پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۱۷۷۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۵
نظرسنجی برنامه پایش این هفته هم در مورد علت ارزان نشدن کالاها بود، در سؤال نظرسنجی از مردم پرسیده شده بود که: با وجود کاهش نسبی نرخ ارز ، به نظر شما مهمترین دلیل ارزان نشدن قیمت کالاها کدام است؟ 1- حرص مصرف کنندگان 2- سو استفاده عرضه کنندگان 4- ضعف نظارت مسئولان 5- فاصله زمانی واردات تا بازار.در پایان این نظرسنجی 73.13 درصد از شرکت‌کنندگان عنوان کردند ضعف نظارت مسئولان باعث افزایش ارزان نشدن قیمت کالاها شده است.

شعارسال: محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مجلس در مورد پیشنهادش برای کسر داوطلبانه حقوق نمایندگان و مسئولان گفت: با توجه به اینکه نتوانستیم کار مثمرثمری برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم بکنیم پیشنهاد کردم که حقوق مسئولان به‌صورت داوطلبانه بین 30 تا 50درصد کسر شود تا بخشی از دردهای مردم التیام یابد؛ متاسفانه تا این لحظه هیچکس، نه نمایندگان مجلس و نه مسئول دیگری در پاسخ به این پیشنهاد با من همراهی نکرده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مورد ماده برنامه ششم توسعه نیز گفت: یکی از بهترین مصوبات مجلس همین ماده 29 برنامه ششم توسعه است، سوال من در مورد عدم راه اندازی سامانه اعلام حقوق و مزایای مسئولان از وزیر اقتصاد در حال حاضر در کمیسیون است و ان‌شاءالله هفته آینده به صحن مجلس می‌رود.

مرتضی زمانیان اقتصاددان در گفتگو با برنامه پایش در مورد علت عدم کاهش قیمت اجناس گفت: داستان کاهش قیمت ارز و عدم کاهش قیمت کالاها، در چند سال گذشته با افزایش قیمت بنزین تکرار می‌شد، در آن موقع وقتی قیمت بنزین زیاد می‌شد از قیمت پرتقال گرفته تا دستمال کاغذی همه چیز افزایش قیمت پیدا می‌کرد و این تورم را به بنزین نسبت می‌دادند.

وی افزود: به‌نظرم مسئله کاهش نیافتن قیمت اجناس به دلار چندان وابسته نیست و علت تورم در کشور مسئله نقدینگی است. فرض کنید بنده پول ثابتی را در اختیار دارم، اگر من تصمیم بگیرم که کالایی را بخرم که تا به حال قیمت ثابتی داشته و اکنون افزایش پیدا کرده و تقاضای من برای خرید این کالا ادامه داشته باشد، پس باید پول بیشتری از جیبم برای آن کالا بپردازم و این یعنی مخارج من در یک حوزه بیشتر می‌شود و در حوزه دیگری مانند سفر کمتر می‌شود و یا به صفر می رسد.

مدیر گروه مطالعات اقتصادی اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست‌گذاری گفت: ما در حال حاضر در بعضی جاها مثل حوزه سفر و گردشگری رکود داریم و در جاهای دیگر تورم شدیدی داریم که مثال این مورد مواد خوراکی است. وقتی همه چیز در حال گران شدن است، این نشان می‌دهد که نقدینگی جامعه زیاد شده است. خیلی از افرادی که درآمد ثابتی دارند حجم نقدینگیشان ثابت مانده ولی آمارها نشان می دهد نقدینگی در جامعه بسیار بالاست.

زمانیان گفت: به عقیده من عامل اصلی افزایش قیمت ها نقدینگی است، به دلیل سیاست های غلط نقدینگی تورم در کشور ایجاد کرده است. پس بدانیم ارز تاثیر چندانی در افزایش یا کاهش قیمت ها ندارد. افزایش قیمت ارز هم خود معلول آن پدیده ای است که مسکن، خدمات و ... بخاطر آن افزایش پیدا کردند و آن نقدینگی است.

این اقتصاددان گفت: تخمین زده شده حجم نقدینگی تا پایان سال به 2 هزار هزار میلیارد تومان برسد. تا نقطه ای جذابیت سود بانکی بر خرید ارز و سکه طلا می چربید ولی از آن نقطه به بعد خرید ارز و سکه جذابیت بیشتری پیدا کرد به همین خاطر مردم پول خود را از بانک بیرون کشیدند و به سمت بازارهای مختلف روانه کردند.

علت ارزان نشدن قیمت کالاها از دید مردم

نظرسنجی برنامه پایش این هفته هم در مورد علت ارزان نشدن کالاها بود، در سؤال نظرسنجی از مردم پرسیده شده بود که: با وجود کاهش نسبی نرخ ارز ، به نظر شما مهمترین دلیل ارزان نشدن قیمت کالاها کدام است؟ 1- حرص مصرف کنندگان 2- سو استفاده عرضه کنندگان 4- ضعف نظارت مسئولان 5- فاصله زمانی واردات تا بازار

در پایان این نظرسنجی 73.13 درصد از شرکت‌کنندگان عنوان کردند ضعف نظارت مسئولان باعث افزایش ارزان نشدن قیمت کالاها شده است. گزینه های سوءاستفاده عرضه کنندگان با 16.52 درصد، فاصله زمانی واردات تا بازار با 5.10 درصد و حرص مصرف‌کنندگان با 4.95 درصد به ترتیب انتخاب های بعدی مردم بودند.



شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار:3 دی 1397 ، کدخبر:1906297 www.tasnimnews.com ،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین