پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۷۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
رئیس اتحادیه صادرکنندگان طلا گفت: گرایش مردم به خرید طلای ساخته نشده و خام مثل سکه موجب شد صنعت طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی به‌نوعی قفل شود.

شعارسال:رئیس اتحادیه صادرکنندگان طلا گفت: گرایش مردم به خرید طلای ساخته نشده و خام مثل سکه موجب شد صنعت طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی به‌نوعی قفل شود.

سید حجت شفایی در گفتگو با خبرنگار حوزه بانک، بیمه، بورس و طلایگروه اقتصادی درباره مشکلات این صنعت بعد از نوسانات اخیر در بازار طلا و سکه گفت: مشکلات اصلی در بازار سکه اعمال سیاست غیر کارشناسی است. مشکل اصلی بازار سکه و طلا از سال ۹۷ عرضه سکه توسط بانک مرکزی بود که متأسفانه یک سیاست غیرکارشناسی بود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران با بیان اینکه طبق قانون بانک مرکزی نمی‌تواند ذخایر طلایی‌اش را تبدیل به نقدینگی کند، تصریح کرد: این در حالی است که تمام سکه‌هایی که بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه عرضه می‌کند، سکه‌های ضرب شده و متعلق به سال ۱۳۸۶ است و باعرضه این سکه‌ها، نقدینگی که دست مردم بود را جمع کرد.

تا قبل از نوسانات بازار سکه و طلا، مردم طلای ساخته‌شده می‌خریدند

وی با توضیح اینکه قبل از این اتفاقات و نوسانات اخیر در بازار طلا و سکه مردم نقدینگی خود را برای خرید طلای ساخته‌شده استفاده می‌کردند، بیان کرد: مردم طلای ساخته‌شده را هم به‌عنوان زیورآلات و هم به‌عنوان سرمایه استفاده می‌کردند، اما با ورود بانک مرکزی ذائقه‌شان تغییر کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این نکته که در نوسانات اخیر بازار طلا و سکه مردم به سمت خرید پیش‌فروش سکه هجوم بردند، افزود: وقتی‌که در بازار طلا قیمت سکه دو میلیون تومان بود، بانک مرکزی با اعلام قیمت پیش‌فروش برای سه ماه آینده به مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان،پالس افزایش قیمت به بازار و خریداران را می‌دهد.

شفایی با توضیح اینکه وقتی مردم فکر می‌کنند که حتماً تا دو -سه ماه دیگر طلا گران خواهد شد قطعاً به این بازار هجوم بیشتری می‌برند، تشریح کرد: این در حالی است که به‌جز تعداد محدودی سکه چیز دیگری هم عرضه نکردند؛ درهرحال اقدامات و سیاست‌های اشتباه برخی موجب شد نقدینگی که دست مردم بود و پیش از آن برای خرید طلای ساخته‌شده از صنعتگران و بچه‌های خودشان که در ایران تولید می‌کردند استفاده می‌شد، به سمت خرید سکه و طلای خام و درنهایت بانک مرکزی گرایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران گفت: گرایش مردم به خرید طلای ساخته نشده و خام مثل سکه باعث شد که صنعت طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی به‌نوعی قفل شود.

صنعت طلا، جواهر به سمت رکود مطلق می‌رود

وی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی به‌گونه‌ای حرکت کرد که تبدیل به رقیب بخش خصوصی شد.این سیاست به اعتقاد ما سیاست درستی نبود و باعث شد صنعت طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی ایران از رکودی که در همان زمان نیز گریبان‌گیرش بود، به سمت رکود مطلق سوق پیدا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بانک، بیمه، بورس و طلا گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، فلز زرد در ۶ ماه گذشته نوسانات شدیدی داشته است اما محمد کشتی‌آرای در خصوص وضعیت فعلی بازار طلا و سکه گفتهبود: امروز قیمت‌ها نوسان جزئی داشته‌اند؛ این در حالی است که در هفته قبل قیمت‌ها نزولی بوده و دیروز هم این‌طور بوده است.

امروز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید۳ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی یک‌میلیون و ۷۱۵ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۶۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۰۷ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی باقیمت ۱۲۵۶ دلار معامله می‌شود.

این در حالی است که در ۶ ماه گذشته بازار طلا و سکه با نوسانات بی‌سابقه روبه‌رو بود و قیمت هر سکه تمام بهار آزادی نزدیک ۵ میلیون تومانهم رسیده بود. این افزایش قیمت طی یک ماه اخیر با روندی نزولی همراه شد و قالب تحلیل‌گران معتقدند که حباب قیمت سکه در حال تخلیه شدن است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار2 دی 97، کدخبر: 346518،www. ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین