تصریح کرد: این منطقه محل اعتباری ندارد و در این راستا در مرحله اول، پروژه، مصوب و اهداف آن باید مشخص شود تا شورای برنامه ریزی شهرستان برای احیای آن اعتباری خاص تعیین کند.

مصطفیوند ادامه داد: آگاه‌سازی بستر اولیه احیای تالاب است که با افزایش میزان آگاهی روستائیان از منافع تالاب و ارتقاء مشارکت در حفظ و احیای آن محقق می‌شود. امید می رود در ارتقاء معیشت پایدار روستاییان، حفظ اکوسیستم، چراگاه، زیست بوم، زیستگاه پرندگان مهاجر و تنوع زیست محیطی دفع آفات منطقه تالاب اقدامات لازم صورت گیرد.

پیش از این و در پاییز سال گذشته بود که مصطفی مصطفی‌وند، رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد از ضرورت رهاسازی حقآبه زیست محیطی تالاب بیشه دالان گفته بود و درباره مشکلات این تالاب به ایسنا توضیح داده بود، یکی از مشکلات تالاب بیشه دالان عدم رهاسازی حق آبه بالادست است. باغات بالادست، ساخت ویلا و برداشت آب غیرمجاز باعث شده است که حقآبه تالاب بیشه دالان رهاسازی نشود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد بیان کرده بود، برای احیای این تالاب باید حقآبه ریست محیطی آن رهاسازی شود. یکی دیگر از مشکلاتی که باعث شده حقآبه تالاب کاهش پیدا کند برنجکاری در زمینهای بالادست است. متاسفانه برخی طمعورزان با خشک شدن برخی از مناطق بیشه دالان اقدام به شخم زدن کردهاند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد خاطرنشان کرد: بیشه دالان از گذشته زیستگاه پرندگان مهاجری بوده ‌است که برخی ماههای سال را در این منطقه می‌گذرانند. علاوه بر آن جانوران بومی دیگری از گروه پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران در این منطقه زیست می‌کنند. مار، مرغابی، خرگوش، لاک پشت، حواصیل، گرگ، شغال و سگ آبی از حیواناتی هستند که در این ناحیه یافت می‌شوند.

تالاب بیشه دالان بروجرد با مساحت 913 هکتار در طی سالهای اخیر با واگذاری زمین، زهکشیهای غیر کارشناسانه و تصرفات عدوانی اراضی و تبدیل آنها با باغات و مزارع کشاورزی زخمهای زیادی را بر پیکره خود تحمل کرده است.در کنار همه عوامل یاد شده، مدیریت چندگانه و بین بخشی و به عبارت خودمانی پاسکاری وظایف بین دستگاهها و ادارات عامل مهمی است که نباید نقش آن را طی سال‏ها و دهههای گذشته در تخریب بخشهایی از تالاب بیشه دالان نادیده انگاشت؛ با این همه، این تالاب زیبا با ارزش بسیار بالای اکوتوریسمی و اکولوژیکی سالانه پذیرای بسیاری از انواع پرندگان بومی و مهاجر است.

تالاب بیشه دالان و تعرضاتی که طی چند ده گذشته به حریم آن صورت گرفته است، تنها سوژه ایسنا نبوده و فارس و باقی رسانه‌ها نیز به آن پرداخته اند از جمله آنکه در گزارش خبرگزاری فارس که در سال گذشته به آن پرداخته به نقل از علی کورانیفر، فرماندار وقت بروجرد آمده، تالاب بیشه دالان بروجرد که پیشتر از اینها 913 هکتار مساحت داشته و در محدوده روستاهای چگنیکش، بوریاباف، کیوره و کپر جودکی در دشت سیلاخور قرار دارد، به دلایل مختلف و اقداماتی که در گذشته صورت گرفته هم اکنون متحمل خساراتی شده است.

از جمله آنکه جهاد کشاورزی در دهههای 60 و 70 با هدف انتقال آب تالاب برای اراضی کشاورزی برنج کاری اقدام به کانالکشی در تالاب بیشه دالان بروجرد کرده است. از سویی اداره منابع طبیعی در گذشته بخشهایی از اراضی تالاب را در قبال واریز وجوهی به حساب خزانه به افراد واگذار کرده و برگه واگذاری برای آنان صادر شده است.

امروز و پس از سالها انتظار جلسهای با حضور مدیر کل سازمان محیط زیست، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، نمایندگان سازمانهای مردم نهاد دوستدار طبیعت و محیط زیست، نمایندگانی از اهالی روستاهای محاور تالاب، فرماندار و مدیران برخی از دستگاههای اجرایی بروجرد با هدف و محوریت تعیین تکلیف تالاب بیشه دالان برگزار شد، تا شاید نویدبخش پایان روزهای بیمهری برای این تالاب همیشه صبور باشد.

او احصاء و تعیین حدود تالاب بیشه دالان را ضرورتی اولویتدار خوانده و افزوده، از سویی باید اداره و دستگاه متولی حفظ و نگهداری از این تالاب مشخص شود و از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بروجرد خواست که محدوده تالاب را احصاء کرده و آن را به اداره محیط زیست اعلام کرده و اداره متولی تالاب مشخص شود.

فتحی بیرانوند، مدیر کل محیط زیست وقت لرستان نیز تاکید کرده متأسفانه به دلیل سیاستهای نادرستی که در گذشته اعمال و اجرایی شده است، بخش اعظمی از تالابها تغییر کاربری یافتهاند، به طور مثال تالاب بیشه دالان بروجرد که یکی از سر زندهترین تالابهای غرب کشور به شمار میرفت، اکنون با مشکلاتی مواجه است.

وی با اطمینان خاطر به ساکنان روستاهای قرار گرفته در حریم تالاب بیشه دالان مبنی بر اینکه حفظ منابع آنها یکی از اولویتهای کاری است، ادامه داده، در جهت تحقق اهداف یاد شده باید استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی نیز مورد توجه جدی قرار گیرد. از سویی اجرای طرحهای اکوتوریسمی، ایجاد مزارع پرورش ماهی و اقداماتی از این قبیل در محدوده تالابها منابع درآمدی ساکنان مجاور تالابها را نسبت به کشت محصولات کشاورزی چندین برابر میکند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار: 22آذر 97، کدخبر: www.isna.ir ،97092211134

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین