پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
بهداشت محیطی یکی از مهم ترین آسیب های بازار روز بندرعباس به شمار می رود که به دنبال بساط گسترانی در کوچه های تنگ و خاکی آن هم در کنار لنج زارها چهره مشمئز کننده ای را به تماشا می گذارد .بازار دست فروشی بندرعباس یکی از پرترددترین بازارها شهر است و کوچه پس کوچه های قدیمی این منطقه در قرق دستفروش قرار دارد که روزانه بیش از صدها نفر اجناس خودشان را فرش زمین کرده و به کاسبی می‌ پردازند.

شعار سال: بازارهای سنتی و دستفروشی از ویژگی های شهرهای تاریخی و پرتردد به شمار می روند که با تجمع فروشندگان دوره گرد و مقطعی انواع محصولات غذایی و ملزومات روزانه خانوارها عرضه می شود که مشابه آن را در گوشه و کنار کشور می توان یافت.

بازارهای دستفروشی در هرمزگان آن چنان رونق دارد که هر کالایی را می توان به راحتی در بساط دستفروشان پیدا کرد؛ به دلیل استقبال قابل ملاحظه و تقاضای شهروندان برای خرید از بساط ها، دستفروشان نیز در کنار معابر مشغول به کار و کسب درآمد هستند.

بازار دست فروشی بندرعباس یکی از پرترددترین بازارها شهر است و کوچه پس کوچه های قدیمی این منطقه در قرق دستفروش قرار دارد که روزانه بیش از صدها نفر اجناس خودشان را فرش زمین کرده و به کاسبی می‌ پردازند.

مشکلات اقتصادی چندین ماه اخیر و کاهش قدرت خرید به طرز چشم گیری بازارهای بندرعباس را از رونق انداخته که برخلاف سالهای گذشته میزان ورود مسافران و گردشگران پاییزی به استان کاهش یافته و طبعات بدی را برای کسبه خصوصا دستفروشانی دارد که تمام هستی شان بساط پیش پایشان است.

بخش عمده ای از دستفروشان بازار روز بندرعباس زنان سرپرست خانوار و جوانان بومی جامانده از بازار داغ کار و اشتغال در قطب اقتصادکشور شامل می شوند که از زور بیکاری به سرمنزل دستفروشی و بساط گسترانی روانه شده اند.

موضوع قابل ملاحظه این بازار رونق گرفتن و افزایش شمار مراجعین در شب هاست که بازاریان و صاحبان مغازه نیز به پیروی از دستفروشان و به امید کسب درآمد هم پای دوره گردان تا نیمه شب مشغول به کار باشند.

استقبال پرشور مردم بندرعباس و مسافران از اجناس دستفروشان موجب شده تا علاوه بر محدوده بازار روز اغلب کوچه پس کوچه های مرکز شهر به پاتوق ثابت فروشندگان دوره گرد تبدیل شود که با تاریکی هوا بر جمعیت آنها افزوده می شود و تا پاسی از شب به کسب و کار مشغول اند.

نقش پررنگ ماموران شهرداری بندرعباس را می توان در بازار روز آن هم در برخورد با دوستفروشان دید که بدون اغماز و اندکی متانت هست و نیست دوره گردها را مصادره می کنند؛موضوعی که تاکنون جز با جمع آوری ساعتی دستفروشان نتوانسته تغییری بر وضع موجود ایجاد کند و در مقابل بر جمعیت صاحبان بساط افزوده می شود.

تایم کاری اغلب دستفروشان بعد از شب خوش ماموران سد معبر شهرداری آغاز می شود که با اطمینان خاطر از امن شدن خیابان ها دسته دسته دستفروش با کوله باریشان راهی خیابان شده اند و بساط خود را می گسترانند هر چند در این بین ورود ضربتی و دوره ای ماموران سد معبر در برخی از شب ها موجب تلاطم در بازار شب می شود و نان این قشر را آجر می کند.

مساله بهداشت محیطی یکی از مهم ترین آسیب های بازار روز بندرعباس به شمار می رود که به دنبال بساط گسترانی در کوچه های تنگ و خاکی آن هم در کنار لنج زارها چهره مشمئز کننده ای را به تماشا می گذارد که فروشنده برای درآمد و خریدار تنها به امید تهیه مایحتاج خود با قیمت مناسب چشمشان را بر این بی سروسامانی ها می بندد.

وجود جوی های مملو از فاضلاب و زباله در کوچه پس کوچه های مرکز شهر بندرعباس آن هم با القاب دهان پرکن قطب اقتصادکشور درخور شهر و شهروندان نیست که در سال های اخیر اقدام قابل ملاحظه ای را به خود ندیده مگر آنکه با ساخت و سازهای تجاری و اداری بخشی از محل بازسازی و بهسازی شده اند.

عرضه انواع محصولات غذایی، خوراکی و سبزیجات در جوار جوی های فاضلاب و خروارها زباله قطعا مشکلات بهداشتی و انواع بیماری ها را برای شهروندان و مصرف کنندگان به ارمغان می آورد که لزوم ورود دستگاههای متولی را می طلبد.

فروشندگان دوره گرد هم به عنوان اعضای شهر حق برخورداری از محیطی ایمن و پاکیزه دارند حال این که فشارهای اقتصادی و مشکلات مالی آن ها را روانه بازار کرده دلیل بر کوتاهی مسئولان شهری در انجام وظایفشان و ایجاد محیطی عاری از آلودگی نمی شود.

بساط گسترانی و دستفروشی در تمامی زمینه ها بخش چشم گیری از رونق بازارهای بندرعباس است که ریشه در برخوردهای اجتماعی و اقتصادی دارد لذا نمی توان با ورود ماموران سدمعبری و تصرف اموال با آن برخورد کرد لذا می طلبد با انجام اقدامات کارشناسانه به موضوع ورود کرد تا هم از بروز جدال ماموران و دستفروشان کاسته شود و هم مشکلات بهداشتی مرکز شهر رفع شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته شبکه اطلاع رسانی هرمز تاریخ انتشار 24 آذر 97، کدخبر:491366، www.hormoz.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین