پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
وبلن ، استدلال می کند که اوقات فراغت ظاهری دارای ریشه های تاریخی است که در گذر زمان به اشکال مختلف تکامل یافته است . از معاف شدن اشراف از انجام کارهای سخت در قرون وسطی تا سفر به مکان های شگفت انگیز و خرید کالاهای لوکس و یا حتی ورزش هایی چون اسکی ، سوارکاری ، قایقرانی و....
شعار سال : اوقات فراغت ظاهری مفهومی است که توسط اقتصاد دان و جامعه شناس آمریکایی "تورستن وبلن"  بر اساس نظریه طبقه مرفه یا نظریه طبقه تن آسا در سال 1899 معرفی شده است .
وبلن ، استدلال می کند که  اوقات فراغت ظاهری دارای ریشه های تاریخی است که در گذر زمان به اشکال مختلف تکامل یافته است . از معاف شدن اشراف از انجام کارهای سخت در قرون وسطی تا  سفر به مکان های شگفت انگیز و خرید کالاهای لوکس و یا حتی ورزش هایی چون اسکی ، سوارکاری ، قایقرانی و....
 به اعتقاد وی، طبقه مرفه برای این‎که در رقابت‎ها میزان ارزش و منزلت خود را بالا ببرد، همواره مشغول خودنمایی تظاهری، آسایش تظاهری، مصرف تظاهری و نمایش تفاخر خود هستند تا دیگران را در میدان مبارزه به زانو درآورند.
  وی معتقد است که در این طبقه (طبقه مرفه) معیارهای زیبایی‎شناسی و گران‎بهایی درهم آمیخته شده‎اند در این میان اوقات فراغت نیز تبدیل به چیزی می ‏شود که می‏توان آن را خرید و مصرف کرد. مصرف کالا و مصرف زمان به فراغت پیوند می‏ خورد و فراغت نیز شیء‏واره می‏ گردد و رابطه خود را با رهایی، آزادی و فارغ‏البال بودن و با آن برداشتی که فراغت را حالتی از بودن که فارغ از دغدغه ‏های گوناگون باشد، از دست می‏ دهد.
 امروزه لذت‏ جویی فرهنگ مصرف‏گرای مدرن در شبکه های اجتماعی با اشتراک گذاری عکس و فیلم مدل جدیدی از اوقات فراغت ظاهری و نمایش لذت برای کاربران فضای مجازی می باشد. نیازهای شخصیتی و اجتماعی و عقب نماندن از دیگران موجب رقابت بین کاربران فضای مجازی شده است. برخی از کاربران تظاهر به فراغت های لذت بخش دارند و برای آن هزینه پرداخت می کنند.
 وبلن، در" نظریه طبقه مرفه "بحث می کند که مصرف کننده امروزی از طریق مصرف جدید به دنبال  تشخص و احترام و منزلت اجتماعی است . می خواهد خود اظهاری وخود بیانی بکند و  هویت نمایی بکند. «اوقات فراغت » برای قشرهای جدید اجتماعی  فرصتی ومیدانی برای تظاهرات فرهنگی واجتماعی آنهاست.

شعارسال ، بااندکی اضافات وتلخیص برگرفته از کانال انجمن مدیریت علمی رسانه
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین